Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Huddlestock fintech AS

På bakgrunn av meldingen i går skjønner jeg at markedet i Tyskland og Europa er fremtiden og at dette har stor oppside. At selskapet har en løsning for det tyske markedet er bekreftet gjennom AVL avtalen.

Er det publisert informasjon om hvor skalerbar løsningen er utenfor Tyskland, som f. eks. Frankrike, Spania, Italia og U.K?

Såvidt meg bekjent er løsningen skalerbar for hele Europa inkludert nordiske kunder.
Dette kan kanskje @CanonBoy bekrefte/avkrefte eller si noe mer om?
Du virker å ha mer kontroll på det “tekniske” enn hvertfall undertegnede

Ja slik jeg forstår det så her de har egen lisens i Tyskland og denne dekker eller er gyldig i hele Europa. Men klart de må begynne ett sted å bygge seg opp først. Tenker de fokuserer fremover på Tyskland, samt andre tysktalende land Sveits, så fremt det ikke kommer store aktører fra andre land som trigger ekspansjon.

Det vil så sige at Done.ai ikke ejer rettighederne alene til teknologien, men kun overtager den nordiske løsning/platform, inklusiv medarbejdere og kunder?
Har man folk internt i Huddlestock til at videreudvikle og tilpasse på den tyske/Europæiske løsning.
Eller er det her en måde at splitte selskabet op i 2 dele og få det solgt :cowboy_hat_face:

Jeg er ingen ekspert, men slik jeg forstår det er det Tradvest som tar seg av mye av integrasjonen på løsningen for Giga-broker (AVL/HUDL/Tradvest avtalen). Tradvest er partner for HUDL i Tyskland. HUDL vil staffe opp der det er behov, eller når det er behov fremover i Tyskland.
Done.ai avtalen gjelder for Norden, IaaS løsningen/teknologien i resten av verden tilhører HUDL.
Min forståelse.

2 Likes

Det er vanskelig å vurdere dette utsalget på grunn av flere parametre man ikke er sikre på. Det vi vet er at det gir oss mindre utgifter og mer cash. Det usikre er jo hva aksjeposten i Done, vil være om 1-2 år. Noe av potensialet er mindre i Huddlestock, men det handler vel mye om å ikke gape over for mye. Bedre å komme i mål med deler av selskapet, enn å risikere å ikke makte å få ut potensialet i noe. Samtidig har vi fortsatt et lodd i Done, hvis de får det til.
Det er også beroligende at styreleder sitter tungt inne på eiersiden og er godt informert og involvert. Han vil forhåpentligvis det beste for sin aksjepost og det er bra for alle aksjonærer.

1 Like

Jeg tror dette var ganske nødvendig og ikke minst svært ønskelig av hovedsaklig to årsaker:

• Bricknode altfor tungt og traust for Huddlestock å håndtere. Det krever ekstremt mye kapital og ressurser for å få opp i et tempo som ville vært ønskelig.
    Siden de kjøpte Bricknode har man kun økt inntektene fra den virksomheten fra 19-20 mill til 25-30 mill på 24 mnd.
    Vedå selge denne biten til Done ai som helt tydelig “trenger” det så har man nå overlatt det til et selskap med muskler til å trekke dette videre mange ganger kjappere enn Hudl noensinne ville klart.
    Bricknode ble kjøpt lenge før nåværende CEO kom inn i Hudl og antar at han har sett det som lite hensiktsmessig for Huddlestock å kave med.
    17 stillinger forsvinner nå fra Hudl relatert til Bricknode, en kostnadsbesparelse i rene lønnskostnader på anslagsvis 20 mill årlig. I tillegg vil opex på rundt 7 mill i kvartalet reduseres betraktelig.
    Prisen kan diskuteres, men det kunne den også den gangen selskapet kjøpte Bricknode.
    Uansett vil selskapet nå ha en "sovende tilgjengelig "kapital i done ai og lykkes Rustad nok engang som han gjorde med 24SO så blir det en liten gullgruve på si.

-CEO Leif Arnold har åpenbart identifisert Tyskland som det mest optimale geografiske området å satse i og da AVL falt på plass sammen med Tradevest tidligere virker det som han sammen med styret har iverksatt målbevisste handlinger og går all in i det markedet hvor de store kundene og pengene ligger.
I tillegg har man Visigon som pt opererer med profitabel drift og som i stor grad er en oppegående og selvgående butikk i butikken.

