Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Vil det være nødvendig med flaskevann altså?

Det er anbefalt av DSB å ha vann. Se link i første post.

2 Likes

Hva med konjakk til å skylle halsen med? Slik som skijentene holdt på med for noen år siden.
Må huske å spytte ut!

For lav prosent :wink:

Må være minimum 62% og opp til 74%. Så mellom der for max effekt.

…mener jeg at jeg leste en plass.

Kan rødsprit brukes til å vaske flater, dørhåndtak etc?

Aner faktisk ikke. inneholder nok alkohol.

Rødsprit er 70-95% denaturert etylalkohol, etanol (C2H5OH). Rødspriten er tilsatt et denatureringsmiddel som gjør den ubrukelig til mat og drikke, samt ofte fargestoffet fuksin som gir en rødaktig farge. Rødsprit er et rense- og løsemiddel beregnet til teknisk bruk.

Rødsprit tar nok knekken på det meste :+1:

Mørk sjokolade folkens. Masse antioksidanter og digg smak. Lang holdbarhet.

2 Likes

De fleste har vann som er avhengig av pumpehus i boligfelt o.l.
Når ikke pumpa går har man jo ikke vann, så litt vann på lager er nok lurt, med mindre du har en bekk /vann (som er rent) i nærheten.

1 Like

Vil anbefale alle å kjøpe Sink-tilskudd. Sink er helt essensielt for immunforsvaret.

2 Likes

Nja, DSB gir veiledning om hvordan en kan tappe vann på dunker, funker fint det.

Nå skal vi jo ikke gå heeeeelt krisemaksimering her da, men for all del, bra å ha.

Skal ut å gjøre storhandel I kveld

1 Like

Joda, men her er det lett at man gjør feil eller sluntrer unna, for de fleste er det lettere å kjøpe flaskevann

For å sikre best mulig holdbarhet på vannet ved lagring bør man vaske flaskene/dunkene med såpe og vann og skylle dem. Tilsett deretter to korker husholdningsklorin per 10 liter vann. La det stå i minst 30 minutter før du skyller godt.

Gjenbruk av PET flasker anbefales ikke.

Jeg for min del bor rett i nærheten av reserve drikkevannet til Bergen, så får tutle meg opp der i nattens mulm og mørke og hente. :stuck_out_tongue:

Edit:
Eller vi kommer streng tatt langt med å sette ut et par sånne noen minutter før man skal tappe i badekaret:

2 Likes

Nå er vel ikke vann det største problemet i Bergen :wink:

6 Likes

I hvilket scenario ser folk for seg at vi får vannmangel på grunn av dette viruset?

I generell beredskap forstår jeg det. Men for en som ikke har tenkt å gå til innkjøp av store vanndunker før det er nødvendig, når bør man begynne å være obs på vannforsyning?

3 Likes

Jeg klarer ikke se at vannforsyningen i Norge blir fucked. Den er ikke hovedsakelig driftet av folk over 50. Det samme gjelder forsåvidt resten av samfunnet. Eneste som blir fucked av slike tjenester er helsevesenet. Ikke tiden å bli alvorlig syk på dette.

12 Likes

Enig. Men siden mange trekker frem vann som en viktig faktor, tenkte jeg det var greit å spørre, i tilfelle det er noe jeg ikke ser/har for lite kunnskap om.

2 Likes

Fyller man på med litt ekstra tørrvarer så er mye gjort.

2 Likes

Når man først forbereder seg kan man ordne alt basic - ikke bare for dette viruset.

8 Likes