Hahaha, det har jeg prøvd og. Men ender opp med å spise dem opp. Er lett å ty til når inspirasjonen svikter eller til lunsj på hjemmekontor. (Synes også det smaker veldig godt… Miljøskadet fra forsvaret, selv om det var mest RSP der - DEN får stå fint ifred her hjemme)
Det du vil ha er artic versionen til real. Det er 1300 kalorier på et måltid.
5500 kalorier pr døgn om du får fatt i døgnrasjonen.
Den er jo kjent for alle oss som har vært i forsvaret, men jeg tror ikke den selges sivilt. Da har man treats som en sjokolade med rundt 70% fett, kakao/pulverkaffe/tyggis osv.
Den selges sivilt, norsegear og real sin butikk.
Forsvaret bruke også den vanlige. Som har 3500 pr døgn. ( de sist 10 HV øvelsene har vært den som ikke gjør deg blautfeit).
Er det en ting jeg ikke savner fra militæret er det feltrasjoner Men hver sin smak
Fikk du REAL eller hermetikk rasjonene?
Siste så veldig like ut som disse, usikker på merket:
Hadde nok også noe med at sist gang jeg fikk disse ble vi satt til 2 timers hard utholdenhets og styrkeøkt hvor vi ble pushet til siste strå med energi rett etterpå og den kom like fort opp som den gikk ned.
Det er real , de nye rasjonene . De er jo luksus
For å styre tilbake igjen.
Norsegear har mye tørrmat som kan lagres LENGE . Skal man preppe skikkelig er det verdt å ta en titt der.
Beredskapslageret mitt sjekkes en gang i halvåret og alt som holder mindre enn 6 mnd mer blir flyttet til kjøkkenskapet (hvor det blir spist) før jeg erstatter det med fersk vare. Slik går ingenting til spille. selv om ikke alt er ekstremholdbart. Det aller meste av livet er man jo heldigvis ikke i ly så viktig at ting blir spist uansett.
En del er også mat som er spiselig uten varme (typisk hermetikk).
Jeg brukte ballongrens fra europris. Blir egentlig brukt til desinfisering av bryggutstyr.
Er det noe spesielt dere prepper til eller det hobby?
Staten har jo en anbefalt egenberedskap.
klar deg selv i 72timer uten strøm i kontakten, vann i springen og handletur på butikken.
Men det er minimum, de fleste bør klare seg en uke.
Så følger det. Så blir det litt sport i å raide -40% disken og handle på tilbud for å spare penger.
Her er grunnen til at folk bør preppe.
Staten anbefaler at man har beredskap for noen dager, men utover det så er det egentlig bare fornuft. Det skal ikke så mye til at foryningskjeder er nede noen dager i dette landet, avhengig av hvor man bor. F.eks kan man lett miste vei og strøm til ras, flom, eller storm mange steder.
I store byer skal det mer til, men det er desto mange flere som trenger hjelp om f.eks. strømmen går i Oslo. På et lite sted er det lettere å få kjørt inn hjelp. Det blir mange om beinet når halve Oslo finner ut at de trenger ved eller gass på en gang.
Men i det store bildet tror jeg dette handler om en trygghetsfølelse for mange. Det er en forsvinnende liten kostnad i tid og penger for å vite at man klarer seg brukbart selv i noen dager om noe skulle skje.
Mange vil nok oppdage at de sparer tid og penger ved å ha et lite matlager hjemme.
Hvis vannet forsvinner, så er det ikke bare drikkevannet som går…
Ser det er flere som selger noe lignende BC fra forsvaret.
Det man bør ha er vel plastposer som man legger i doen og så får noen bære ut disse og tømme på et passende sted. Om du får høre det om du glemmer å søpla nå, blir det et neste nivå når du glemmer «do-posen»
Har stasjonært utedass på eiendommen, men det der er sikkert praktisk i blokka, eller på fortauskanten
Har man vanlig do så kan man åpne lokke tog fylle på med vann manuelt i sisternen,