Litt sent ute kanskje, men tenkte komme med et par kommentarer.
Angående Q2-rapporten, så synes jeg den skuffer litt på topplinjen. Ref. mitt innlegg fra juli så estimerte jeg 389 revenue days i Q2 - fasit kom i rapporten og endte på 388 dager (de bruker benevnelsen earnings and operating days i rapporten), så mitt estimat der var ikke halvgærnt. Fra Q1 ble 89% av Q2 guidet til 85 850 USD/dag. Ergo guidet revenue på omlag: 89% * 388 * 85 850 = 29,65 mUSD. Fra rapporten vet vi at total revenue for Q2 endte på 29,62 mUSD. Jeg har vært i kontakt med selskapet og de innrømmer at guidingen (som var et estimat) var litt for optimistisk. Ellers er kostnadsnivået litt over det uttalte målet, men jeg regner med de kommer i boks når de har fått refinansiert alle skipene.
Videre er jeg enig med @Evilfreud i at spotratene akkurat nå ikke er noe å skrive hjem om, men ‘trøsten’ er at de eldre skipene har det betraktelig verre. Legger ved et litt stilisert regneeksempel for å tydeliggjøre hva jeg mener:
Pga. fuel spread og høyere forbruk vil de eldre skipene oppnå betraktelig svakere rater enn de nyere skipene, og om man har høyere fuel cost enn gross freight blir det særdeles dårlig butikk over tid (som bør føre til økt skraping). Ser man på Q2-rapporten til INSW er det en signifikant forskjell i oppnådd rate mellom skip som er yngre enn 15 år og eldre enn 15 år: