Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Det har vel ikke vært continuity på flere år nå…

Dette er faktisk ganske signifikant.

USA har jo endel anlegg for å drive regjeringen og staten videre i krig og krise. Dette betyr jo at disse kjøres opp. og stenges av slik at det ikke kommer smitte dit.

Viser kanskje at noen skjønner hvor kjipt dette kan bli.

6 Likes

Militæret har i sine gener at epidemier (og dermed pandemier!) er noe de tar ekstremt alvorlig. Kan love dere at alle offiserer som har gått krigsskolen har fått prentet inn MYE historie om at hele hærer har blitt desimert drastisk av sykdommer.

De bor vanvittig tett, og er vant til å måtte sette inn drastiske tiltak mot f.eks epidemier av hjernehinnebetennelse.

1 Like

En av mine favorittbutikker for taktisk nylon er på ballen.

4 Likes

Bestilte et kit med ansiktsmaske og N99 filtere for lenge siden. Trodde det skulle strande, etter hvert som grensene ble stengt ned.
Men det kom fram.
Mesteparten utsolgt nå, men man kan forhåndsbestille hos enkelte produsenter. Vær obs på scam og ågerpriser.

2 Likes

72 timer?!
Jeg tror jeg har nok til at jeg og familien klarer oss fint 3-4 måneder, minst. :sweat_smile:
Forutsatt at vi har tilgang på strøm og vann da.
I alle fall vann.

5 Likes

Damn :heart_eyes:
Har samme tidsperspektiv, men da er jeg alene.
Med tre og rasjonering så går det vel 3 mnd…

Satt settepotet i kasser inne idag. Stå å godgjøre seg noen uker før de ryker ut.
#happy

4 Likes

11 tomatplantefrø satt.
Trenger ikke alle selv, men tenker å gi bort noen, som i et «lett og artig å dyrke selv» prosjekt for å se om noen naboer setter igang.
Kort vei fra tomat til potet håper jeg.

Jeg føler av en eller annen grunn at dette ikke kommer til å gå helt bra. Gikk tilbake å sjekka mailer. Ser jeg tok opp dette 15 desember med noen, og sendte forespørsel til en preppebutikk ang frysetørret mat den 1. januar.
Det var også før drapet på den iranske generalen.

#badfeeling

2 Likes

Jeg tenker at f.eks Italia da, lager mer av maten de spiser enn oss.
Eksempel er pasta og oliven.
Nå begynner de å slite med matmangel. Det er dette jeg ser vil skje her. Lages vel lite pasta i Norge, ingrediensene må isåfall importeres.
Dårlig med rismarker såvidt meg bekjent.
I tillegg stiger prisene bra mye allerede her til lands.

Ps: Man får mange kilo pottit pr kvm gressplen.
Svært svært enkelt er det å sette poteter også.

https://www.nettavisen.no/nyheter/rapporter-fra-italia---vi-naermer-oss-bristepunktet/3423945650.html

https://www.nettavisen.no/okonomi/test-av-matvarepriser-en-vare-har-okt-335-prosent---mens-en-annen-har-gatt-ned-15-prosent-i-pris/3423944123.html

1 Like

Pasta er vel bare mel og vann…usikker på hvor mye ris vi må importere for å lage 1 kg pasta :innocent:

Så du velger å misforstå :smile:
Det er lov det, inntil videre er det et forholdsvis fritt land, hvertfall utenpå.

2 Likes

Dette handler vel også mye om svak krone? Merkelig at det ikke nevnes i artikkelen.

True that. Hvorfor ikke, vet jeg ikke :man_shrugging:t2:

Når det gjelder matvarepriser, så har nok kjedene lagt priskrig på hylla og sluttet å selge varer med tap. Typiske priskrigvare er varer som inngår i VG sin pristest, som Stjernebacon, Grandis, matpapir og andre

3 Likes

Lakseprisene er ned i hvert fall :+1:

3 Likes

Har satt litt tomater og sukkererter selv. Skal gå til innkjøp av drivhus etterhvert (foreløpig går mesteparten av tiden til oppussing).

Apropos selvforsynt, fant endel Knusk på sist tur i skogen. Denne soppen er ikke spiselig men fungerer bra til opptenning!

4 Likes

God stemning. Takk skal du ha for tipset :+1:

2 Likes
2 Likes

Klarer ikke se for meg selv i en ensom bunker langt ute i skogen her til lands.
Men en bunker i et samfunn ala de man finner i usa, på nedlagte militærbaser osv, dét hadde vært konge.
Noen hundre likesinnede, god plass, godt bevoktet, nok av det meste for lange tider…

Så inntil videre får plassen jeg har nå fungere godt nok.
Mangler bare solstrøm til fryseren og vannpumpa :disappointed:

2 Likes

«Kasakhstan har fram til midten av april stoppet eksport av en rekke varer, inkludert hvetemel, sukker, gulrøtter og poteter. Samtidig har Vietnam kansellert enkelte eksportavtaler av ris.»

«Noen andre relevante aktører som India, den største eksportør av ris, kan følge Kasakhstan og Russlands eksempel»

Kasakhstan var landet vi kjøpte korn av i tørkeåret 2018.
At usa, canada og australia sannsynligvis vil opprettholde eksporten, blir for tynt for meg.

#settepotet

3 Likes