Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Er du seriøs? Mener du at det var bra med mat i Norge under krigen? :see_no_evil:

Har ikke noe data, men rimelig sikker på at snittvekten var godt ned. Muttern er vokst opp med rasjoneringen som var i GB etter krigen og det var rett og slett lite av alt. Var neppe noe bedre i Norge under krigen.

1 Like

Seriøs?

Lite mat over tid er ikke bra for helsa. Sunnere mat over tid er bra for helsa. Jeg regner med at det gikk i fisk og plantekost. Typisk for vestlandet var i alle fall sild og poteter. Men det var det nok i fredstid også.

2 Likes

Lite mat er bra når det kommer til hjerte og karsykdommer, ikke for helsa generelt sett (det er lett p få mangelsykdommer hvis det ikke er høy kvalitet på det man spiser lite av.) De fleste som får problemer med diabetes og høyt blodtrykk kunne nok fikset mye ved å gå ned 10-20kg.

Ta fattern, fikk beskjed av legen at det var like før han fikk diabetes. Han har etter det mistet litt vekt og problemet er nå under kontroll.

3 Likes

Avhengig av hvor lenge dette vil pågå, så ser jeg helt klart en risiko for at det vil bli redusert tilgang på importvarer.

Dersom man skulle få flere bølger med virusspredning i Asia, vil vel dette kunne påvirke matproduksjon? :thinking: Eller hvis Afrika blir hard rammet?

2 Likes
2 Likes

An analysis by mask use showed ILI (RR=6.64, 95% CI 1.45 to 28.65) and laboratory-confirmed virus (RR=1.72, 95% CI 1.01 to 2.94) were significantly higher in the cloth masks group compared with the medical masks group. Penetration of cloth masks by particles was almost 97% and medical masks 44%. Conclusions This study is the first RCT of cloth masks, and the results caution against the use of cloth masks.

https://www.researchgate.net/publication/275360639_A_cluster_randomised_trial_of_cloth_masks_compared_with_medical_masks_in_healthcare_workers

2 Likes
1 Like

I fucking knew it…

«Det står at det finnes hemmelige matlagre i Norge. Det er helt feil. Det finnes bare noe småtteri - ingenting for å klare å redde en befolkning, sier Vedum»

«Per i dag har vi mer enn nok mat og lagrene er fulle. Vi har kontroll på situasjonen, sier Knut Aaland i Norgesgruppen.»

De er helt besatt av å poengtere «pr idag». Alltid så er det «pr idag» når det kommer til matlagre.
Jeg føler det er for å kunne bortforklare med «vi så ikke den komme» i fremtiden.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-matberedskapen--det-er-helt-feil/3423949916.html

7 Likes

Det skal bare et nytt utbrudd av dette kalibret så har vi store problemer.

https://www.idunn.no/natur/2002/01/laki-utbruddet_i_1783_islands_verste_naturkatastrofe_i_historisk_tid

3 Likes

Hadde man spurt myndighetene i Januar 2020… «pr i dag har vi mer enn nok verneutsyr i helsetjenesten.»

8 Likes

Der kom den. Jeg har sagt det. Du som leser dette betyr ikke en dritt. Ingenting, nix nada, jack shit.

Mat for 30k i 3 dager!! Fy faen. Det er vel kaker til det dritt regjeringen vår + deres venner.
Norge først my ass. Jeg koker over :face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

4 Likes

Å legge ned kornlagrene for å bygge kunstutstillinger i kornsiloene sier oss vel at det er generasjoner med en feilaktig realitetsorientering som styrer landet nå.

Kan hende en blir nødt til å stemme SP til slutt hvis ikke andre partier greier å organisere samfunnet med et minimum av beredskap. Mye som er galt i det partiet også, men de har den tydeligste talen når det gjelder en del fundamentale ting.

3 Likes

Det som sies er jo at vi faktisk ikke har matberedskap.
ALT er basert på tilførsel fra utlandet og at logistikken fungerer. Vi er med andre ord helt avhengig av utlandet, siden vi kun er 40% selvforsynt.
Og dette siste er også en sannhet med modifikasjoner, siden norsk kjøttproduksjon er avhengig av kraftfôr…fra utlandet. :roll_eyes:

4 Likes

Dersom vi legger mesteparten av kosten til fiskeprotein, hvor mange % selvforsynt blir vi da? Eller tenker du vi skal være selvforsynt og samtidig opprette samme livskvalitet. Eks tomater / vårløk / avokado + +

1 Like

Nei, jeg tenker at i en beredskapssituasjon handler det ikke om å leve, men om å overleve.

Frukt og grønt vil definitivt være en utfordring her i nord. Avokado er så absolutt ikke hensiktsmessig.

Selv har jeg lastet godt opp med frosne grønnsaker og hermetisk frukt og grønt.
Hermetiske erter, mais, brekkbønner, bønner, ananas, tørkede tomater, syltede agurker, oliven, syltetøy med høyt innhold av bær osv.

2 Likes

Vi eksporterer jo og. Dersom vi ikke får det vi trenger utenifra, så stopper vel eksporten og.

Vi overlever nok på det vi har, men matvaner må nok endres.

Det blir ikke taco hver fredag og biff hver søndag. Blir fisk og sau.

2 Likes

Fisk og poteter, eller egentlig bare MYE fisk. veldig mye fisk.

Litt sau og en og annen sliten melkeku.

2 Likes

Dr. John Campbell (Corona-legen på youtube) har en film om hvordan lage en enkel suppe med Brokkoli, løk, potet, gulrot og ost. Den er svært næringsrik og egner seg godt til å fryse. Når man varmer opp den frosne suppen kan man variere tilsettingen med egg, kjøtt eller fisk. Da kan man leve lenge og få dekket de fleste behov. Faktisk ganske godt også. Jeg prøvde den noen dager på en fjelltur. Mye bedre enn Real posemiddag.

5 Likes

På en del internasjonale preppersider , er det en plante som er stjerna , aloe vera. Kjent for sin medisinske effekt. Brukt av de store gutta.

https://www.vl.no/edenshage/aloe-vera-plantens-morke-hemmelighet-1.738318

1 Like

Ser ut som vi burde klare oss greit ut i fra denne siden:

2 Likes