Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Hunt taper ikke penger, de har mer eller mindre sikret seg for Q3 og Q4.

Og dersom de først taper penger, som i tilfelle enda er en stund fram, er ikke de blant dem som blir hardest rammet.

De som blir hardest rammet må skrape skipene sine eller ta dem ut av produksjon. Det er en bra situasjon for Hunter.

1 Like

Hunter ordnet for et par uker siden, en 6mnd kontrakt for $40k/d. Dobbelte av break even:)
Og har vel allerede sikret seg profitt resten av året, selv med 0 i spotrater.

1 Like

Det var vel kun for en båt?

Riktig. Men med ratene selskapet allerede har sikret, så er basically alle resterende driftskostnader for året dekket.

De er sikret gode inntekter ut året det er det ingen som helst tvil om. Bunnlinja for Q4 er allerede begynt å fylles opp.

1 Like

At du fortsatt snakker om emi er nesten absurd​:joy::joy:

8 Likes

Q3 og Q4 vil jeg påstå ser greit ut, ikke behov for emisjon heelt enda, men i januar, mulig… :wink:

Husk at de fleste tror at ratene i q4 vil bevege seg opp fra BE til mer normale q4 rater og då vil hunt tjene gode penger.

Jeg håper en dårlig vintersesong kan bli katalysatoren for skraping. Redere verden over har fått fylt opp balansen i Q1 og Q2 og noen er nok opportunistiske ovenfor Q4, derav venter de med skraping.
$HUNT er så og si sikret gjennom 2020, så strengt tatt burde aksjonærene håpe på vedvarende rater under opex (for vintage tonnasje). Det tror jeg dog vi får… VLCC delen av olje lagret på sjøen, er fortsatt på års høy, og vi er under opex allerede. Dette vil ta litt tid å bygge ned. I mens kan vi dra frem Q3+Q4 estimatene til Hannisdahl og lene oss tilbake. Jo verre, jo bedre.
Det er bare å glemme kursen i høst/vinter, for den kommer til å bli herja med.
Ja, og trolig vil skipsverdiene synke med de lave ratene. Lavere 1yr TC = lavere skipsverdier.

Har du konkurransefortrinn i form av ny tonnasje, billig finansiering og lave kostnader, vil krisetider gi rom til muligheter på sikt. Dette caset er enn så lenge for de tålmodige. Covid-19 har utsatt det hele, men det betyr ikke investerings caset er ødelagt.

Litt sent ute kanskje, men tenkte komme med et par kommentarer.

Angående Q2-rapporten, så synes jeg den skuffer litt på topplinjen. Ref. mitt innlegg fra juli så estimerte jeg 389 revenue days i Q2 - fasit kom i rapporten og endte på 388 dager (de bruker benevnelsen earnings and operating days i rapporten), så mitt estimat der var ikke halvgærnt. Fra Q1 ble 89% av Q2 guidet til 85 850 USD/dag. Ergo guidet revenue på omlag: 89% * 388 * 85 850 = 29,65 mUSD. Fra rapporten vet vi at total revenue for Q2 endte på 29,62 mUSD. Jeg har vært i kontakt med selskapet og de innrømmer at guidingen (som var et estimat) var litt for optimistisk. Ellers er kostnadsnivået litt over det uttalte målet, men jeg regner med de kommer i boks når de har fått refinansiert alle skipene.

Videre er jeg enig med @Evilfreud i at spotratene akkurat nå ikke er noe å skrive hjem om, men ‘trøsten’ er at de eldre skipene har det betraktelig verre. Legger ved et litt stilisert regneeksempel for å tydeliggjøre hva jeg mener:

Pga. fuel spread og høyere forbruk vil de eldre skipene oppnå betraktelig svakere rater enn de nyere skipene, og om man har høyere fuel cost enn gross freight blir det særdeles dårlig butikk over tid (som bør føre til økt skraping). Ser man på Q2-rapporten til INSW er det en signifikant forskjell i oppnådd rate mellom skip som er yngre enn 15 år og eldre enn 15 år:

6 Likes

Hunter Group ASA - Company Presentation

1 Like

image <<

image

2 Likes

Positiv ordre bok. Dette finansielle året er i boks spør du meg. Kult med market cash break even på rundt 15K USD/d også. Ganske rått hva man er med på her spør du meg.


Hunter = ESG?! :thinking:

2 Likes

Hunter Group ASA - Market Update

7 Likes

Selskapet tjener penger som gress, og har nesten gratis finansiering. Dette blir en melkeku, så lenge Fredly gidder.

70% kontraktsdekning for 2 halvår 2020, med snittrate på $63k pr skip pr dag…:blush:

6 Likes

Har fulgt med på Hunter en god stund nå. Samtidig har jeg vært forsiktig med å trekke raske investeringsbeslutninger under Covid-19. Dagen kurs på rundt 3,4 virker attraktiv, sett i henhold til fremtidsutsiktene for siste del av 2020 og videre inn i 2021. Ser det er mange som er positive her inne og deler de samme tankene som jeg sitter med. Er det nå man skal laste opp for første gang?

Oppsiden i Hunter er klart større enn nedsiden, slik at det er en relativt lav risiko å investere på nåværende kurs. Når det er sagt så har den lenge gått sideveis, og jeg tror det ikke vil bli noen vesentlige positive kursutslag før selskapet enten setter i gang tilbakekjøpsprogrammet sitt eller beynner å betale utbytte. Så langt har de ikke vist særlig vilje til å gjøre noen av delene.

2 Likes

Ble fart i HUNT i dag rundt 12.30, på høyt volum.

Det kommer av denne nyheten fra Tradewinds https://www.tradewindsnews.com/tankers/hunter-group-vlcc-duo-sold-on-subjects-to-adnoc-interests/2-1-890585

HUNT Laga og Hunt Saga er “on subject” for salg til Adnoc. Salgsprisen skal ifølge ryktene være satt til $84m.

1 Like