Veldig mange Nordmenn har hytte i hyttelandsby, tilsvarende nivå 2.
Kanskje stearinlys i skuffen da, så litt bedre. De kjører til hytta med el-bil.
Husk da hva som skjedde i korona da. Alle offentlige funksjoner i disse områdene ble overbelastet og det ble portforbud ut. Jeg selv bor 30min fra hytta og fikk ikke reist dit pga kommunegrensene.
Lev hver dag som det er din siste
Samme her, men jeg dreit i det. Ble lovbryter 🧙♂️
Samme!
Brydde meg fint lite om alt av coronarestriksjoner.
Var man litt fremme i skoen og ikke satt med hodet begravet i VG, DB og NRK så skjønte jo an relativt tidlig at corona ikke var på langt nær så farlig de skulle ha det til.
Og da så jeg heller ikke noe poeng i å sette livet på vent for å opprettholde alle kravene FHI kom med.
Har i årevis hatt beredskap for en uke. Dvs greier meg med mat, vann og varme. Tror at scenario for over en uke krever opp på “superprepper” nivå. Kjenner flere som er godt forberedt, men som så mange andre undervurderer hvor fort normer, regler og lover kan kollapse. Hadde jeg hatt familie ville jeg gått for nivå 5.
Utrivelig å tenke på men bevæpning kan være viktig.
Her er jeg litt uenig.
Har man en liten boks-fryser, et lite tørrvarelager, hermetikk og en grill kommer man langt - vannet er den største utfordringen.
Har man en båt med full diesel- og vanntank kommer man enda lenger.
Det er jo vesentlig mer sannsynlig å få tak i strøm enn bensin i et virkelig krisescenario. Det er mye lettere å slå ut norges eneste oljeraffineri, Mongstad vs strøm som produseres fra 1820+ vannkraftverk i Norge + vind osv. Har du solcellepanel hjemme går det til og med an å være selvforskynt.
Noen parafintanker er ikke så kostbart, rommer masse diesel eller bensin.
Trenger bare slå ut noen trafostasjoner så er det sort i det ganske land mtp strøm.
Hvis du ser på Ukraina, så er det ikke bare å slå ut noen trafostasjoner så var de uten strøm.
Ukraina kjøpte jo brukte el-biler fra Norge i stor stil etter krigsutbruddet, pga drivstoffmangel. Og nå er det en stor andel av nybilsalget også. Men generelt er det jo god beredskap å ha litt av hvert.
Det er jeg helt enig, litt forskjellig er smart, men hvis jeg må velge vil jeg ikke ha alle eggene i en kurv, hvis alle mine aktiviteter er på strøm er det for meg alle eggene i samme kurv. Huset på strøm og ved, bilen på diesel eller bensin.
Diesel til bil skal vel ikke lagres mer enn 6-12 måneder (?) så man må passe på å «rotere».
Blir litt for mye styr for min del. Pluss at det er forskjell på sommer- og vinterdiesel.
Kan jo ha med et par kanner ekstra hvis man skal til Sverige, men diesel er kanskje ikke billigere der?
Man kan jo får dieselmotorer til å gå på frityrolje også, så der er man litt diversifisert bort fra petroleum
Gjelder å ha alle krisescenarier klart for seg!
Lykke til med å få en moderne dieselmotor til å spise frityr.

Forsåvidt.
Litt dårlig planlegging, så er det nesten tomt for Norsk kjøttdeig i butikken. Vi er så latterlig mye mer sårbare enn det folk tror.
Vet man ikke har på brillene når man tenker “oi det der var mange porsjonspakker med rosiner” 
Får man ikke lenger tak i forsvarets feltrasjoner på nett? Vet man kunne bestille det før. Også byttet de leverandør(?) også gone…?