Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Huddlestock fintech AS

Så trolig kr 14 pr aksje? Mot kr 10 på meldingstidspunktet?

Ja, det kan man si, alternativt kan man avvente nærmere 15.august, vanskelig å si hva som er klokt, det eneste jeg er sikker på er at finnes det noen som kan snakke opp eget selskap og kurs så er det Rustad i Done ai.
Så for egen del forundrer det ikke meg om done ai kursen er nærmere 30 enn 10 den 15.august, men selvsagt bare ren spekulasjon

Minutes from Annual General Meeting 15 May 2025

Invitation to first quarter 2025 presentation and Q&A

https://giga-broker.de/

4 Likes

Lenge til launch, løsningen ikke bevist noe ennå i form av kvalitet. Ikke vet vi vel heller hvor mye inntekter som vil tilfalle Huddlestock? Jeg skjønner det ihvertfall ikke. Og et svært ustabilt makrobilde
Ser ikke bort fra at vi ser 0,40-0,50 igjen. Ørkenvandring blir det jo nå. Huddlestock er blant mine 3 verste investeringer noensinne.

Siden mye nå skal skje i Tyskland, og vi skal nærme oss positiv drift, burde HUDL kjøpe dekning av tyske analytikere som dekker small-cap.

For eksempel Research @ Montega AG

Det som undrer meg litt, siden Rustad og Done.ai er både bevist dyktige og vekstorienterte, hvorfor tok de ikke en bit av hele HUDL? Hvorfor vil de ikke være eksponert mot potensialet i Tyskland?

HUDLs evne til å levere bør vi se ved Q1, som rapporterer på gammel/hel organisasjon. Ble det mye mersalg pga skatterapportering i Q1? Hva ble effekten av nylige inngåtte avtaler 2. halvår i fjor? EBITDA bør ligge rundt 0, ev maks minus 1-2 mNOK. Klarer de ikke å vise det så er det grunn til å gå grundig gjennom hva de har sagt og hva de leverer.
Så er jeg klar over at fremtidens HUDL er annerledes rigget, og må ha hovedfokus nå. Men samtidig vil rapporten for Q1, i mine øyne, vise om ledelsen har vært - og er - hel ved.

Enig i det du skriver.
Vi skal kunne se en steady retning, meaning at inntektene bør være over 18 mill, lønnskostnadene bør være nede igjen på rundt 14 mill eller lavere mens other opex med fordel også bør være omtrent som q4 eller lavere.
Så jeg er enig med deg angående EBITDA.

Så er det uten tvil om at for egen del hvertfall er det tankene om tiden etter Bricknode som gjelder for min del, at Visigon fortsatt leverer, at AVL prosjektet går ihht deres plan og hvordan utsiktene for nye lignende avl kunder ligger an.

Så får vi se, utelukker ikke at det dukker opp engangskostnader ifbm både Bricknode salget, men også AVL. Det er i tilfelle forklarbart.

Klarer ikke helt å fri meg for å tenke på tiden etter Bricknode. Om vi legger til grunn at Visigon fortsetter å levere inntekter omtrent som i 2024 eller selvsagt helst litt over så vil vi se inntekter derfra på 9,5-14 mill i kvartalene framover(cirka 45 mill kan man håpe på i 2025 og så har man sesongvariasjonene i q1 og q3).
Personell kostandene bør reduseres fra 14,5 mill til rundt 7-8 mill i kvartalet, mens other operating expenses bør reduseres betydelig, kanskje ned mot 1-3 mill i kvartalet. Avskrivninger er jeg usikker på hvor mye vil reduseres, men uten tvil betydelig.
Da ser man kjapt hvor dette skal bære framover. Usikkerhetsmomentet er selvsagt hva AVL vil gi i inntekter, men det burde være starten på en sunn butikk dette og så får vi håpe de snart får inn et par lignende AVL kunder til så skal dette etter mitt hode kunne bli en hyggelig butikk.

3 Likes

Huddlestock - Q1 2025: Positioning for growth in the European market

Dessverre mye dårligere enn hva vi kunne vente, gitt det management har kommunisert siste året. Hvor ble det av ekstrainntektene pga skatterapportering? hva med alle kontraktene som er børsmeldt?

