Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Horisont Energi

Planlegger milliardinvestering i Finnmark

Horisont Energi og Equinor har inngått en intensjonsavtale om å undersøke muligheten for å bygge et karbonnøytralt ammoniakkanlegg i Finnmark. Investeringsrammen er på mellom 8 og 10 milliarder kroner.

VIL BLI FØRST: – Vi har ambisjoner om å bli det første karbonlagringsselskapet offshore i Norge, sier adm. direktør Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen i Horisont Energi.
Industri
Sigurd Sveen

– Vi er fornøyde med å ha fått et av de sterkeste industrikonsernene i Norge med oss på denne reisen mot et utslippsfritt hydrogenanlegg. Slike prosjekter som dette er viktige for å omstille Norge til et hydrogensamfunn, sier adm. direktør Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen i Horisont Energi.
Haukelidsæter Eidesen har tidligere jobbet i nettopp Equinor, men for halvannet år siden startet han opp Horisont Energi. I dag har Sandnes-selskapet elleve ansatte, hvor flesteparten har mange års erfaring fra teknologi- og energisektoren.
Nå har selskapet inngått en intensjonsavtale med Equinor om å gjennomføre felles studier for å se på muligheten til å bygge et fullskalaanlegg for produksjon av karbonnøytral ammoniakk, basert på såkalt blått hydrogen, i Finnmark.
– Planen er å avkarbonisere hydrogenet og deretter oppgraderer det til ammoniakk, sier Horisont-sjefen.
Hvis alle brikkene faller på plass vil anlegget får en produksjonskapasitet på over 1 million tonn ammoniakk.
Totalrammen i prosjektet er anslått til mellom 8 og 10 milliarder kroner.
Vil gjøre Norge til teknologisenter

Nær kilden
*Tradisjonell hydrogen- og ammoniakkproduksjon medfører karbonutslipp, men ved å benytte Horisont Energis egen og patenterte teknologi for karboninjeksjon og -lagring, blir produksjonen karbonnøytral, sier Haukelidsæter Eidesen.
Vi har ambisjoner om å bli det første karbonlagringsselskapet offshore i Norge, legger han til.
– Hvorfor har dere valgt Finnmark?
– Det er flere grunner til det. For det første er det god tilgang på gass i Finnmark, samtidig som det ikke er så mange bruksområder der. Når gasskilden er nær anlegget, er også karbonavtrykket på gassen lavere.

– I Finnmark er det også god tilgang på fornybar energi. Den elektrisiteten anlegget skal bruke må være fornybar for å få et så lavt karbonavtrykk som mulig. I tillegg er det CO2-lagre rett utenfor kysten av Finnmark som ser veldig lovende ut.
Miljøorganisasjonene tapte klimasøksmålet mot staten

Mange bruksområder
Ifølge Haukelidsæter Eidesen er planene å komme i gang med en konseptstudie i løpet av 2021, og deretter ta en investeringsbeslutning i andre halvår 2022.
Den karbonnøytrale ammoniakken er i første rekke ment for det nordeuropeiske markedet.
Horisont-sjefen ser for seg flere bruksområder, blant annet gjødselproduksjon, kjemisk industri, kraftproduksjon og som drivstoff i for eksempel maritim sektor.
– Ved å benytte det blå hydrogenet til å produsere avkarbonisert ammoniakk kan hydrogenet transporteres sikkert i form av ammoniakk ved lavt trykk og lave temperaturer. Etter endt transport kan ammoniakken konverteres tilbake til blått hydrogen for bruk i det lokale energinettet, sier Haukelidsæter Eidesen.
Horisont og Equinor følger dermed i fotsporene til Yara, som i begynnelsen av desember lanserte planer om å kutte CO2-utslippene fra ammoniakkfabrikken på Herøya gjennom å elektrifisere hydrogenproduksjonen.

GRØNN SATSING: Yara-sjef Svein Tore Holsether vil elektrifisere ammoniakkproduksjonen på Herøya.
Yara-sjef Svein Tore Holsether fortalte i den forbindelse at gjødselgiganten har hatt samtaler med den danske shippinggiganten Maersk med tanke på å gjøre ammoniakk til fremtidens drivstoff innen skipsfart.
Yara vil fylle tanken

God tilgang på kapital
Horisont Energi ønsker å finansiere byggingen av fabrikken gjennom en konsortium av infrastrukturinvestorer.
– Det er mange som ønsker å investere i grønn infrastruktur om dagen, så tilgangen på kapital er god.
– Vi skal ikke selv ha en eierandel i fabrikken, men vil leie den fra infrastruktureierne. Offshore-anlegget hvor vi skal lagre CO2-en ønsker vi imidlertid eie, sier Haukelidsæter Eidesen.
Den egenutviklede CO2-lagringsløsningen baserer seg på injeksjon fra et skip.

1 Like

Kan være noe først når Spetalen er ute.

Jeg tenkte det samme angående Everfuel :man_shrugging:

Har man en generell tro på det grønne skiftet, så tror jeg personlig det er greit å eie litt av hvert innen sektoren.

1 Like

Støtter den. Jeg var tidlig inne i qfuel og acc. Dette kan fort bli noe lignende kursoppgang.

Blir det en retail tegning, eller kun profesjonelle?

Emisjonen er ferdig, men det var ikke retail på den.

1 Like

Noen som vet når i januar denne noteres?

Veldig spennende. Kjøpte litt i saga pure for og være eksponert. Går denne bra tror jeg det vil smitte over på pure. Og jeg har lyst til og kjøpe på noterings dag men tror det blir dyrt…

Har ikke kommet eksakt dato enda, men det burde ikke være langt unna! Legger ut her så fort jeg finner det ut :slight_smile:

Hva er trikset for å komme seg raskt inn den dagen den blir tilgjengelig?

By høyest :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Oilimp her har du sjansen til å kjøpe litt ESG fra hjemmebane!

Det er ikke utenkelig at det blir handelsstopp fra start om kursen går 10% opp umiddelbart. Tror det ble det i Purus, og jeg tror det bidro til at inngangen ble veldig høy, fordi folk fikk panikk for å ikke komme seg inn i tide. Etter noen minutter handel, kanskje 15 minutter, får den som regel en liten pullback. Eventuelt kan man vente litt for å kjøpe seg inn da. Dette skjedde også med acc og aow mener jeg å huske.

Kun basert på noe begrenset erfaring…

Det samme skjedde med Nordic Unmanned. Det ble startet inngang på 30,- og ente på 18,70, så gikk det oppover. Og det har det gjort siden.
Reportasje i FA Profilen imorgen.
:grin::grin::grin:

Samme med Teco igrunn. Starta på 36 om jeg ikke tar feil. La seg på 25kr ish en periode etter og er nå oppe å nikker på 60kr

Horisont handles allerede på det dobbelte av emisjonskurs i gråmarkedet (42 kr).
Kommer på børs ila januar, men dato er ikke bestemt.

hva er markedsverdien av selskapet nå, kjenner du til det?

Ja, det er ca 8 mill aksjer. Sist jeg sjekket ble de omsatt for 50 kr hver som gir en prising av selskapet på 400 mill. Emisjonskurs var 19,-.

1 Like

Jeg kjenner ikke til hvor mye som er investert i selskapet, men sammenlignet med andre ESG aksjer så er det fremdeles en lav prising, men kanskje ikke det er en relevant sammenligning.

Selskapet er veldig ungt enda, og teknologien må sannsynligvis fremdeles utvikles, så da er det en god del teknisk utviklingsrisiko tenker jeg.

Har noen sjekket ut patentet til selskapet?

Kun pending ser jeg nå…