Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

eksport sank med 12% i 2020, så jeg vet ikke jeg.

Ifølge prisvarselet til kjedene er det stort sett kun trelast det går på, så opportunismen mener jeg vil komme når kjedene prøver seg på en spansk en rundt andre produkter.

men ja, lavere produksjon og høyere etterspørsel er en klar faktor.

1 Like

Prisoppgangen på trelast skyldes att det blir eksportert store mengder til USA. leverandørene får 2-3 ganger prisen de får ved å levere her. Dette har ført til manko på råvarer og det tar lang tid å få økt hogsten slik att tilbud og etterspørsel jevner seg noe ut.
Det var 2-3% i januar, 15-20% 1/4 og det blir ytterligere 20% 1/5.

5 Likes

2-3 gangen? på tørr uhøvlet sagskur? jeeez (har sett noen ville boardfeet priser over there men at det var så ille hadde jeg ikke fantasert i)

1 Like

Norsk råstoff holder meget høy kvalitet, mye av skogen vokser sakte og blir derav hard og Furua vår er veldig råtebestandig.

7 Likes

Det hadde jeg faktisk tenkt på da jeg fikk høre engang at reclaimed furu over there er noe det samme som vi hugger her. Og den går for fantasipriser (burde dekke frakta for å si det sånn) (men så var det det med salgskanaler, markedsføring, og ikke minst “historien” du får med på kjøpet som du kan fortelle til naboen, og den er jo uslåelig på reclaimed.)

3 Likes

Denne twitterbrukeren skriver en del om geopolitiske greier. Blant annet om konflikten i Sør-Kinahavet.

Ekstremt dyktig fyr virker det som, de fleste av trådene hans er ekte øyeåpnere.

4 Likes

Mer her.

https://www.youtube.com/watch?v=xV8vA7q-q0M

1 Like

Dette må vel fucke opp boligbygging i Norge? Dette gjelder forresten også varer til lufteanlegg og vann. Er vel opp 40%?

1 Like

ja kostnadene øker fort 10-20% for en bolig.

1 Like

Og renta er på vei opp, da har man ikke lyst å betale 1-2 mill for å bygge hus

1 Like

Veldig glad for at tilbygget mitt på 25kvadrat akkurat er ferdig. Og at det ble bygget uten å ta opp mer lån.

4 Likes

Glad jeg kjøpte 282m2 for rett over 20k pr m2. :sunglasses:

7 Likes

Blir spennende å følge dette fremover. Kan bli en kraftig brems, du får sikkert konflikter mellom utbygger som ikke engang har påbegyndt prosjekter og de som har skrevet kontrakt om kjøp. Er nok mange av dem som ikke har mulighet til å fremskaffe en mill ekstra.

3 Likes

Kan vedde veldig mye penger på at det er mange prosjekter som får kostnadssprekk. Både pga royal impregnert som må erstattes i all hast for å fullføre til kontraktsfestet tidspunkt. Og prosjekter som bare har prisestimater eller tilbud som grunnlag, som nå opplever plutselig og kraftig prisøkning på varer de ennå ikke har anskaffet, og kanskje ikke kan skaffes innen fornuftige rammer. ( det første som ryker er tidsfrister)

4 Likes

Ehm. Ok.
Tror ikke det har så mye med «råd eller ikke» å gjøre denne gangen.
Det er snakk om et eksistensgrunnlag for russerne. Se på kartet. Tenk deg nato missiler/soldater stasjonert i Donetsk og null tilgang på Svartehavet fra Sevastopol. Det er vel også eneste varmtvannshavn de har(?)
Det går bare ikke. Hadde jeg vært russer, så hadde jeg aldri aldri aldri godtatt det.

Usa er pådriveren her. Litt som tullingen i skolegården, som fyrer opp lillegutt til å gå bort å lappe til storegutt, mens man selv står,i bakgrunn å fniser.
Usa er ubrukelig, nå med en dement fyr bak rattet (utad). De er iferd med å miste kontrollen over europa, som signerte en større handelsavtale med Kina i høst(?)
Tyskland er snart(?) ferdig med north stream2, som gir konstant billig gass direkte fra Russland, og ikke via ukraina (mener å ha lest at over 10% av Ukrainas inntekter, kommer fra transit av russisk gass til europa). Usa sin LNG er 40% dyrere enn russisk gass(?)
Russland bygger også atomisbrytere på rekke og rad, for å kunne åpne helårs handelsrute. Det er vel endel kroner i slikt.
Nei, usa trenger en «slemming» ala Russland for å opprettholde grepet om europa. Hvertfall prøve. Hva passer da bedre enn en krig?

Russland er klart største eksportør av gass til europa, og det har de vært i mange år. Lite problemer å spore hvis jeg har skjønt det rett.
Hvorfor føkke opp det lokale nabolaget bare fordi noen på andre siden av by’n sier det.

Siden dette er preppetråden: Kjøp tørrvarer, og mye av det, samt dopapir :grinning_face_with_smiling_eyes:
Jeg personlig tror Russland er lei, og trekker en rød linje denne gangen.

5 Likes

Hva mener du Russland skal gjøre? full krig mot Ukraina? Det har de ikke råd til.

Russland trenger bare å oprettholde status Quo, så får ikke Ukraina bli Nato Medlem. Og det er det de gjør nå med å flytte MASSE Artilleri og panser til krim.

1 Like

De kan gjøre det du sier. Opprettholde status quo. Jobbe for minsk1 avtalen. Eller minsk2 eller hva den siste heter. Ikke fulgt veldig med på den. Uansett, finne en fredelig løsning.

I x antall år nå, så har msm vært proppfull av ren løgn og propaganda om trump. Men nå, skal de plutselig være objektive og «noen å lytte til»? Neppe. Denne aggresjonen msm snakker om, finnes ikke. Russland (akkurat som Norge, Sverige og hvem som helst) kan flytte sine styrker innad i sitt eget land akkurat slik de finner for godt. Ingen klagde på kompanistridsgruppen som ble opprettet i Finnmark. Da er det liksom greit.

Ukrainas president zelensky forbød enkelte nyhetsbyråer i februar.
Biden startet (fortsatte) med anti-russisk uttalelser i februar.
Ukraina startet troppeforflyttning for mange uker siden.
Usa kom frem med 300 tonn militært utstyr via skip for noen uker siden.
Det flys daglig nato transportfly fra europa til ukraina.
Ingenting av dette nevnes. Men når Russland begynner å røre på seg, da…
Det kan virke som nato hiver sine egne regler på havet uansett. Du har rett, de kan ikke bli medlem nå…men kall det partner, så er alt greit likevel. Ikke ulikt Norge og eu. Kall det eøs, og kjør på :man_shrugging:t2:

Edit: Link til partnerskap

3 Likes

Gratis artikkel

Kan du tilføre litt klarhet rundt det artikkelen nevner? @Halling

1 Like
  • Råvaresituasjonen var svært krevende andre halvår i 2020, dette ga knapphet på sagtømmer som gir problemer nå. Dette skyldes sammensatte forhold, hvor også markedssituasjonen internasjonalt påvirker det norske markedet. Dette medførte veldig lave nivåer på ferdigvarelagrene til nyttår. Kombinert med stor etterspørsel er det en ubalanse i markedet på vei inn i sesongen.

De skriver vel rett ut at etterspørselen er større enn tilgangen, så da går prisene opp, som @Halling sier?

1 Like

Jau, det skriver jeg også, men tenkte rundt det han nevner her mot at artikkelen nevner at eksporten gikk ned.

Ut fra hvordan halling skriver antar jeg han besitter en del mer kunnskap på feltet enn meg.