Har du vært kvalifisert til og fått utbytte fra et norsk selskap i form av utenlandske aksjer tidligere?
Jeg har ikke, tipper det er svært sjelden det skjer.
At det tar tid dersom mye må kjøres manuelt forundrer meg ikke med i utgangspunktet cirka 1300 aksjonærer. Mange av oss hadde Hudl aksjer hos flere meglere som selvsagt ikke heller forenkler prosessen.
Hadde dette vært utbetalt som kroner ville alle som var berettiget fått det i løpet av 1 time.
De som følger med og bryr seg vil opplagt følge med at de får sitt utbytte. Jeg kjenner mange som hadde så få aksjer at de ikke tok bryet med å kreve sitt gjennom å fylle ut skjema, det er deres tap og selskapets gevinst, sånn vil det alltid være på samme måte som i emisjoner med t-retter hvor mange gir blaffen.
Saken er opplyst mer enn tilstrekkelig gjennom flere børsmeldinger, det er opp til den enkelte selv å følge med.
Det som hvertfall er 100% sikkert er at selskapet ikke bevisst forsøker å holde tilbake eller lure noen som helst, de sflytter jo enda aksjer for noen av oss aksjonærer selv for at vi skal få dem nå og ikke i runde to i april.
Og runde 2 i april trengte de ikke gitt mulighet for, men det gjør dem utelukkende for at alle skulle få muligheten, om man ikke hadde fanget nyhetene om utbytte, var på reis etc.
Så kan jo jeg for egen del si at det klokeste ville vært at selskapet beholdt disse utbytteaksjene i sin helhet alene, men sånn ble det ikke.