Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Skipene er ikke fullastet med containere hver vei

China’s lopsided trade balance - exporting three containers for every one imported recently - and delays in containers returning to China due to the pandemic overseas, a severe shortage is now starting to pinch export flows

2 Likes

Burde øke prisen på kontainere i Kina som gjør at ubalansen retter seg opp?

1 Like

Bare en liten heads up, for de som er interessert i slik.
Bestill frø nå. Plutselig får du ikke tak i det du ønsker.
Frø til gulrot, bondebønner, grønnkål og tomat koster litt over en hundrelapp tilsammen :man_shrugging:t2:

Jeg bruker solhatt. no og impecta. se

2 Likes
3 Likes

Nå begynner det virkelig og dra seg til både i Asia og Ukraina.På tide og seriøst preppe og ha krutt tørt ,til og kjøpe grisebillige kvalitet aksjer når det smeller.

1 Like

Ukraina er bare russland som tøffer seg, de har ikke råd til en krig med Ukraina nå. Ukraina klarte å stoppe dem sist når de hadde et overraskelsesangrep. Nå har Ukraina hatt hjelp av US, UK, og NATO SF i flere år via trening og spesialutstyr.

Det er en helt annen fiende Russland møter denne gang, og det vet de. Denne gang er det jo faktisk Ukraina som har utalt at de på sikt ønsker å ta tilbake krim.

Kina derimot… Der smeller det før eller siden.

2 Likes

Hvordan smeller det i Kina / med kina? Om du kan utdype litt eller lede på rett vei med artikkler/kilder.

1 Like

Se på naboene til Kina og hvordan de opptrer i sør Kina havet rundt Taiwan og alle de andre. Det er dømt til å smelle der borte.

2 Likes

En av de fremste admiralene i USA regner med det smeller før 2027, handler om dominans i havet utenfor kina. Kinas ønske om å ta hjem Taiwan, med mer.

4 Likes

Helt klart,der er det 5 konflikter og Taiwan er bankeren. Men det ser litt mørkt ut i Ukraina også.

1 Like

@Hakon Har sett på sånt som posing ala Hellas/Tyrkia. Til en krig ingen har råd til. (på en annen side, veien QE leder oss, så kan det være det beste av onder å nullstille pr krig/revolusjon)

@Evilfreud, hvor starter jeg? navn på admiral, lenke til innledende artikkel reseach/paper etc?

er klar over noe av problematikken Hongkong og Taiwan. Nå har de pøblet seg inn i Hongkong, og ser vel for meg at de mister mer økonomi enn de tjener i “kontroll” men dette er politikk og langt utenfor mitt hjerte å forstå. Med “reglene” i Machiavelli’s the Prince, så er det ikke så vanskelig å se hva som kan bli sluttspillet, da HongKong staten nå har endt med en svak hersker og splittet befolkning, og det åpner/ inviterer enhver ny utfordrer til å slippe inn og prøve å ta tronen.

@Andor mange takk

1 Like

Her kan du lese.

3 Likes

China could invade Taiwan by 2027 - YouTube

1 Like

Ser ikke ut til å være noe å bry seg om hvis man ser på indeksene over dammen :smirk:

doh!, følger caspian report @Nocturne Det er ganske mye å bry seg om uavhengig av markedene, og når du tenker på makronivået og politikk som kan sies å være nivået over makro, så teller nok time for time og dag til dag på indeksene fint lite.

Det var en spøk med et snev av sannhet; føler ingenting biter på dette markedet lenger, alt skal bare opp så lenge folk tror på narrativet om at økt pengemengde = økte priser i assets… men selvfølgelig vokser ingenting inn i himmelen; og det er absolutt verdt å følge med på slike potensielle events :+1:

2 Likes

Har en kompis som jobber innen byggevarer, og hadde en snekker hos meg for noen uker siden. Så og si alt av byggevarer går opp i pris, snakk om 30%.

Samtidig fikk jeg vite av en kollega som har en bror som er glassmester, at det skal komme enda en prisøkning juni/juli.

5 Likes

Helt korrekt, varene endres prismessig kun et par ganger i året.

Endringen nå skyldes massivt salg, + at enkelte komponenter fra østen er verre å oppdrive.

Prisendring på byggevarer, per mars 2020 (prognosesenteret.no)

3 Likes

tipper det blir mye opportunisme som følge av prisoppgang på trevarer, for det er stort sett kun der problemet ligger.

1 Like

Kombinert problem. Tror nesten all norsk trelast blir nå eksportert til US og tyskland. Da prisene er bedre (samme utfordringer der som her. Tømmerhogst er stoppet i første covid tida, mens etterspørselen tok helt av når folk så det ikke var dommedag, sånn ca i juni/juli og pengene måtte brukes hjemme istedet for på ferie.

I tillegg er det noe styr med brannklassing av oljeimpregnert (royal)

Så har du forstyrrelser i logistikk kjedene.
og opportunisme på toppen
(det blir ille, kjøp byggma)

2 Likes