Er nå bare redd for at HUDL havner i et nytt kostnadssluk når de skal bygge opp på kontinentet. Den nye butikken ser jo ikke sunn ut heller.

Dritt altså.,dette er dårligere enn forventet

Deltagelse eller registrering for å delta på presentasjonen:
Klikk på linken under

Microsoft Virtual Events Powered by Teams

1 Like

Q1 presentasjonen vedlagt.

3 Likes

De forventede ekstra inntektene uteble i Q1 og dessverre ingen forklaring fra management i webcasten.

Men mer forundret blir jeg over at selskapet presenterer et P&L som fremstår helt lotto, og som er umulig å forholde seg til. I Q4-2024, lagt frem i februar 2025, rapportere HUDL samme nivå på personalkostandene som nå Q1-2025, når man korrigerer for one-offs. I presentasjonen i går skrytes av kostnadsreduksjoner, mens realiteten er at personalkostnadene er like i Q1 og Q4.

P&L for Q4-24 presentert i gårsdagens slidedeck fremstår sterkt svekket sammenlignet med P&L for Q4-24 presentert i februar. Det ble kort kommentert at det ble noen justeringer i presentasjonen, men ingen forklaring på hva endringene faktisk var. Heller ikke noter til detaljert P&L.

Det er sikkert feil av meg å mase om dette når fokuset skal være eufori om fremtiden, AVL, GigaBroker og flere avtaler på gang. Jeg ser også potensialet og er aksjonær. Men slurv og unøyaktigheter i rapporteringene svekker dessverre tilliten til management. De må jo forstå at vi husker tilbake hva selskapet har presentert tidligere. Så hvorfor ikke være transparente.

1 Like

Skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette. Lønnskostnadene for 2023 utgjorde 75,3 mill, for 2024 utgjorde de 65,6 mill, for q1 2025 utgjorde de 14,7mill.
Dersom man hadde kjørt samme bemanning resten av året som man gjorde i q1 ville man landet på cirka 58,8 mill.
De som har fulgt selskapet over tid kunne med stor grad av sikkerhet si at lønnskostnadene for q1 vil lande mellom 14-15 mill. Den delen av selskapet som er solgt til Done ai med tilhørende personell ble selvsagt lønnet av Huddlestock i q1, hvordan det blir for q2 er jeg usikker på, men satser på at de gradvis har blitt flyttet over på Rustad sin lønningsliste gjennom kvartalet.

Jeg mener i motsetning til deg at vi endelig har fått en transparent og ærlig CEO, det vil vise seg mer og mer utover året.
Fått inn en CEO som tør å ta harde beslutninger om å selge den biten de har solgt fordi Huddlestock aldri vil få lønnsomhet ut av det, samme med F5it tidligere. Og satse der hvor man nå endelig har fått fotfeste og hvor Huddlestock sin core business kan komme til sin rett.

Forøvrig synes jeg artikkelen i IN tegner bildet svært godt.

" Huddlestock Fintech har lagt bak seg et kvartal som markerer et strategisk veiskille. Etter et år med omfattende omstilling, salg av virksomhet og målrettet kostnadskutt, står selskapet nå med en slankere organisasjon, styrket balanse og et tydelig blikk mot det europeiske markedet.

I første kvartal falt inntektene til 17,4 millioner kroner, en nedgang på 11 prosent fra fjerde kvartal. Samtidig har Huddlestock redusert kostnadene med hele 26 prosent til 23,5 millioner kroner.

Resultatet er at underskuddet krymper fra minus 8,5 til minus 6,1 millioner kroner, og justert for engangseffekter er proforma-underskuddet nede i 3,9 millioner kroner.

— Jeg har predikert dette i halvannet år: Fokus på lønnsomhet. Det gjennomsyrer alt nå, sier CEO Leif Arnold Thomas til Investornytt.

Han understreker at selv om topplinjen er lavere, er lønnsomheten i klar bedring. Huddlestock har prioritert å bygge en mer robust og fleksibel forretningsmodell fremfor å vokse for enhver pris.

