Jeg blir med på emisjonen, og forvarer min andel, og noe mer.
Egentlig har jeg vært ganske negativ til aksjer generelt og har i prinsippet ikke kjøpt noe som helst på over 2 år.
Jeg kjøpte riktignok PCIB i smellen 25 jan. 2022, men fikk kvittet meg med det i maniaen 20. jan 2023, utrolig nok til litt høyere kurs, og kunne truffet “planken” bedre, om ikke en hadde ringt meg, og den halvtimen kostet meg 20%…
EDIT: når jeg tenker meg om var det vel jeg som ringte han
Men gjør et unntak her som er 10-20% siden jeg støtter Hubro, og tenker det er lurt å være “i det gode selskapet”, og 80-90% fordi jeg tenker at om Ultimovacs går bra så er en MCAP med bro-finansiering på 115 millNOK for Hubro trolig et veldig bra kjøp.
Basically er jo Hubro en slags opsjon på at Ultimovacs går bra, i alle fall i det kortere perspektivet og finansielt. På lengere sikt er jo Ultimovacs resultater som PoC viktigst.
Rent teknologisk holder det som sagt at Ultimovacs viser at UV-teknologien fungerer, som PoC (proof of concept), for Hubros teknologi for å kunne klare å lykkes, og det jeg har sett fra Ultimovacs viser at vi med ganske stor sikkerhet er der.
My line of reasoning er at en vaksine trenger litt tid for kunne virke (kirurgi er jo i den andre enden av den skalaen). Derfor vil jeg tenke at vaksinen har best forutsetninger for å lykkes i profylakse, og kanskje vanskeligst i veldig aggressive kreftformer.
Det er derfor jeg er veldig positiv på Hubros vegne på det vi så langt har fått vite i Ultimovacs NIPU-studien. En aggressiv kreftform der local read er signifikant, mens central read ikke er det, mao HR trolig rundt 0,73, og viktigere, Åslaug Helland sier at det er positve tegn på OS. Hvis man da vet at første pasient i NIPU ble innrullert 4. mai 2020, over 3 år siden, er det grunn til å tro at Åslaug vet ganske mye om OS-datene.
INITIUM ser enda mer lovende ut som PoC for Hubros strategi mtp Lynch syndrom. Jeg synes Jonas Einarson (Elisabeth) i podcast om Hubro fra 13. juni 2023 sier det ganske klart:
https://soundcloud.com/user-972208711/episode-273
Tidslinje 17:56
JE
“Bare gjenta da at siden Hubro driver innen kreftvaksiner at Åslaug Helland fortsatt mener at det er veldig gode og spennende resultater fra NIPU-studien i Ultimovacs, som også kan spille over på det Hubro jobber med for det er innen for det samme feltet”
EA
“Ja det var det som var poenget vårt i forrige podcast, det er ikke kommet noen endelig data på NIPU, så her må vi vente å se”
JE
“Ja det må vi, og det peker i retning av ESMO, selv om det selvfølgelig ikke kan bekreftes før de har antatt studien”
Hubro har også en interessant diagnostics in vitro spor, tidslinje ca 8:00:
Jon Ammund Eriksen:
"Vi har også jobbet ganske intenst med de diagnostiske testene våre. Målet vårt har hele tiden vårt å utvikle PCR -primers som går rett på og detekterer frame-shiftene i blodprøver.
Og det har vi nå fått til, og er egentlig klare for å lage en business-plan for hvordan vi skal utvikle diagnostiske tester som vi hele tiden ser flere anvendelser for.
Kanskje den aller viktigste på kort sikt, siden disse frame-shiftene vi jobber med er helt klare hallmarks for MSI, så ser vi også det potensialet for at vi kan utvikle en rask test i colorectal-cancer pasienter, for å avgjøre om det er MSI, slik at de da er klare for immunterapi med check-point blokade. I dag er den metoden de bruker der basert på at man må ha fysiske biopsier, slik at det er masse immunohistokjemi fra PCR-sekvensering fra gener, og i tillegg så er det, iom at det er fysiske biopsier, så er resultatene bare representative fra lesjonen man tar biopsien fra.
Men det da vi håper å få til er vi vet vi kan ta ut cell-free DNA fra blodprøver, og blodprøvene er en mye mer global presentasjon av bildet i hele canceren.
Så det vi har tenkt å gjøre nå er å snakke med utviklerne som gjør disse MSI-bestemmelsen av colorectal-pasienter å få innspill på hvordan de vil motta en slik test som et alternativ til det som gjøres i dag. Så det er vi i ferd med å sette i gang og vi vil ha de første møtene nå i neste uke allerede med nettverket vårt i Oslo, først og fremst.
I tillegg er det selvsagt veldig viktig for profylakse at vi kan gå inn å monitorere en tidlig oppdagelse av kreft i Lynch syndrom, som vi har som raget på profylakse. Så der har vi faktisk gjort veldig store framskritt de siste 2-3 månedene, som vi da genererer data for patentsøknadene våre. Veldig viktig, og veldig bra det vi har fått til der.
Jonas Einarson kommenterer diagnostikk-testen på følgende vis, tidslinje 13:30:
"Bare klargjøre dette litt Jon Ammund, dette er da som diagnostisk test for pasienter som har colorectal cancer, og for så vidt andre cancere, som har denne mikro satellitt instabiliteten, en MSI som Jon Ammund nevnte, så er det den eneste indikasjonen som går på flere type organer og da Keytruda er indikasjon for det. Og vi håper at dette er starten på hvordan vi skal behandle kreft fremover, så hvis den virkelig fungerer og det er interesse for å bruke den, asså det bør det jo være om den leverer godt, så er det et spennende prosjekt i seg selv.
Som sagt, jeg er litt i bearish mode og tenker at cash is king akkurat nå, men får vi noe positivt fra Ultimovacs fremover tror jeg det kan gi en fin multiplikator-effekt på en relativt lavt priset Hubro, og kan derfor gjøre et “unntak fra plan og prinsipper”.