Innlegg fra fb gruppen.
Jeg hadde litt lyst å dele noen betraktninger rundt den potensielle AVL avtalen som sannsynligvis ligger rett rundt hjørnet.
Det er svært vanskelig å vite innholdet i den når man ikke kjenner noenting av innholdet og det meste blir synsing basert på hva som kan være et sannsynlig scenario basert på hva man har lest og hørt tidligere.
Men, likevel finner jeg det riktig å synse så får man ta det for det det er, for det er synsing, noe som alle med en kalkulator i utgangspunktet kan gjøre.
Det vi vet er at AVL pr idag har ca 60,000 kunder som tilsammen disponerer cirka 170,000 konti. Videre vet vi at forvaltningskapitalen disse besitter er mer enn Euro 2 mrd(dagens kurs cirka NOK 23 mrd), med stor grad av sannsynlighet er vi nok nærmere NOK 30 mrd og kanskje mer til, ikke alt man ønsker å dele med omverden mht konkurranse.
Tidligere undersøkelser som er gjort viser at småsparere i snitt foretar seg 5 transaksjoner i gjennomsnitt pr mnd.
Det har også ved flere anledninger blitt uttalt at man som en tommelfingerregel kan benytte 1 Euro pr transaksjon til inntekt for Huddlestock.(grunnet konkurranse er også dette selvsagt flytende og jeg bruker 2 scenario i mitt oppsett nedenfor)
Gjennom Tekinvestor får man daglige lister, man kan også velge ut enkeltinvestorer som man ønsker å se bevegelsene på over tid, jeg har mitt utvalg og har kommet fram til antall handler for disse gjennom en måned som jeg har benyttet i en av kategoriene. De investorene jeg har fulgt gjør i snitt 9 handler hver uke, tilsammen 38 handler pr mnd.
Videre vet man at det alltid vil være “sovende” kunder, men siden AVL er en helt annen institusjon enn mange andre, altså et sted hvor investorer aktivt ønsker at kapitalen skal blomstre så har jeg utelatt gruppen “sovende”, jeg tror de fleste her vil benytte de nye mulighetene de får med handel av nært sagt alle papirer.
Man skal dog ha i bakhodet at her kan jeg bomme, kanskje mange av kundene fortsatt kun vil drive med fondshandel, men jeg tror det ikke.
Jeg har delt de 60,000 brukerne inn i 3 kategorier; Småsparer, Større Aktiv og Trader.
Så over til regnestykker og de potensielle inntektene fra det som omhandler Tradingplattformen, i tillegg vil jeg anta det tilfaller inntekter også innen for andre produkter samt lisensbruk etc.
Småsparere:
58,000 X 5 Handler X 11,50 = NOK 3,335 mill/mnd (1 trans=1Euro)
58,000 X 5 Handler X 7 = NOK 2,030 mill/mnd (1 trans=NOK 7)
Større Aktiv:
1,500 X 38 Handler X 11,50 = NOK 655k/mnd (1 trans=1Euro)
1,500 X 38 Handler X 7 = NOK 399k/mnd (1 trans=NOK 7)
Trader:
500 X 100 Handler X 11,50 = NOK 575k/mnd (1 trans=1Euro)
500 X 100 Handler X 7 = NOK 350k/mnd (1 trans=NOK 7)
Inntekter til Huddlestock pr. måned med 1 Euro/transaksjon gir da NOK 4,565 mill. som da gir NOK 54,8 mill. pr år.
Inntekter til Huddlestock pr. måned med NOK 7/transaksjon gir da NOK 2,779 mill. som da gir NOK 33,5 mill. pr år.
Men, det er viktig å huske på at i dette oppsettet er kun transaksjonsinntekter ifbm aksjehandel vurdert, i tillegg kommer fondshandel, valutahandel etc.
Et annet men ikke ubetydelig moment er at AVL gjør ikke dette kun for å glede sine eksisterende kunder, de iverksetter selvsagt dette også med tanke på at de nå kan tiltrekke seg betydelig flere og større investorer som på sikt vil kunne medføre betydelig økninger i bruken og i inntekter for Huddlestock.
Avslutningsvis vil jeg nok engang peke på at dette er mine subjektive kalkyler og det foreligger ingen konkret dekning under dette og må således brukes med varsomhet og ingen sannhet, men det gir en pekepinn på hva denne kunden og andre nye Hudl kunder etterhvert kan gi selskapet i inntekter.
Jeg tar også forbehold om at det kan finnes feil i utregninger.
Går avtalen med AVL iorden er vi på god vei mot Analyst Group sine estimater om NOK 176 mill i inntekter i 2024.
Ønsker dere alle en flott weekend!
https://x.com/Andystones66/status/1748622570339856547?s=20