Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Huddlestock fintech AS

Du har oppfattet det helt riktig og det ligger betydelig mer bak dette enn vi vanlig dødelige klarer å oppfatte.

Jeg tror det ligger fryktelig mange synergier her og det sier de jo også i meldingen.
Et banalt eksempel er at Visigon har personell og kontorer i Stockholm, nå kan det slås sammen til en unit.

3 Likes

Huddlestock kjøper svensk teknologiselskap

Står jo at underskuddet er redusert til 0.6m SEK/mnd. Sammen med de andre synergiene gir dette et positiv bidrag. Så det ikke første gang når jeg leste pressemeldingen :smiley:

2 Likes

Bortsett fra innsparing/økte inntekter er dette positivt:

• … improved onboarding process and a significantly shortened time to market approach.
  • …Bricknode contributes proven back-office technology, operational services, front-end user interfaces

Vi vet at backoffice biten i Norge tar tid å få på plass. Her kommer vi til ferdig dekket bord i Sverige (regner med at de har noen egne regler i likhet med Norge), så eventuelle svenske kunder kan on-boardes umiddelbart. Inntektene vil da også komme raskere til Hudl. Usikker på hva som skjer med versjon 2.0 av Trader. Skal de kjøre 2 versjoner samtidig eller kommer det en ny versjon med det beste fra begge?
De har allerede fått aksepten de trenger fra eierne av Bricknode, så etter GF i slutten av mars kan de starte integrasjonen. Vi vet at Trader 2.0 skal kunne demovises i juni, så da er det mulighet til å legge inn oppdateringer fra GUI til Bricknode.

Tror du nok engang er inne på mye av det essensielle ved dagens oppkjøp.

Jeg har bedt Skajem avklare og svare på endel spm.
Legger dem ut i fb gruppen og her når jeg får svarene i retur.

1 Like

Det kan jo tyde på at en del av kontraktene/leads de har er fra det svenske markedet. De øker tilstedeværelsen i Sverige markant med dette oppkjøpet.

1 Like

Mye mulig at de har endel i pipen i Sverige.
Og som jeg skrev over her som en helt banal kostnadskutt sak, at Visigon Stockholm og Bricknode samles i et landskap er ingen dum måte å bygge butikk på.

De er i ferd med å bygge et solid selskap, cirka 100 ansatte nå og gjentagende inntekter økte over natten fra cirka 6,5 mill til 26,5 mill.

3 Likes

Det ser jo ikke ut til at Brick trenger stor plass :sweat_smile:

Helt klart at de bygger et solid selskap her og øker aksjonærverdiene veldig over tid (selv om det ikke synes på kursen nå :smiley: ). Imponerende å se hvilke selskaper de kjøper og hvordan de både utvider sortimentet, får inn nødvendige lisenser, solide samarbeidspartnere (DNB, Baader, Solaris ett) , økning av omsetning, kompetanseøkning.
Det er helt rått hva de har fått til så langt, så nå må de bare vise at de kan omsette dette til kommersiell suksess.

2 Likes

Huddlestock Fintech AS (OSE: HUDL): Invitation to webcast with Q&A in connection with the acquisition of Bricknode

2 Likes

Dette er da meget positivt!
Da kan de gå skikkelig i dybden å forklare hva dette faktisk betyr for Huddlestock.

Særdeles bra at de investerer tid i markedet på dette!

1 Like

Tror vi får noen positive overraskelser i morgen når vi får et bedre helhetsbilde av hva dette er og synergiene.

Håper dere kan gi et lite referat i morgen. Jeg har ikke mulighet til å logge meg på da.

Ikke jeg heller, men satser på opptaket legges ut kjapt etterpå. Kort varsel så sikkert mange som ikke har anledning til å delta.

De legger ut presentasjonsdokumentet her, men jeg regner med at det blir Q&A som blir mest interessant.

Stiger 84% på salget. Ser ut til at Bricknode også har hatt en tøff utvikling av kursen. Verdiene blir mer synlige ved salg. Det samme kan raskt skje med Hudl også ved ekstern interesse.

1 Like

Kan bruke nedenstående som oppvarming til webcast kl 13 idag.

Jeg stilte som sagt noen spm til CEO Skajem etter at nyheten kom ut igår og har nå fått svar.

1. Hva tilfører Bricknode til Huddlestock, hvilke synergier kan dere konkret trekke ut ved å få dem med på Huddlestock laget?
    Svar:
    Bricknode er meget komplementært til Huddlestock basert på hvor selskapene står i dag. Det er meget få punkter som er overlappende men derimot mange punkter som er utfyllende for helheten.
    Huddlestock har konsesjon, onboarding/custody av kunder på egne bøker, Trading Technology og økosystem for dette, oppgjør/back office. Bricknode gir oss Back-office Technology (noe vi i dag kjøper fra en annen leverandør, så det blir også en besparelse). De har også komplementære back-office-personell som utfører back-office tjenester på vegne av mange klienter i Sverige allerede (på produkter vi i Huddlestock ikke har nødvendig kompetanse på i dag), de har brukergrensesnitt mot sluttkunder (front end) som vi vil kunne bruke som standard løsning i dag.
    Bricknode har også mange økosystempartnere integrert, noe vi trenger for vår utrulling (besparelse i tid og forbedring av produktet). Det betyr at vi når det gjelder produkter og tjenester nå vil ha komplett in-house løsning fra a til å, redusert onboarding/«time to market» for helheten med mye tidsbesparelse.
    Av kunder ser vi for oss en stor mulighet for raskere kunde-onboarding med flere produkter siden vi nå slår oss sammen. De har allerede et meget godt foravtrykk i Sverige med mange kunder. Kundene har til sammen SEK 23 milliarder i kundemidler og gjorde 170.000 transaksjoner i fjor. Vi har en bedre forretningsmodell som vil gi oss større andel av inntektene mot deres større fixed fee avtaler.
    Mennesker og kompetanse er også et verdifullt bidrag for oss. De har mange kompetente mennesker som vi over de neste 12 månedene hadde vært nødt til å rekruttere for å øke aktiviteten vår. Nå er vi klare med en gang!

