Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Det er som noen sier ikke noe som dobler seg “over natta”, men vi skal ogaå huske på at Hunter ikke er ett rederi men ett investerings selskap. Ja, hvis det blir en ny runde med Covid så vil etterspørselen etter olje reduseres, men det vil også oljeprisen. Og kanskje er vi da i samme situasjon som for ett par måneder siden.

Nå kom det ikke noen melding om Frigg idag??? de andre båtene er vel på T/C. Skulle noen ønske og kjøpe så er det vel en god rabatt basert på T/C ratene de har.

Jeg har fått med meg at det er “mange” skip i mindre klasser som går til skrap, hva skjer med VCCL hvis ratene går helt i “bunn”. Tenker at det kan gjøre noe med Hunter enten basert på kurs, eller på at det blir salg av hele “sulamitten”, og da utbetaling til oss som venter :slight_smile::slight_smile:

1 Like

Teknisk ser HUNT interessant ut og jeg vurderer inngang om litt. Skal først se på utviklingen i makrobildet neste uke.

Legger du til et bilde på hva du ser som teknisk interessant?

Tenkte jeg skulle dele denne her inne, da den er relevant for alle som skal inn/er inne i shipping. Det er en litt lang, men veldig god tråd.

5 Likes

Vet ikke om man kan kalle det “fail” når inntjeningen gikk opp betraktelig på grunn av covid19. 85k i Q2. Rundt 70k i Q3 og allerede sikret 36% av flåten for 75k i Q4. Det er langt over break-even og gjennomsnittlige rater.

Kommer det en ny runde med lockdowns verden over får man kanskje en ny runde med rater på 100-200k. Selv om jeg ikke håper på det, hadde det vel ikke vært noen krise akkurat.

Helt enig med deg her. Dette er ingen aksje for de som jakter momentum og aksjer med et hot narrativ. Men HUNT er et fantastisk value-play - det virker i hvert fall slik for meg slik status er for øyeblikket.

Og når/hvis økonomien plutselig befinner seg i et inflatorisk miljø igjen skal man ikke se bort i fra at narrativet til sektoren snur seg 180 grader rundt. Men fram til det skjer fins det nok bedre jaktmarker for de som liker sexy historier og høyere aksjekurser basert på høyere aksjekurser.

1 Like

Spørs hvor mye baljeprisene går nedover fremover, kan jo bli en valuetrap istedenfor.
Men Hunter har jo god kontroll på gjeldsnivå, og betaler inn betydelige summer nå i forbindelse med refinansieringen.

NAV skal nok ned neste 12mnd…

3 Likes

Med tanke på at alle som heia frem imo2020 enda sitter i Hunt i stor grad med røde portiser så vil jeg si det veddemålet feilet.

Støtter også @Kaisovski på valuetrap. Iallefall frem til nå. Men kanskje om noen år blir det bra.

Ja hvis du neglisjerer det fundamentale og kun fokuserer på aksjekursen har det åpenbart “failet”.

Value trap kan det jo alltids være. Men i ein syklisk bransje vil det alltid føles sånn akkurat før det snur.

Det er jo tydelig at markedet ikke er helt enige med fintweet rundt det fundamentale, og for å være helt ærlig så stoler jeg litt mer på markedet.

Jeg utelukker ikke ny lockdown og økt press på lagring av olje. IMO2020 har i perioder levert, men ikke slik folk uten kunnskap om shipping hadde håpet på. Folk med urealistiske forventninger om 100k+ dagen i gjennomsnitt 2020FY har ikke truffet. Men nå når ratene er lave trøstes folk med forventning om mer skraping av gamle skip, noe ikke er noe man skal ta for gitt.

Når så skal sies har nyere skip hatt enn hvis nedsidebeskyttelse

Hovedargumentet hans er kostnader som ligger innenfor G&A (General and administrative exp.) hvor han baserer seg på at børsnoterte selskaper gjerne ligger på $2000/skip om dagen, mens han mener de burde kunne klare å holde disse kostnadene nede på $1000/skip pr. dag.

