Det som har skjedd er att Trump ble “någet” uvenner med Kanada. Trump administrasjonen innførte tollsatser av varer produsert i Kanada for eksport til USA. Dette førte til att Kanada gjorde diverse motiltak, ett av dem var å begrense tømmereksporten til USA. Nå er jo dette forholdet mildt sagt i bedring.
Men så har det dukket opp nye skjær i sjøen, barkebillene har herjet i kanadiske skoger. Det er også tilfeller på nokså store områder i USA. Du kan hogge tømmer og levere til sagbruket men da kan du sprer levende biller til områder som ikke har dette problemet. Prisen du da får bestemmes av hvor angrepet stokken er, i verste fall er den ubrukelig og du får slippris.
Derfor har USA snudd seg mot europa for å dekke opp for innlands etterspørsel av tømmer.
Den siste varslede prisøkningen(01.05) fra Monter Maxbo osv, på ytterligere 20% håper bransjen de slipper å innføre. Det er foreløpig en føre var prisøkning.
Edit: Alle hogst maskiner i Norge går nå på høygir for å prøve å bedre situasjonen.
Hei Erlend.
Tror du bommer litt her ?
Snakket med en utbygger i helgen. Han sa ca 5% øke kostnader på et hus.
Regnestykket var som følger.
Enebolig i kjede.
Kost 2,5 mill eks tomt. Ca 120m2
Materialkostnader (tømmer) økte ca fra 750-820k. Med reisverk.
Det er va 10% på tømmer.
Rør/elektro og vent vil jo også øke men her er usikkerheten stor enda.
Mulig du har annen kilde?
Er jo tømmerprisene som øker eksplosivt, litt avhengig av hva du skal ha. Men mulig det er retail som får den verste prisøkningen og at avtalte rabatter med mer gjør at utbyggere ikke merker økningen så mye enda.
Hei,
Riktig det. Men tømmer utgjør ca 25% av byggekost.
Arbeidskraft og tomt kostnader er uavhengig av dette.
Men for de som skal pusse opp hjemme å gjøre arbeidet selv kan forvente seg en økning på opp til 80% på enkelte varer.
Feks terrassebord m, 2/4 etc
Isopor går også opp mye, både XPS og vanlig hvit går opp mellom 30-40%
For de som ikke ser videoen, så sier han:
Etter 7 timer fra eksplosjonen, så er 90% av radioaktiviteten borte.
Etter ca 48 timer er 99% borte.
Så kom deg i dekning ved eksplosjon, uansett hvor, og hold deg der i 48 timer, før du krabber frem igjen og kommer deg til BOL’et ditt, som selvsagt var klargjort 100% innen 1. mai 2021, inkl jodtabletter
Vent enda et par uker før du lar kidsa leke i sandkassa igjen.
Er du over 40 år kan du bare droppe jod
Ja. De sier liten risiko. Eller svært liten risiko.
Tror jeg hadde tatt likevel. Om ikke annet enn for litt mental ro.
Mener og lest at Rødvin også gir litt beskyttelse ?
Good news
TAKK. Dagens/ukas/månedens nyhet (stryk det som ikke passer)
Men hvorfor? Hvilket virkestoff er det?
Synd det ikke er Øl,men man kan bruke Rødvin som beskyttelse og øl for humøret.
Vet ikke men jeg hadde rett.
Så bra. Da det det vin til hermetikken, med jodtablett til dessert.
Kunne vært verre…veldig mye verre.
Den synlige teksten i linken din ser ut til å stemme.
Synd det rammet dem selv. Det er ihvertfall det jeg tror nå fremover.
It’s on…
Bruke helga til å gå over «boden» kanskje…
Siden oktober 2018 har bortfall av strøm vært en kjepphest.
Jeg sier bortfall, «de andre» sier energirasjonering.
Bakgrunnen for dette la jeg da dsb sa «du er en del av Norges beredskap» samtidig som jeg kom over energirasjoneringsplanen til BKK. Så mest sannsynlig var «jodtabletter» en fin avledningsmanøver for å holde fokus på andre ting.
«Utrolig» nok ble de også publisert på samme dag, 19. oktober 2018.
I april i år kom det. Rasjoneringen er på vei, med oppstart 15 april.
Et lite omsnakket notat fra regjeringen. Jeg har hvertfall ikke fått det med meg.
Det skal være «frivillig» å være fullt påkoblet 24/7, men strømmen kommer nok til å bli sinnsykt vanvittig dyr da. Som det bl.a skrives i notatet:
«Det skal ikke gis kompensasjon til uttakskunden ved utkobling eller reduksjon i strømforsyningen i tråd med avtalen, ettersom alternativet til en slik avtale er full tilknytning med anleggsbidrag»
Så strømmen blir rasjonert selv om du betaler for oppkobling 24/7, men i tillegg blir du ikke kompensert for nedetid, for du kunne valgt et annet alternativ i strømavtalen.
Så nå vet du.
#diktator #neitilglobalisme
Skal nevnes at enkelte kommuner har dette allerede idag. Blant annet der vi har hytte, så kan alle hytter kobles ut ved behov.
Alt over alt kan «kobles ut ved behov».
Forskjellen her, er at fra å koble vekk hytta når du ikke er der, så skal vi til å koble vekk hjemme, mens du er der.
Du kan betale svindyr pris (3-4-5 kr/kwt?) for å være påkoblet hele tiden, men du kompenseres ikke når strømmen kobles vekk likevel.
Det blir uvant i starten, med strømløs fra f.eks 22-06 og fra 11-15, men det går seg vel til. Folk er jo så flinke til å både gjøre som de blir fortalt og tro på det som blir sagt, nærmest uansett.