Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Huddlestock fintech AS

Valgte selv idag å forlate Hudl, jeg gambler på att Soff har en god 1H.

Kan skjønne at flere er skuffet, som motvekt til det som er skrevet, så sitter jeg og øker på dagens dipp.
Mener den er overdreven og jeg tror og mener at selskapet er i ferd med å lykkes selv om det ikke viser akkurat idag og står på mitt.
Kan knapt huske å ha sittet long i noe selskap hvor kvartals dagene har gitt enorme oppturer(Nel, Pho, Soff), men kursene derimot har klatret voldsomt langsiktig likevel.

Norne med oppdatering etter tallslippet:

Focused on inorganic growth

Huddlestock Fintech issued its 2Q22 earnings this morning. Reported revenues missed our estimate, while proforma revenue showed good growth YoY. The costs were also on the high side, thus we are yet to see the first break-even quarter. Similar to previous quarters, consulting continues to show strong growth and a good outlook, while on technology we lacked more details on the latest contract with Solarisbank. Our estimates are likely to be reduced, particularly on the costs side.

Weaker 2Q, but proforma revenues strong following acquisitions

Huddlestock released its 2Q22 report this morning with revenue of NOK 12.2m, missing our estimate by 16%. Adj. EBITDA was delivered at negative NOK 4.8m vs. our estimate of close to break-even primarily on stronger inflationary pressure and higher investment in technology solutions. For 1H22, the revenue growth is good at 5% YoY, while proforma revenue growth (incl. F5IT and Trac companies) is at a strong 30% YoY. Inorganic growth seems to be the biggest revenue growth driver for the company so far and looking 1-2 years ahead. Cash position at the end-2Q22 stands at NOK 4.5m vs. NOK 6.9m at the end-1Q22

Consulting remains the driving force, while technology is yet to deliver

As in previous quarters, we see consulting business area doing rather well, while the outlook is also looking good with all consultants being fully booked for the rest of the year and there is good visibility looking into 2023. On the technology side, deliveries are yet to come. We did not see many details on the latest contract with Solarisbank, hopefully, more details will be given in the webcast.

Revenue guidance stays intact

Both short- and medium-term revenue guidance is reiterated. For 2022 Huddlestock expects proforma revenue of NOK 75m, while medium-term guidance stands at NOK 200m, this figure also includes any future acquisitions. We will make some negative adjustments to our estimates, particularly on the costs side, however, recommendation should not change.

Det er ikke enorme tap vi snakker om. Enig i eksemplene du nevner forsåvidt, men jeg tror faktisk det er kvartalsresultatene som vil styre kursen til Huddlestock fremover. Markedet vil se at kontraktene de skriver gir gode inntekter. Man kan kanskje kalle det litt urettferdig at kursen går ned såpass i dag fordi inntektene fra de nye kontraktene kommer jo først om en stund.

Helt enig, og det er jeg overbevist om at kommer veldig snart :grinning:

Hvilke kontrakter er det forhåpninger til? Er det primært, eller bare, Solaris?

Jeg har forventninger til først og fremst Solariskunder ja, men ikke minst også i det nordiske markedet samt det tyske utover Solaris.
Nå får vi høre hva de har å si ift pipeline på presentasjonen.

Jeg kan åpenbart ta feil om Huddlestock, det gjør jeg ofte, men i mine long case har jeg tilgode å bomme, men en gang må jo bli den første.
Men, longcasene bruker jeg fryktelig med tid på og føler meg komfortabel.
Minuset med long-casene er at det tar lang tid før de kommer opp i fart :grinning:

1 Like

Kjedelig når longcase beveger seg sakte og ikke beveger seg oppover med børsene når vi har hatt 20% indeksoppgang i US i det siste på tech. Da blir det seigt hvis/når indeksene faller igjen. Nettopp det som bekymrer meg mest med å sitte long med HUDL, at det løsner selskapsmessig akkurat idet børsene begynner på seig nedtur og investeringsviljen går ned.