Hunter har kostnader innenfor G&A som utgjør $300/skip pr dag (altså langt under LLama’s beste case) så om det han skriver skulle være relevant for dem, så må det jo være på en god måte.

4 Likes

Hunter Group ASA - Refinancing update

3 Likes

21.8.2020, 07:30 · Oslo Børs

Hunter Group ASA - Hunter Frigg Delivered

Oslo, 21 August 2020 Hunter Tankers AS (the “Company”), a wholly owned subsidiary of Hunter Group ASA, is pleased to announce that the delivery process of “Hunter Frigg” (NB No. 5470) was successfully completed today at 0150 CET. Hunter Frigg is the seventh scrubber-fitted ECO design VLCC newbuilding delivered to the Company from Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (“DSME”) in South Korea, and marks the end of the Company’s newbuilding program. Hunter Frigg was recently fixed for 6-8 months at USD 40,000 per day, and will commence the time charter following delivery from the yard. Contact: Erik A.S. Frydendal, CEO, [email protected], Ph.: +47 957 72 947 Lars M. Brynildsrud, CFO, [email protected], Ph.: +47 932 60 882 This information is subject to disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=511869

7 Likes
2 Likes

Gøy å se at analytikerne endelig har forstått noe også. Man trenger ikke å være idiot for å skjønne at det blir et greit år for Hunter selv om ratene for tiden er sørgelige. Men dette har vi vært inne på ved mange ulike anledninger på tråden her det siste halvåret. Alle tror 2021 og 2022 kommer til å bli greie år. Når man da har sikret seg langt inn i Q4 på rater som er opp mot 80K USD/dag så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er ett godt case. Velkommen etter sier jeg.

Det er jammen på tide :joy::+1: Bedriften må jo stabilisere seg mht finansiering av båter og økonomisk drift først før utbytte. Det kommer. Og ratene de kjører på er jo helt topp i dagens marked :star_struck::star_struck:

Noen som vet hva det står om i denne artikkelen fra i fjor?

Den siste avtalen, som omhandler Hunter Frigg, ble inngått med nettopp Koch Industries. Hunter lyktes der å få det dobbelte av gjennomsnittlig dagsrate pr. i dag, for 6-8 måneder.

Må da være underpriset dette selskapet? Kan ikke skjønne noe annet. Som en annen skriver lengre opp er jo Q3 og Q4 nærmest i boks med gode rater. Atla, Saga og Freya er på time charter til $80.000 pr dag, ut Q3. De håver jo inn penger som i et normalt markedet ville ha tatt dem år å få til.

I tillegg ble Disen rapportert å være på rater på $60.000 i 18 måneder f.o.m april. I Q2 har også dollaren vært høyt priset, noe den forsåvidt fremdeles er, noe som er svært positivt for Hunter.

Aksjen virker svært underpriset. Rapport i morgen.

Ja, det blir spennende. Pareto har justerte på mandag Hunter til kjøp på kursmål 4,1.

Disen 18 mnd TC stemmer ikke. Dealen gikk aldri gjennom, men 6 mnd TC er bekreftet av Hunter.
Spent på hvor mye av balansen de trenger for det siste tilbakekjøpet (Laga). De har tjent gode penger i Q2 og Q3, og forhåpentligvis står det nok cash på balansen da vi setter strek etter Q3. Mulig de overrasker imorgen med et lite utbytte eller tilbakekjøp, men tviler på det, mer trolig i november. Tror ikke rapporten i morgen blir så spennende, mye info ligger allerede ute.
Selv har jeg lastet opp og sitter med 250k aksjer.

2 Likes

Atla er ute av TC. Kom inn i Tankers International forrige uke og er sannsynligvis på spot sammen med Freya og Saga nå.

3 Likes