Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Hvordan corona-krisen vil påvirke stabiliteten i land som importerer mye mat vil jeg tro kan bli en kritisk problemstilling fremover.

Ser vi noen år tilbake, til 2011 og den arabiske våren så var prisen på hvete en viktig faktor til uroligheten.

Skulle eksportører av hvete “skru igjen kranene” kan det bli problematisk. Like så om corona-krisen skulle medføre at det blir sådd mindre nå på våren.

Følgende land importer mest hvete i verden

https://www.indexmundi.com/agriculture/?commodity=wheat&graph=imports

1 Egypt 12,500
2 Indonesia 11,000
3 Turkey 8,500
4 Brazil 7,700
5 Philippines 7,300
6 Algeria 7,000
7 Bangladesh 6,000
8 Japan 5,900
9 EU-27 5,300
10 Mexico 5,200
11 Nigeria 5,100
12 Morocco 4,800
13 Korea, Republic Of 4,100
14 China 4,000
15 Yemen 3,800
16 Viet Nam 3,500
17 Thailand 3,300
18 Saudi Arabia 3,200
19 Uzbekistan 3,000
20 Afghanistan 3,000
21 Iraq 3,000
22 United States 2,858

Trekker man ut de landene som trolig har god matproduksjon av egne og andre varer, som Brasil, Japan, EU, Mexico, Kina, Vietnam, Thailand, Korea og EU27, sitter man igjen med en interessant liste. Bortsett fra Vietnam bruker også disse landene en liten andel av sine inntekter på mat.

Mange av de landene tilhører en svært urolig del av verden, og flere av landene er avhengig av høye oljepriser for å få pengene de trenger til å kjøpe mat.

2 Likes

Sykt, tenk Egypt var kornkammeret til Romerriket.

2 Likes

I agree. Am I a communist now? :flushed::disappointed:

10 Likes

I tillegg kommer ødelagte avlinger i hele ØstAfrika pga gresshoppesvermer av bibelske proposjoner.
FN’s matvareprogram blir nødt til å kjøpe alt de kan av ris og korn framover.

3 Likes

Siden admin dessverre ikke likte “hjemmelaget gjær”-linken min litt lengre oppe, så får jeg finne en annen:

3 Likes

Tydeligvis mange lesere her på TI som tok rådet mitt! :smirk:

5 Likes

Jeg tok rådet ditt. Levd på grandis og øl en stund nå for å spare på kyllingen og risen. Good times!
Skiftet tilbake til normaldiett for to dager siden, og løftet på vektstangen igjen igår.

My gainz is gone :disappointed:

4 Likes
5 Likes

Det er lite informasjon å finne, synes jeg, om hva som er den faktiske og reelle situasjonen når det gjelder forsyningslinjene.

Verden er preget av «fake-news» og kildekritikk er blitt en mildt sagt meget vanskelig øvelse i dagens mediebilde.

Det blir mest synsing fra min side, men jeg TROR at vi slipper unna den verste krisen, denne gangen. Dog, jeg føler meg absolutt ikke trygg på det. Mye kan endre seg de neste tre-fire månedene.

Det kan sikkert bli begrenset tilgang på mange varer høsten/vinteren 20/21, med redusert utvalg av frukt og grønt, og mange importvarer (ost, kjøtt osv.)

Hva tror folket her inne? Vil vi oppleve matvaremangel i Norge i løpet av 2020?

4 Likes

Hvis dette stemmer og viruset muterer til og bli farligre slik Spanske syke utartet seg,så helt klart ja.

2 Likes

Tror ikke på noen sultkatastrofe, produksjon av varer som kjøtt, melk, egg, korn, poteter og fisk er i stor grad intensiv og mekanisert i motsetning til frukt og grønt som kommer til å lide under mangel på arbeidskraft fordi det er så mye smådill som må utføres av menneskehender.

Soyamangel til kraftfor kan bli et problem, men vi har mye ubrukt beiteland for sau som kan brukes hvis det viser seg at det blir mindre produksjon av storfe. Tar en stund å omstille produksjonen uansett. Og jeg regner med at matvareprisene kan stige en del hvis produksjonslinjene i en del land vi importerer fra blir mye påvirket.

Men det blir ikke overflod av avocado og appelsiner i år.

PS: Om en noen gang skal ha en kjøkkenhage eller ta en del av plenen til gulrotåker er det nå.

2 Likes

Jaja, nå er der så mye permiterte at der er mer enn nok arbeidskraft til bøndene.

Bare å kreve de ut på jordet, klarer de å ha million lønn så klarer dei plukke frukt og grønt :joy::innocent:

6 Likes

Nei, vi ser jo tvert imot at matvareprisene synker.

2 Likes

Stakkars barn som må leve på boksemat og tørrvarer når det bugner over av ferskvarer i butikkene.

8 Likes

Det tror jeg ikke de greier/orker/ønsker på en effektiv måte og uten å ødelegge halve avlingen. Tror dessverre mange norske arbeidstagere er ubrukelige til det arbeidet.

De arbeiderene som fruktdyrkerene leier fra utlandet er gjerne de samme som kommer igjen år etter år og har fått opplæring samt at de har en helt annen arbeidsvilje.

1 Like

De kompenseres jo med masse koselige familieleker, som hurtigpakking av bil for evakuering.
Ingenting som spenningen man kjenner på når pappa durer inn på rommet kl 03.00 og roper alarm.

15 Likes

Jeg tviler sterkt på at de har begynt å spise av lageret sitt, før etter de er tomme for fersk og frysevarer…

1 Like

Tror ikke på noe matmangel, men tror den gjennomsnittlige nordmann hadde hatt godt av å gå sulten en periode… meg selv inkludert☺️.

Hadde forbedret folkehelsa.

2 Likes

Antallet tilfeller av hjertesykdom gikk ned under andre verdenskrig og perioden rett etter. Lite mat kan være godt for helsa.

1 Like

Ikke lite mat. Sunnere mat.

Folk tenker ofte på mangelen på kjøtt og smør under krigen som det som utgjorde en forskjell. Men mest sannsynlig var det mangel på sukker og tobakk som utgjorde den største forskjellen.

3 Likes