Jeg tror det er flere årsaker til at aksjen falt etter q1.
De leverte 25,3 mill i innteker første kvartal og så sier de at man vil lande 100 mill + samtidig som de i q2 har levert 3, riktignok mindre kontrakter, men med recurring revenue.
Jeg står på mitt at de vil levere 120-130 mill i 2023 og mener definitivt selskapet burde sagt det samme.
Samtidig stiger kostnadene betydelig i q1, tidligere har de spesifisert tydeligere i presentasjonen hva dette skyldes(engangskostnader etc), det gjorde de ikke denne gangen etter hva jeg kan se.
Det var mye engangskostnader i q1 forbundet med oppkjøp av flere selskap.
Markedet sitetr dermed igjen tror jeg av et inntrykk av at inntektene blir stabile rundt 25 mill framover kombinert med fortsatt like sterk kostnadsbase som i q1 og at dette vil medføre at de trenger påfyll av kapital.
Ledelsen har tidligere helt klart gitt uttrykk for at de selv styrer store deler av kostnadsbasen(teknolgi) og kan strupe denne om eller dersom det blir nødvendig. Synergiene fra oppkjøpene på kostnadssiden vil få størst effekt fra q3 og q4, noe også i q2.
Jeg mener at de ikke var flinke nok denne gangen til å forklare dette og antar det hadde sammenheng med mindre tid grunn kapitalmarkedsdagen i samme presentasjonstiden.
Når det gjelder cash så kommer det i tillegg til de nok 1,7 mill også sek 4 mill fra Bricknode oppkjøpet, dette gjøres gjeldende fra q2 da oppkjøpet gikk gjennom.
Så har de i tillegg 4,3 mill egne aksjer(som pt er betydelig mindre verdt) som de tidligere har sagt at de kan selge for å opprettholde nødvendig likviditet.
Videre sier de at de som konsern vil blir EBITDA positive i desember.
Så fallet siden torsdag følger nok som en konsekvens av usikkerhet i markedet pga manglende informasjon på q1, dette igjen fører til at man havner i en negativ spiral som er vanskelig å komme ut av inntil enten en eller flere større aktører tar tak og elelr at flere nyheter serveres.
Utelukker ikke at det gikk noe tvangssalg på fredag, helt unormalt høyt volum den dagen.