Planlegger milliardinvestering i Finnmark
Horisont Energi og Equinor har inngått en intensjonsavtale om å undersøke muligheten for å bygge et karbonnøytralt ammoniakkanlegg i Finnmark. Investeringsrammen er på mellom 8 og 10 milliarder kroner.
VIL BLI FØRST: – Vi har ambisjoner om å bli det første karbonlagringsselskapet offshore i Norge, sier adm. direktør Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen i Horisont Energi.
Industri
Sigurd Sveen
– Vi er fornøyde med å ha fått et av de sterkeste industrikonsernene i Norge med oss på denne reisen mot et utslippsfritt hydrogenanlegg. Slike prosjekter som dette er viktige for å omstille Norge til et hydrogensamfunn, sier adm. direktør Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen i Horisont Energi.
Haukelidsæter Eidesen har tidligere jobbet i nettopp Equinor, men for halvannet år siden startet han opp Horisont Energi. I dag har Sandnes-selskapet elleve ansatte, hvor flesteparten har mange års erfaring fra teknologi- og energisektoren.
Nå har selskapet inngått en intensjonsavtale med Equinor om å gjennomføre felles studier for å se på muligheten til å bygge et fullskalaanlegg for produksjon av karbonnøytral ammoniakk, basert på såkalt blått hydrogen, i Finnmark.
– Planen er å avkarbonisere hydrogenet og deretter oppgraderer det til ammoniakk, sier Horisont-sjefen.
Hvis alle brikkene faller på plass vil anlegget får en produksjonskapasitet på over 1 million tonn ammoniakk.
Totalrammen i prosjektet er anslått til mellom 8 og 10 milliarder kroner.
Vil gjøre Norge til teknologisenter
Nær kilden
*Tradisjonell hydrogen- og ammoniakkproduksjon medfører karbonutslipp, men ved å benytte Horisont Energis egen og patenterte teknologi for karboninjeksjon og -lagring, blir produksjonen karbonnøytral, sier Haukelidsæter Eidesen.
– Vi har ambisjoner om å bli det første karbonlagringsselskapet offshore i Norge, legger han til.
– Hvorfor har dere valgt Finnmark?
– Det er flere grunner til det. For det første er det god tilgang på gass i Finnmark, samtidig som det ikke er så mange bruksområder der. Når gasskilden er nær anlegget, er også karbonavtrykket på gassen lavere.
– I Finnmark er det også god tilgang på fornybar energi. Den elektrisiteten anlegget skal bruke må være fornybar for å få et så lavt karbonavtrykk som mulig. I tillegg er det CO2-lagre rett utenfor kysten av Finnmark som ser veldig lovende ut.
Miljøorganisasjonene tapte klimasøksmålet mot staten
Mange bruksområder
Ifølge Haukelidsæter Eidesen er planene å komme i gang med en konseptstudie i løpet av 2021, og deretter ta en investeringsbeslutning i andre halvår 2022.
Den karbonnøytrale ammoniakken er i første rekke ment for det nordeuropeiske markedet.
Horisont-sjefen ser for seg flere bruksområder, blant annet gjødselproduksjon, kjemisk industri, kraftproduksjon og som drivstoff i for eksempel maritim sektor.
– Ved å benytte det blå hydrogenet til å produsere avkarbonisert ammoniakk kan hydrogenet transporteres sikkert i form av ammoniakk ved lavt trykk og lave temperaturer. Etter endt transport kan ammoniakken konverteres tilbake til blått hydrogen for bruk i det lokale energinettet, sier Haukelidsæter Eidesen.
Horisont og Equinor følger dermed i fotsporene til Yara, som i begynnelsen av desember lanserte planer om å kutte CO2-utslippene fra ammoniakkfabrikken på Herøya gjennom å elektrifisere hydrogenproduksjonen.
GRØNN SATSING: Yara-sjef Svein Tore Holsether vil elektrifisere ammoniakkproduksjonen på Herøya.
Yara-sjef Svein Tore Holsether fortalte i den forbindelse at gjødselgiganten har hatt samtaler med den danske shippinggiganten Maersk med tanke på å gjøre ammoniakk til fremtidens drivstoff innen skipsfart.
Yara vil fylle tanken
God tilgang på kapital
Horisont Energi ønsker å finansiere byggingen av fabrikken gjennom en konsortium av infrastrukturinvestorer.
– Det er mange som ønsker å investere i grønn infrastruktur om dagen, så tilgangen på kapital er god.
– Vi skal ikke selv ha en eierandel i fabrikken, men vil leie den fra infrastruktureierne. Offshore-anlegget hvor vi skal lagre CO2-en ønsker vi imidlertid eie, sier Haukelidsæter Eidesen.
Den egenutviklede CO2-lagringsløsningen baserer seg på injeksjon fra et skip.