Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Ikke glem å fornye resepter og ha tilgjengelig lager hjemme for noen mnd i tilfelle medisinmangel.

3 Likes

Hamstring er sånn nogenlunde innafor, men ikke bunkre opp med saker du ender opp med å kaste.
Kjøp inn saker som har god holdbarhet og du vet ville inngå, og du har lyst på, selv i en normalsituasjon.

7 Likes

Mat som holder i årevis uåpnet (som ikke krever kjøling) og du kan putte i boden (mørkt og tørt)

-Knekkebrød
-Pasta
-Honning
-Sirup
-Nudler (uten kjøt produkter i)
-Salt, sukker
-Ris
-Instant kaffepulver (som har vært frysetørket)
-Rent vann på beholder av metall eller plast, men etter lengre tid kan du få plastsmak i vannet (men det er visst ikke farlig)

1 Like

Kjøpte hermetikk,pasta for over 7 tusen for noen uker siden,har også hagle og fiskeutstyr,garn.Så jeg er godt rustet om det blir fullt kaos.Og når en ser hva som skjer i Italia er jeg glad jeg har forbredt meg.For blir det full pandami kan jeg bare isolere meg og slippe smitte.

1 Like

Hermetikk for 7 tusen? Har du ikke dypfrys?

Jo selvfølgelig,jeg glemte og nevne at jeg har fryser som også er full.

1 Like

Mye karbohydrater på den lista der, mat med fett og protein og med god holdbarhet er makrell i tomat på boks, tubeoster, kaviar på tube og leverposteibokser.

Hadde en brødbakemaskin vært tingen?

2 Likes

Nei, har brødbakemaskin - bruker den aldri mer, mye greiere å gjøre det sjøl.

Bak mange på likt. Hev i 1 time og så steker du den litt under midt i ovnen med steketermometer. Ta dem ut på 96 grader.

Makrell i tomat
Egg (Holdbare i 1 år hvis kjølig)
Ost
Syltetøy
Ris/Pasta
Toro-poser
Kjøtt i dypfrys
Mel og gjær + olje
Frosne grønnsaker
Saft

Mer fornuftige ting tenker jeg som jeg faktisk har lyst til å spise. Skal ikke sitte med Corona og Joika-kaker + Spaghetti a la Capri.

1 Like

OK, da er det steketermometer som er tingen da, ikke brødbakemaskin.
Høres billigere ut også :+1:t2: :smiley:

Har forberedt meg for dette i 15 år, har nå 15 kilo for mye fett på kroppen, teller det ?

27 Likes

Langsiktig prepping det, teller absolutt.

1 Like

såpe, engangshansker og engangsdusjhetter
Du ser kanskje ikke stilig ut men men

Dusjhette???

Den var ny! Hva skal det være godt for?

1 Like

Ja, da er du godt forberedt, etter 12-14 timer uten mat går kroppen over på fettforbrenning, hvor lenge man klarer seg uten mat er en funksjon av hvor mye fett du har på kroppen. Kalorireservene i fett er helt utrolig gode.

https://www.diabetes.co.uk/blog/2018/02/story-angus-barbieri-went-382-days-without-eating/

4 Likes

Virus setter seg i håret, og du stryker deg gjennom håret med hånden

Har lagret noe kroppsfett å tære på ja. Dessuten to frysere med hjemmelaga; syltetøy, makrell i tomat, brødmat. Frossen bær, sopp og mer fisk som er sanket. En fryser med kjøpings; grønnsaker, kjøtt, diverse.
Helt greit å få tappet ned noen lager.
Har alltid hermetikk, mel, gjær og andre tørrvarer i lager hjemme. Kjøper på tilbud så man slipper å renne på butikk for hvert måltid!
Syns dette definerer
frihet på en utmerket måte

3 Likes

Siden Orkla er blitt RETARD og har sluttet med mye hermetikk er real turmat veien å gå.

Real sin hjemmeside er beste plassen å handle. ikke billigst men best.

VAnn er også viktig. Ikke kjøp vanndunker med vann, det er dårlig kvaltiet på vann og plast og det har dårlig holdbarhet.

Kjøp heller en kvalitetsvanndunk som ikke avgir smak. Jeg har valgt noen 25l dunker fra Europris, du finner disse i avdelingen for hjemmesett med Vin. De er laget for å sette vin så de avgir minimalt med smak.

Følger du denne guiden kan vannet stå lagret i 1-2år.

2 Likes

Noen tips, tenk diversifisering i forhold til holdbarhet, tillbredningskrav, næringsinnhold, oppbevaring kjøleskap/fryser eller vanlig skap osv

  • Tørrvarer: f.eks Havregryn, knekkebrød, pasta, ris, bønner, tørket frukt (f.eks tørket fiken)
  • Hermetikk: tomater, oliven, mais,
  • Fermentert mat: f.eks Kimchi, surkål
  • Varer med lang holdbarhet: visse oster, f.eks brunost og jarlsberg som begge har veldig god holdbarhet, syltetøy, leverpostei, makrell i tomat mm
  • Frukt og grønt som holder lenge: potet, gulrot, epler
  • Supper i forskjellige former
  • Frysvarer
  • Vann på flaske (ikke tapp selv).
2 Likes

Disse kan være smart å ha på lur.

1 Like

Ser at rådene rundt håndhygiene spriker litt, jeg antar det er fordi det er manko på antibac og man ønsker å hindre panikk.

Beste tipset er 20-30sekunder såpevask tørke og sprite.

Det er også viktig å desinfisere flater. Det finnes 2 praktiske måter å gjøre dette på .

  1. med Klor

Jeg finner ikke blandingsforhold i farten.

  1. Med sprit, har du en onkel på toten som kan koke hjemmebrent så hjelper det. Alternativt er teknisk sprit. vår kjære @Hakon som driver blankbil har stort lager

https://blankbil.no/search?q=iso av isopropanol. Dette kan brukes på flater, fordamper fort men kan og bør ABSOLUTT ikke brukes på kropp.

1 Like