Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hoping for the best - Prepping for the worst!

Har vært noen lunde lik verdiutvikling på 5 år.

På 15 år har du bedre utvikling på gullet

Men det kan jo endre seg i fremtiden så klart.

Men du betaler fortsatt en vanvittig overpris på fysisk sølv kontra gull… Hvorfor det er sånn aner jeg ikke

Det er alltid dyrt å være fattig!

Jeg har god nok råd til at boligutgiftene mine er (ved 100% belåning og 4% rente) = 3570kr måneden.

Hvordan er matpreppingen til folk her? Har noen tatt opp og lagret poteter i år?

1 Like

Har ca 300 kg i jordkjelleren, og med nok ved og vedkomfyr, så er det håp om å få kokt dem også.

6 Likes

En årsak er vel ting som distribusjon og lagring, salgskanaler osv som fører til høyere kostnader ved salg av fysisk sølv. Men ja er litt rart at forskjellen er så stor. Papirmarkedet til sølv (og andre varer) er enormt mye større enn ekte-vare-markedet, og slik kan man styre prisen (ved å feks akkumulere fysisk sølv først, for så å bruke girede derivater til å shorte, og deretter selge denne relativt lille mengden fysisk sølv så man tjener på derivatet. Jeg har hørt sølv er et veldig manipulert marked, så det kan være noe av årsaken.

Sølv kan du kjøpe til discount til NAV(spot) nå hos PSLV. Blir selvsagt beskattet som andre verdipapirer (ved salg) i motsetning til fysisk hjemme.
Men rabatten er ikke å kimse av.
Vanlig er premium på 30-35% over spot.

Det er vel bare å fylle opp med mat man ellers spiser og med god holdbarhet, når ønsket mengde er oppnådd eller skapene er fulle så spiser man som vanlig og ellers sørger for å ta av det eldste først, og så kjøpe inn det man tar etterhvert.

5 Likes

Muligens noob spørsmål, men hvordan lagrer dere vann? På plastdunk? Isåfall hva er «holdbarheten»? Eller kjøper folk vann fra butikk?

En sånn er vel greit:

Hvis man har i en liten klunk soft-ox desinfeksjon gjør nok ikke det noe for å ta livet av det som måtte leve i vannet. Spesielt her i Oslo med et ledningsnett fra tiden hest & kjerre var det foretrukne transportmiddelet.

Jeg har et par vanndunker fra butikken som byttes ut årlig, men det er alltid mye Farris/Bris hos meg, så det er ikke sååå viktig med de vanndunkene her.

1 Like

Vilti (Joika) testet og funnet som en utmerket proteinkilde med helt ok smak og enorm lagringstid og stablemulighet nå som de er i firkantet kartong. :smiley:

Har kjøpt en sånn som alternativ varmekilde nr2 etter vedovn, har jo alltid flere gassflasker i lagring til grillen
https://www.jernia.no/hjem-og-hage/varme-og-klima/varmeovn/gassovn/sunwind-gassovn-infravarmer-4200-w/p/11749126

1 Like

Joikakaker er snadder selv om det ikke er verdenskrig ;D

2 Likes

Står det mørkt og kjølig holder det fint 1-2-3år.

Kan få litt plast smak men de ter ikke farlig. Finnes masse guider på nett hvordan dunk kan rengjøres på forhånd men det er ikke nødvendig.

Holdbarheten er blitt dramatisk dårligere etter at de gikk fra hermetikk til papp.

2 Likes

Men prepper dere bare mat dere ikke spiser til vanlig? Det er unødvendig sløseri.
Det beste er jo å preppe mat man faktisk spiser gjennom et år.

Men klart, om man kjører Doomsday-mood og lagret mat for 4-5 år frem i tid så er det jo hermetikk som er tingen.

2 Likes

For Doomsdaymood;)

IBC-Container 1000 l plastpallarkwmtacr~6049238426&gclid=EAIaIQobChMInuXsxZ-y-wIVVuqyCh3RKQNWEAQYASABEgLH_vD_BwE

1 Like

Prepper i hovedsak kun mat vi spiser.

Bruker mindre penger på mat nå, kaster mindre mat og har beredskap som varer god tid.

Så mye positivt om man gjør det korrekt.

2 Likes

Feil, her er det gjort riktig:

15 Likes

Det er det samme flere kompiser har sagt, men det beste er at man slipper å dra på butikken så forbanna ofte.
Et stort spisskammers for boks og tørrmat samt 1-2 frysere med kjøtt, da er mye gjort. Hvis man attpåtil benytter seg av tilbudene (feks 10 og 20-kroners på Meny) så sparer man ganske mange kroner i samme slengen som man kjøper kvalitet.

Vi har også stasha godt med tørrmat. Real, som vi ikke spiser til vanlig, men det holder fort 10-15år. Og er er nice når man er på fjelltur : p

8 Likes

Smart, Real funker knall på tur. Gikk en tur i 2018 mellom selvbetjente hytter. Da var det kjekt å ha med Real tørrmat som lunsj. Problemet er egentlig bare at det er litt lite med 600 kcal, så må supplere med noe. Vanvittig mye bedre enn å prøve å leve på knekkebrød på tur. Spesielt når estimert gangtid hver dag var på 9-10 timer… :smiley:

Gadd ikke styre med primus osv, tok bare med en termos som jeg fylte med kokende vann på hytta. Klarer å bære den ekstra kiloen i 3-4 timer fram til lunsj :smiley:

(Må forresten si jeg var litt misunnelig på hun med en liten 8kg sekk, mens jeg selv drasset på 13 kg, men samtidig, jeg hadde med lave og høye sko og masse ekstra klær hvis været snudde helt. Det var 27 grader ene dagen, normal temperatur i Breheimen så høyt oppe som vi var er -2 til 20 :stuck_out_tongue:

1 Like