Veldig bra.
Ble hvertfall litt fyr i teltet, fra minus 7% til +12% og endelig litt kjøpere.
Håper de får vippet ut de som ikke vil være med videre.
Dersom noen vil ha aksjer rundt 0,700 - 0,702 er det bare å forsyne seg nå. Så blir det spennende å se hvor mye selgerne har som nå selger.
Noen teorier om hvem det er?
Vanskelig å si.
Ifbm innløsing av de konvertible lån til aksjeeiere kunne man se at Danske Bank fikk overført i overkant av 6 mill aksjer. Noen dager senere(forrige uke) solgte de over 800k aksjer over børs og presset derved kurs ned og holdt den rundt 70 øre.
Dagen etterpå viste aksjelistene at det det gikk en transaksjon på resterende aksjer(drøyt 5 mill) fra Danske Bank til Nordnet Bank.
Om dette bare er en mellomstasjon eller ny eier vites foreløpig ikke, men siden de solgte nesten 1 mill aksjer fra Danske Bank er det lite trolig at resterende overføres til en Nordnet Bank konto for så å selge dem videre der, så jeg tenker en kjøper tok disse drøyt 5 mill aksjene. Jeg mistenker at det tyskerne(avl relatert) i såfall som har forsynt seg av denne posten.
S¨å om det er short som pågår nå eller om det er en ny aktiv større selger på banen er vanskelig å si, men gjennom hele sommeren har ingen topp 40-50 solgt aksjer.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det selges nå når vi vet at vi får done ai aksjene mest sannsynlig i løpet av denne eller neste uke. Har man solgt den dagen meldingen kommer går man glipp av 5-7% “utbytte” såfremt hudl aksjen holder seg på samme nivå etter tildelingen.
Nå er Leif Arnold tilbake igjen etter ferien idag så får vi se hva som skjer de kommende dager, uker og måneder.
Ellers helt enig i at man fritt har kunne og fortsatt kan forsyne seg av mye aksjer på lavt 70. Jeg tror som tidligere at mange fortsatt er villig å kjøpe og ligger klar under 70 for neste dump, for er det en sak som er sikker så er det at det alltid kommer en ny dump i Hudl fra en eller annen, helt uforutsigbar aksjonærbase. Utrolig mange mindre og noen mellomstore aksjer som har nullet ut sin Hudl beholdning, mange av de har sikkert gått lei.
For egen del tenker jeg det er synd og leit, men alt har sin grense hvor lenge man gidder å sitte, men mener dersom man har anledning så bør man bli sittende nå og avvente at resultatene bedrer seg mot slutten av året, en eller et par nye avtaler i Europa samt og ikke minst at Gigabroker kommer opp fra sent på høsten.
Hvor mange aksjer får vi per aksje vi har i huddl?
I børsmelding 18.7 fremgår det er 276.529.009 aksjer i selskapet
I dagens melding leser vi de vil dele ut ca 930.000 Done.ai aksjer.
Du får ca 3.360 Done.ai aksjer per 1 million Hudl-aksjer du eier.
Avgjørende ved de neste Q-presentasjoner å for Hudl å vise at de nå faktisk klarer å levere.
Noe av den dårlig kursutvikling siste tiden kan skyldes at aksjonærer kaster kortene da de er usikre på om Hudl nå erstatter et håndterbart kostnadssluk Iaas i Norden (som nærmet seg break-even) , med et potensielt mye større og kanskje etter hvert uhåndterbart kostnadssluk i Tyskland/Europa, før de får opp inntektene. Vi får håpe de klarer å levere noe vi kan tro på nå snart.
Jeg tror faktisk ikke kostnadssluket ville blitt håndterbart for Huddlestock på flere år om noensinne. Mulig Done ai kan få business ut av det men det virket uhyggelig seigt det der greiene der.
Det sluket i seg selv var kraftig samtidig som man slet med å få opp inntektene tilstrekkelig, dette tror jeg ville gjort at satsingen i Tyskland ville blitt svært begrenset.
Visigon går “på skinner” i den forstand at de isolert sett leverer profitabel drift, det er nok tatt grep der også som vil gi høyere inntekter og marginer den kommende tiden.
Jeg vil nesten påstå uten å kjenne alle detaljer men sett utenfra og i etterkant at flere av Hudl sine oppkjøp var totalt feilslått.
Det har opplagt tært på aksjonærene både tidsmessig men ikke minst kapitalmessig. Nå gjenstår det for Leif Arnold å overbevise markedet gjennom økt vekst, kostnadskontroll og nye europeiske kunder at den nye strategien var den riktige.
Det staffes i disse dager opp i Tyskland for å håndtere Gigabroker og kommende kunder og enn så lenge er trekløveret AVL/Tradevest og Hudl on track ift Gigabroker prosjektet.
Så får vi se ved fullt innslag en gang i 2026 om det gir 30-50 eller 70+ millioner i inntekter. Samtidig må man anta det jobbes parallelt med flere nye potensielle kunder.
