Salget frigjør 1.05-1.10 kr/aksje i egenkapital etter nedbetaling av gjeld, hvis jeg har regnet riktig. Om dette vil bli utbetalt som utbytte eller disponert til andre formål gjenstår vel å se.
jeg tror du har regnet feil?
Sakset denne fra FB.
Hvor mye blir det igjen når lånet på båtene er betalt ?
Denne meldingen kom rett før de 2 skipene som nå selges ble levert
Hunter Tankers, et heleid datterselskap av Hunter Group, forteller i en børsmelding at selskapet har fått 157,5 millioner dollar, eller 1,5 milliarder kroner, i refinansiering fra flere norske banker.
Når det lånet er betalt så har de så 10,9 mill $ igjen for å dele til aksjonærene
Det skulle bli ca 17 øre pr aksje i utbytte
Tror du har regnet feil Evil. Det lånet er for 3 båter.
Nå er 2 av de solgt. Antar at ca $50m må betales ned per båt, og resten i utbytte.
Ca $68m altså.
Jeg har ikke regnet, sakset det kun fra FB.
Det var du som anklaget noen for regnefeil først, Evil. Med henvisning til en facebookpost altså?
Jeg har tatt utgangspunkt i at gjelden tilknyttet Laga er på $52.5m [= 157.5 / 3] og at gjelden tilknyttet Saga er på $50.2m [= 100.4 / 2 ref. siste investorpresentasjon: “Refinanced Hunter Atla and Hunter Saga with USD 100.4m bank debt”].
168.4 - 52.5 - 50.2 = 65.7
65.7 / 575.4 x 9.4 = 1.07 kr/aksje.
Men Hunt har vel et lån på 420mill USD også?
220, pluss 157,5. Før egenkapital i 2020 er spyttet inn.
Analytikere antar fra $50m-$55m gjeld per båt.
Så alt fra $350m-$375m er vel rimelig å anta.
For jeg fant dette.
1 Lån på 420 mill $
2 Lån på 157,5 mill $
Rettelse, ser fra Q2 rapporten.
Total non-current liabilities var per slutten av q2 $269 430 000. og Total current liabilities var $17 925 000.
Så $445 000 000. bør være totalt.
De fire sist leverte båtene er finansiert med et banklån på $220m, og siden Hunter Freya ble levert i Q1 og Hunter Disen i Q2, er deler av dette bokført i Q2-rapporten på toppen av leasing-forpliktelsen som nå er refinansiert. Som @Kaisovski sier ligger totalgjelden for samtlige 7 båter antagelig i overkant av $350m pt.
Noen som vet hvorfor DNB kutter kursmålet idag?
HUNTER: DNB kutter kursmålet til NOK 4,1 (4,5), gjentar kjøp.
Og samtidig guider at de antar 0 i utbytte?
Fordi det bare er et fåtall analytikere her til lands som i det hele tatt fortjener å kalle seg shippinganalytikere. Jeg sverger til Cleaves av den enkle grunn at Hannisdahl er proaktiv i sine analyser, ikke reaktiv slik som diverse andre meglerhus. Skal ikke påstå at dette er tilfelle nøyaktig denne gangen, men det er utvilsomt gjengangeren
kommentarfeltet bør debatteres…
Blir litt sånnt når man sitter stuck i en aksje som i lang tid har gått d årlig mens markedet har bullet videre.
Skjønner ikke at dere orker bruker energi på dette/Hunter. En skriver han har kjøpt en aksje han har tro på, en annen skriver at den suger. Ok? Ja, det har helt klart vært tendenser på ekko-kammer blant eierne på Twitter, men det har jammen meg vært her inne på flere ulike tråder også.
Så ser ikke hva som må diskuteres, foruten om noens trang til å kvitte seg på dårlig egen-energi på denne tråden, skjult som barmhjertige råd.
Nå tjener jo fortsatt rederiene som har de installert gode penger på det. Scrubbere har gått fra å være et drømmecase (ROI på 3-6 mnd) til å være et helt greit case (ROI på 2-3 år).
Forwardkurven på MGO-HFO har aldri vært riktig om man legger store hendelser til grunn. Man ser aldri ekstreme utslag der. Er ingen grunn til å tro at ikke differansen vil stige når man legger covid bak seg.
Utover dette så er det faktafeil i artikkelen rundt kostnaden av et scrubbersystem.
Denne artikkelen blir litt som å idioterklære alle som gjorde investeringer som nå er påvirket av covid. Blir en veldig lang liste.
Enig. Caset er fortsatt ok.
Problemet er man må se på caset i forhold til andre aksjer. Særlig etter man så hvor sammkjørte Opec ble,men er lett å sitte hær å være etterpåklok.
Man har jo gått glipp tidenes bull eventyr i enkelte sektorer. Kunne såklart vært værre.
Hadde ikke Fed og sentralbankene vært på ballen, hadde nok rentecaset i HUNT vært nice?
Her tenker jeg på scrubber-caset, ikke Hunt-caset.