På tide å kjøpe det småbruket på New Zealand man har sett på de siste årene, og det litt brennkvikt!
Største privateier av us farmland er ganske signifikant synes nå jeg. Ikke akkurat det han har bygget formuen opp på
Sør Afrika tror jeg er tryggest
Der blir man vel banket opp som hvit bonde, eller har de roet det ned igjen?
Tydelig at folk nå har startet og hamstre ja.
Noen med solide tips for alternative oppvarmingskilder? Holder til i by med kun elektrisitet. Vedfyring er ikke et alternativ.
Gassovn. du trenger greit med lufting.
Tips til type? Parafin mindre aktuelt?
Koketopp hadde vørt kjekt i tillegg.
Du finner sikkert noe som passer på Hyttetorget.
Gass koketopp får du veldig rimelig på Biltema eller Jula.
Husk, at når man brenner gass og parafin innendørs, så er det ikke bare CO2 og CO som kan være problematisk. En stor del av avgassene er vanndamp, og disse ønsker du ikke at skal kondensere på kjølige overflater innendørs.
Ideelt sett burde man ha en gass eller parafinfyrt varmtvannstank, med en radiator innendørs.
Da slipper man unna å måtte lufte så mye.
Eventuelt, et kobberrør med litt diameter som går fra innsiden av huset (eller utenfra), relativt lavt, og ut til et brennkammer, der det er bøyd i en spiral oppover, og så går enden inn i huset igjen.
Da blir relativt kald luft sugd innenfra, og varmet opp i spiralen, og så blåst inn i huset, uten noen mekaniske deler.
…før russerene kommer liksom?
… jeg har drukket vann fra bekker på fjelltur siden jeg var bitteliten uten å bli syk. Husker jeg i 2018 på en fjelltur hadde tatt med meg 3 liter vann, men det var 27 grader i skyggen på 1000 moh, så jeg gikk tom. Endte med å drikke vann fra en bekk midt i en myr. Det var i hvert fall rennende, men litt grønnskjær på vannet.
Rennende vann i bekk får ikke samme bakterieflora som stillestående vann, bør gå helt fint.
Er man uheldig kan man få i seg vann som er forurenset av døde dyr eller avføring fra dyr, og få diare eller feber/vondt i magen. Worst case er parasitter fra ville dyr, men da er man veldig uheldig.
Står vannet stille derimot får bakteriefloraen frie tøyler til å vokse. Da bør det minimum kokes først.
Jeg har også drukket vann fra bekker og tjern i alle år uten problemer.
Har aldri drukket vann fra tjern, men har drukket vann fra et vann på 1,7km2 en gang. Tenkte det var stort nok til at risikoen for stor parasitt/bakterievekst var liten
Jeg har dog vært litt forsiktig hvis det f.eks. er lemen-år. Når du har gått forbi 5-10 lemen lik på stien, så vet du at det kommer til å ligge noen i bekken også.
Jeg har alltid med meg LifeStraw på tur i fjellet. Veier ingenting. En kamerat som drakk rett fra bekk ble syk i forfjor. Kom ut “begge veier” og måtte avbryte turen.
God gammaldags floke var det som ble brukt under OL 94, kanskje det funker fortsatt?
Gode tips og så har de filter til de som vil preppe i disse tider.
Jeg gjentar de viktigste tingene, blir det atomkrig er det bare å nyte mens man kan. Inviter over de søte naboene i samme slengen!
Bare å fylle opp jodlageret før alle skal rushe apoteket igjen.
Er ikke det bare barn og gravide som trenger det ? Men rødvin skal vis være bra og drikke mot stråling.