Jeg tror selskapet nå med inntekter fra AVL vil levere positiv bunnlinje mot slutten av dette året, jeg har forventninger til at det skrives avtaler med en til to like store eller større kunder i Tyskland de neste ukene og månedene og jeg tror de nå endelig har lagt et løp hvor de virkelig kan lykkes.
Og slik jeg vurderer det er nå hvertfall all mulig emi spøkelse lagt dødt en gang for alltid foruten om de skulle finne på å gjøre noe oppkjøp i Tyskland da.
Og for AVL må jo denne dreiningen fra Hudl sin side virkelig være kjærkommen, nå får de full oppmerksomhet fra Hudl og jeg tipper Gigabroker går live i q3.

Den som lever får se, spennde tider blir det uansett.

4 Likes

Huddlestocks salg av deres nordiske plattform til done.ai er et strategisk og positivt grep. Ved å motta betaling i aksjer blir Huddlestock samtidig en stor aksjonær i done.ai – et selskap med både kapital og kapasitet til å videreutvikle og skalere den nordiske plattformen. Dette gir Huddlestock en indirekte, fortsatt eksponering mot veksten i Norden, uten å bære de operasjonelle kostnadene.

Samtidig kvitter Huddlestock seg med den delen av virksomheten som hittil ikke har vært lønnsom. Den nordiske plattformen omsetter for omtrent 30 millioner NOK, men har til nå levert et underskudd på rundt 6 millioner NOK. Det betyr at Huddlestock nå står igjen med en mer fokusert virksomhet med positiv kontantstrøm – drevet av kjerneområder som allerede gir overskudd.

Den nordiske plattformen har 11 500 brukere og 5 milliarder NOK i AUM, og det er derfor snakk om en betydelig transaksjon. Men enda mer spennende er fremtiden: Når AVL/Gigabroker blir onboardet på Huddlestocks tyske plattform i andre halvår, vil det tilføre hele 65 000 brukere og 25–30 milliarder NOK i AUM – et massivt omsetningspotensial i et marked med langt større skaleringsmuligheter. Dette vil gi direkte utslag på bunnlinjen hos Huddlestock – og merk, dette er kun én kunde.

6 Likes

Artikel fra 4.april:
"Bankplattformen Tradevest har nå fått flere BaFin-lisenser. Ifølge administrerende direktør Dierk Wilhelmsmeyer er utviklingsfasen fullført. Nå skal partnere forankres på plattformen og eiendeler skal samles inn.
Vi fokuserer ikke bare på tyske partnerskap, men ser oss også som spesielt interessante for internasjonale selskaper som ønsker å ekspandere inn i det tyske markedet.
“Vårt elektroniske grensesnitt er derimot åpent 24/7, og tillater handel hvor som helst i verden når som helst på dagen og natten — og onboarding kan også foregå digitalt på en lørdagskveld.”

4 Likes

Huddlestock announce first closing of transaction with Done.ai

2 Likes

Huddlestock announce changes to its Board composition

6 Likes

7 Likes

Har noen formening om hvorfor det allerede ikke er avtalt om andel Huddlestock får av selskapet done.ai.groupe. Sistnevnte har økt kraftig på Stockholm børsen den siste uken.

1 Like

– Vi kjøpte Huddlestock for 90 millioner kroner etter at de hadde brukt 10 år, og var verdt 1 milliard kroner på et tidspunkt.

Blitt litt vel høy på seg selv?

Jepp, han har nok det, tenkte samme tanken selv.
Det står også lese at alle selskap de har kjøpt opp har gått med overskudd :joy:

Litt cowboy tendenser her kanskje.

Man blir ofte innhentet av realitetene til slutt.

Merket meg også det stod at de hadde 300 mill i cash beholdning, for ikke så lenge siden leste jeg i en annen artikkel at de hadde 200 mill, såvidt meg bekjent har de ikke kjørt kapital innhenting etter det… I tillegg har de brukt endel millioner ifbm oppkjøp, så man må ta det som står på trykk med en viss klype salt tror jeg.

Annual Report 2024

Notice of Annual General Meeting 15 May 2025

Årsrapporten side 15

image

Pussig de ikke har avtalt en kurs allerede ved avtaleinngåelsen.

image

Den kommer nok nå ifbm Done ai sin emisjon som de var klar over siden det var et moment i meldingen:

“The conversion price will be in accordance with identified subscription price
in potential share issue in Done.ai - http://done.ai prior to 15 august 2025.
If a relevant share issue has not occurred within said date Huddlestock can
decide to convert based on VWAP price of the Done.ai - http://done.ai share
whereby Done.ai - http://done.ai can decide to redeem the Vendor Note in
cash.”