Etter min bedømmelse bør det komme minst en og gjerne to nye inneværende år hvis hensikt er å ha begge de to oppe i 2026.
Så får vi se, lykkes de med dette nå tror jeg det ligger en betydelig business ahead.
Når det gjelder q2 så vil vi sikkert se noenlunde det samme som i q1 når det gjelder proforma tall, muligens noe bedre ebitda. Q3 blir selvsagt svak da Visigon har ferie i juli og det meste de bedriver er fakturerbare timer.
Fra Q4 skal vel Huddlestock være helt rent uten noe innslag fra det de har solgt og inntekter fra AVL bør begynne å bli synlige da. Fra q1 og q2 2026 blir det spennende å se utviklingen tenker jeg.
Salgspresset vi nok en gang utsettes for nå tror jeg skyldes aksjer fra de konvertible lån, det vil vise på listene ikveld og de neste dagene hvem som har kvittet seg med nærmere 4 mill aksjer disse tre dagene.
Ser at vekslingskursen til Done-aksjene er 14 kroner. Det må da være en elendig deal når kursen på børs er 11 kroner? Regnet ut at aksjene til Huddl er verd ca 45 mill mens de skulle få aksjer for til sammen 82 mill. Noen som vet bedre eller kan forklare nærmere om avtalen?
Du har rett i at kurs på Done ai under 14 gir et papirtap ift salgssum.
Aksjer for 82 mill stemmer nok ikke, du må trekke fra kontantdelen på 10 mill som er utbetalt fra Done til Hudl.
Konverteringskurs på 14 kommer som et resultat av at Done ai sin nylig gjennomførte emisjon ble gjort til 14 kroner.
Alle Done ai sine siste oppkjøp er gjort til konverteringskurs 14 ref Done ai sine meldinger.
Pr idag er det derfor et “papirtap” på 27%, så får vi se hva kursen er når Hudl en gang skal realisere disse aksjene, de har vel en lock up på 6mnd om jeg husker riktig.
Stian Rustad i Done ai bygger vel dette selskapet som han gjorde med 24SO og har nok planer om å selge dette også for noen milliarder litt frem i tid.
Vi får se, dealen kunne åpenbart helt sikkert vært bedre, men det sier kanskje også noe om at Huddlestock betalte overpris i sin tid da de kjøpte Bricknode og Tracs selskapene.
Viktigste nå er at selskapet er ferdig med dette tapssluket, har styrket balansen betydelig, vil ha tilgang på likviditet dersom påkrevd og kan satse for fullt på Tyskland og Visigon.
Av og til må man bare ta nødvendige grep for å få et selskap på rett kjøl, det kan smerte, men det ville nok definitivt kostet oss aksjonærer betydelig mer å fortsette med det selskapet man hadde enn det man nå får.
Vanskelig å vite hva inntektspotensialet i gigabroker avtalen er, men et sted mellom 35-70 mill årlig bør man kunne regne inn ved fullt innslag en gang i 2026. Inntektene fra selskapene de solgte lå vel på 25 mill kroner årlig og det viktigste av alt, kontinuerlig videre utvikling som krevde millioner ekstra årlig i kostnader.
Nå har de en slank organisasjon med rundt 25 medarbeidere, opex vil være stabilt mye lavere og ikke minst lønnskostnadene er redusert med 40% ish årlig.
Takk for svaret👍
CEO er i Tyskland ser det ut til.
Flott å se at de styrker avdelingen der, kun kort tid til det braker løs med Gigabroker så får vi se når neste kunde meldes.
Har HUDL gitt noe mer konkret tidsestimat for når de skal starte med onboarding av kundene til Giga Broker?
Ser fra denne at det snakker om second half of 2025…
GIGA Broker GmbH will be responsible for the offering, pricing, customer acquisition and support, while Huddlestock will provide the necessary liability umbrella and, in cooperation with local banking and technology partners, front-end, back-office and custody services similar to its Nordic Investment-as-a-Service offering. Revenue to Huddlestock will develop with assets under management (AUM) and trading frequency on top of a fixed monthly retainer, as the GIGA Broker platform onboards end-customers which is expected to start in the second half of 2025.
Huddlestock signs agreement to expand into the German market
Antar vi får mer konkret status og orientering om det neste fredag, men tipper onboarding starter fra oktober.
Blir spennende tider framover nå.
Q2 blir ingen voldsom greie selvsagt, overheng av de solgte selskap vil sikkert prege også dette kvartalet, men vil tro de legger fram proforma tall(hvordan det ville sett ut uten de solgte selskap) også nå som de gjorde i q1.
Vi får se, np er det vel done ai aksjer og nye styremdlemmer som står for tur. Så kan man håpe at Woeste som ble ansatt i Visigon i sommer med sin bakgrunn snart viser markedet nye og større kontrakter og i tillegg kan vi vel forvente en loi eller to fra Europa utover høsten.