2. Dette er et relativt stort oppkjøp og for mange kan dette se litt voldsomt ut, hva er deres vurderinger ift prisen dere betaler?

Svar:
Prisen vi betaler er i vår favør. Deres aksjekurs er helt irrelevant siden det ikke er noe volum i handelen i deres aksje – kun noen tusen svenske kroner i snitt . Vi har evaluert selskapet og prisingen gjennom en rekke andre parametere og kommet frem til dette bytteforholdet som rettferdig og fair.
Dersom man ønsker å se på detaljene, kan jeg nevne av mesteparten av Huddlestock sine inntekter i dag er i timer og prosjekter, mens 95% av deres inntekter er gjentagende og økende. Man kan få mange ganger høyere betalt for gjentagende inntekter enn timebaserte inntekter. Jeg vil samtidig trekke frem av vi gjør denne transaksjon fordi vi mener at dette er ikke 1+1 = 2, vi søker 5 til 10!
Dette vil bidra til at vi kan realisere en sterk økning i inntekten over de neste 24 månedene. Dessuten blir de nå et gjeldfritt selskap med en cash beholdning på 4 mill. De fire mill vil dekke Bricknodes drift de neste 12 månedene og de er komfortable med at de skal gå positive innen utgangen av 2023.

1. Huddlestock vokser nå i stort tempo både hva angår antall mennesker, men også ift omsetning, er det aktuelt med flere oppkjøp eller anser dere dette for å være det siste?

Svar:
Ja, Huddlestock har hatt en flott vekst med både kunder, omsetning, mennesker, kompetanse, osv.
Stort sett har vi vokst med sten på sten i tillegg til oppkjøp. Vi er nå kommet i en posisjon der vi har masse å gjøre for å ta ut effektene av alle de mulighetene vi har skapt. Dette blir sikkert ikke det sisteoppkjøpet, men leter ikke aktivt etter noe spesifikt videre nå. Skulle noe dukke opp som vi mener for alle aksjonærers beste, vil vi vurdere det. Men som sagt, vi søker ingen ting for øyeblikket da vimener vi har mer enn nok med å gjennomføre de mulighetene vi har skapt.

1. Slik jeg skjønner dette oppkjøpet vil det kunne tilføre backoffice ressurser som dere kanskje ikke hadde i tilstrekkelig grad, hva betyr denne handelen relatert til raskere onbording av nye kunder?

Svar:
Ja det er helt riktig. Gjennom Investor Services har vi fantastiske ressurser som er jobber hver dag med 10.000 vis av kunder. Vi har derimot behov for ytterligere mennesker og produkt kunnskap. Detfår vi gjennom Bricknode som har i mange år betjent kunder på flere produkter. Det er fire dyktige medarbeidere som vil inngå i Investor Services organisasjonen og bidra med innsats og kunnskap.
Dette betyr at vi slipper å rekruttere flere medarbeidere i og med at vi får de nå fra Bricknode

12 Likes

Anbefaler folket å tune inn om halvannen time.

Liker denne uttalelsen.

Jeg vil samtidig trekke frem av vi gjør denne transaksjon fordi vi mener at dette er ikke 1+1 = 2, vi søker 5 til 10!

Takk for godt initiativ @Rodjer :blush::+1:

1 Like

Ja, det han nevner der er ganske essensielt, her går man for å skape de større verdiene.

Og de som tror at Bricknode var et impulskjøp bommer fælt, dette er visstnok en prosess som har gått over svært lang tid og som nå kuliminerte i en avtale.
Så ledelse og styret i Huddlestock jobber nok definitivt utfra en bestemt strategi lagt for lenge siden samtidig som de tilpasser seg utviklingen i segmentet.

1 Like

Norne estimerer inntekter for 2023 på NOK 81 mill.
Dersom man tar utgangspunkt i at inntektene for Hudl før siste oppkjøp fortsetter å stige betydelig også i år som de gjorde i 2022 vs 2021 så vil selskapet nok etter alle solemerker passere greit MNOK 100 inneværende år.
Etterhvert som nye kunder nå kommer fortløpende (jeg antar nå på tampen av q1 samt videre inn i q2) og de får opp noen av kundene i første del av H2 så vil nok q3 og spesielt q4 gi oss en virkelig pekepinn på hvor de er på vei.

Selskapet nærmer seg 200 mill aksjer, det er selvsagt en betydelig økning fra det opprinnelige, men så har også selskapet nå blitt et selskap fra en annen planet sammenlignet med den gang.

2 Likes