Så det er en litt ubehagelig post å sitte på nå, spesielt når cashburn var skuffende stor. Sitte, selge eller redusere er spørsmålet. Vanskelig når man liker det selskapet driver med i utgangspunktet :confused:

Jeg mener de utviser stor kontroll på kostnadene.
Kostnadene nå i H1 er sågar noe lavere enn de var i H2 2021.
Av disse er 6 mill avskrivinger, 7,8 mill R&D investeringer. Videre har de ansatt 5 nye medarbeidere på konsulentsiden. Kostnadene kan man si er høye nok, men det er slett ikke slik at de kaster pengene ut av vinduet, for min del framstår de bevisste på bruken.
Og det koster å vokse innen Tech. Utfordringen i Huddlestock er ikke at kostnadene er for høye, men derimot at inntektene er for lave, inntil videre.
Det er Bedrock og med egen lisens som skal gi oss massiv aksjekurs etterhvert.

Sammenlignet med Huddlestock mener jeg dette virkelig er svakt og de faller omtrent like mye: (eller Hudl faller visst endel mer for øyeblikket)

(Copenhagen, 18 August 2022) Napatech A/S (“Napatech”, OSE: NAPA) reported revenues of DKK 35.5 million in the second quarter of 2022 (46.4 million in the second quarter of 2021), and an EBITDA of DKK -6.9 million (8.6), following challenging short-term market conditions. The company remains confident in the outlook into 2023.

De kom vel ut langt dårligere enn det du estimerte, med ca. break-even resultat. Så det var vel litt skuffende eller med tanke på kostnader? Spesielt når cash-beholdning ble redusert såpass at det blir prat om emisjon igjen. Håpte vi skulle unngå det.

1 Like

Hvordan tenker du at de utviser stor kontroll hvis fasit er langt verre enn estimatet ditt?

2 Likes

Hørte du på presentasjonen?

De utviser full kontroll fordi pengebruken er en bevisst strategi de har hatt.
De sier åpent at de kunne levert et null resultat dersom det var ønskelig, men det er ikke ønskelig, de investerer i teknologien slik at profitten litt lenger fram skal bli mye større

2 Likes

Standard frase. Noe måtte de jo si.

1 Like

Selvsagt, de kunne latt være å holde presentasjonen også.

Dere får mene hva dere vil.
Jeg satser på at Huddlestock blir en aksjevinner, heldigvis frivillig hva man bruker pengene på.

Tror vi ganske sikkert kan slå fast at vi er helt prisgitt at avtalen de har skrevet med Solaris vil gi store inntekter. De må bevises i kvartalsrapporter etterhvert. I mellomtiden kan det i beste fall komme nyheter om closing av nye dealer. Dette blir en tålmodighetsprøve med en viss grad av urolighetsfølelse

“Dette blir en tålmodighetsprøve med en viss grad av urolighetsfølelse”

Hørtes ikke slik ut, men kanskje noe de bare måtte si​:grinning::+1:

Mange synergier de nå kommer til å trekke ut med oppkjøpene.
Idag sitter de på 3 steder i Stavanger området, det blir snart et sted, som eksempel på noe banalt

Dette blir ganske tullete fra din side.

Det er et sunnhetstegn at folk diskuterer og stiller spørsmål når et selskap brenner MYE penger. Spesielt når forklaringen til selskapet er tynn.

1 Like

Jeg tror dette går veien. Selve utrullingen med Solaris tar litt lenger tid enn jeg forventet. Når de første kundebankene er online, så er mye av implementasjonsjobben gjort og blir lettere å kopiere fremover. I tillegg kommer inntektene i løpet av q4 og da er det bare et tidsspørsmål før nullresultatet er i boks. Minusresultatet var større enn forventet, men dette er utgifter de sannsynligvis ville hatt uansett. Fremover blir det mer fokus på forventede og bekreftede inntekter.
Det er mine betraktninger etter presentasjonen.

Første kunden er nok svært nær om man skal ta de bokstavelig?

most imminent :smiley:
Det er varslet, så det kommer hvilken dag som helst er mitt inntrykk. De kan selvfølgelig ikke styre når kunde går online, men det kommer.