Salg gir finansiell styrke og strategisk frihet

I løpet av det kvartalet solgte Huddlestock sin nordiske Investment-as-a-Service-plattform til svenske Done.ai Group AB. Salget ble gjennomført på 81 millioner kroner og har tilført 10 millioner kroner i frisk kapital. Det reduserer både kompleksitet og kontantforbruk. Huddlestock også sitter igjen med Done.ai-aksjer til en verdi av 71 millioner kroner.

— Vi har nå en helt annen balanse og likviditet, sier Thomas, og trekker frem styrets vilje til å ta nødvendige grep for å posisjonere selskapet for videre vekst.

Etter salget har Huddlestock to operative ben: konsulentselskapet Visigon, som leverer gode marginer i Sverige og Danmark. I tillegg til en ny, europeisk IaaS-plattform – med Tyskland som første marked.

Tysk gjennombrudd: AVL og GIGA Broker

I april signerte Huddlestock en strategisk avtale med GIGA Broker, en tysk plattform med over 65.000 kunder, eid av finanshuset AVL. Plattformen skal lanseres i andre halvår og markerer Huddlestocks inntog i det kontinentale markedet.

— Prosjektet i Tyskland er nøkkelen til vår europeiske strategi. Potensialet er langt større enn vi kunne fått til i hele Norden, sier Thomas.

Satsingen skjer med en slank organisasjon og gjennom partnerskap, og ambisjonen er å signere enda en europeisk kunde i løpet av året.

Visigon leverer over bransjesnittet

Datterselskapet Visigon leverte driftsmargin på 10,9 prosent i første kvartal – opp fra 9,4 prosent i fjor. Det er over bransjesnittet på 6,4 prosent.

Strukturen er satt – nå må inntektene komme

Thomas trekker frem at kvartalet avsluttes et omfattende strategisk skifte, med forbedret balanse og en slankere organisasjon.

Nå venter markedet på at de nye, europeiske satsningene skal materialisere seg i økte inntekter og lønnsomhet.

— Nå har vi satt utgangspunktet. Vi står igjen med et selskap som er godt posisjonert og har helt andre forutsetninger for å lykkes i Europa. Jeg er egentlig veldig happy, avslutter Thomas."

3 Likes

Poenget er at management ikke leverer på det de har sagt/meldt. Og så gjør de endringer i P&L av tidligere rapporterte tall, uten å forklare hva og hvorfor.
Og ja, lønnskostnadene var 14,7 mill i både Q3, Q4 og Q1. Så ingen forbedringer der, selv om de nå rapporterer tall som gir inntrykk av at de har gjort svær jobb på kost-kutt.

Om du sjekker personalkostnadene for q1 24 så var de 17,1 mill, for q4 2023 18,6 mill og for q3 2023 var de 21,5 mill.
Så jo, etter at Leif Arnold overtok og fikk et helt kvartal på seg droppet personalkostnadene dramatisk og har deretter holdt seg på samme nivå med unntak av det kvartalet du viser til.

Men, vi får enes om å være uenige og så anbefaler jeg at du sender en mail til Arnold eller enda bedre tar en telefon til han slik at du får forklaring på det du trenger, de oppfordret senest igår på presentasjonen om å ta kontakt dersom noe var uklart.

Har man eierinteresser i selskapet så er det på sin plass å få en forklaring om noe er uklart.

Forøvrig mener jeg dagens topplinje og ebitda er totalt uinterressant mtp salget til Done ai og den totalt endrede strategien. Tror man gjør lurere i å fokusere framover dersom man har interesser i selskapet enn å henge seg opp i et enkelt tall i q1 rapporten, men det er min mening.

Ja, nå det det de tre siste Q jeg har uttalt meg om, og inkonsistent P&L-rapportering og relativt store endringer som ikke forklares

Husk at de solgte Huddlestock Solutions senhøsten 23, så da er det ikke epler og epler du sammenligner.

Ja, jeg skal ta det med selskapet. Det er nok det beste.

Ser ut som vi skal videre ned