Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Salget frigjør 1.05-1.10 kr/aksje i egenkapital etter nedbetaling av gjeld, hvis jeg har regnet riktig. Om dette vil bli utbetalt som utbytte eller disponert til andre formål gjenstår vel å se.

2 Likes

jeg tror du har regnet feil?

Sakset denne fra FB.

Hvor mye blir det igjen når lånet på båtene er betalt ?

Denne meldingen kom rett før de 2 skipene som nå selges ble levert

Hunter Tankers, et heleid datterselskap av Hunter Group, forteller i en børsmelding at selskapet har fått 157,5 millioner dollar, eller 1,5 milliarder kroner, i refinansiering fra flere norske banker.

Når det lånet er betalt så har de så 10,9 mill $ igjen for å dele til aksjonærene

Det skulle bli ca 17 øre pr aksje i utbytte

Tror du har regnet feil Evil. Det lånet er for 3 båter.

Nå er 2 av de solgt. Antar at ca $50m må betales ned per båt, og resten i utbytte.

Ca $68m altså.

2 Likes

Jeg har ikke regnet, sakset det kun fra FB.

Det var du som anklaget noen for regnefeil først, Evil. Med henvisning til en facebookpost altså?

3 Likes

Jeg har tatt utgangspunkt i at gjelden tilknyttet Laga er på $52.5m [= 157.5 / 3] og at gjelden tilknyttet Saga er på $50.2m [= 100.4 / 2 ref. siste investorpresentasjon: “Refinanced Hunter Atla and Hunter Saga with USD 100.4m bank debt”].

168.4 - 52.5 - 50.2 = 65.7
65.7 / 575.4 x 9.4 = 1.07 kr/aksje.

9 Likes

Men Hunt har vel et lån på 420mill USD også?

220, pluss 157,5. Før egenkapital i 2020 er spyttet inn.

Analytikere antar fra $50m-$55m gjeld per båt.

Så alt fra $350m-$375m er vel rimelig å anta.

For jeg fant dette.

1 Lån på 420 mill $

[image] https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/08/hunter-group-er-fullfinansiert-og-klare-for-et-strammere-marked

2 Lån på 157,5 mill $

[image] https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/18/7539224/hunter-tankers-med-1-5-milliarder-i-refinansiering

Rettelse, ser fra Q2 rapporten.

Total non-current liabilities var per slutten av q2 $269 430 000. og Total current liabilities var $17 925 000.

Så $445 000 000. bør være totalt.

image

De fire sist leverte båtene er finansiert med et banklån på $220m, og siden Hunter Freya ble levert i Q1 og Hunter Disen i Q2, er deler av dette bokført i Q2-rapporten på toppen av leasing-forpliktelsen som nå er refinansiert. Som @Kaisovski sier ligger totalgjelden for samtlige 7 båter antagelig i overkant av $350m pt.

1 Like

Noen som vet hvorfor DNB kutter kursmålet idag?

HUNTER: DNB kutter kursmålet til NOK 4,1 (4,5), gjentar kjøp.

Og samtidig guider at de antar 0 i utbytte?

Fordi det bare er et fåtall analytikere her til lands som i det hele tatt fortjener å kalle seg shippinganalytikere. Jeg sverger til Cleaves av den enkle grunn at Hannisdahl er proaktiv i sine analyser, ikke reaktiv slik som diverse andre meglerhus. Skal ikke påstå at dette er tilfelle nøyaktig denne gangen, men det er utvilsomt gjengangeren

3 Likes

kommentarfeltet bør debatteres…

Blir litt sånnt når man sitter stuck i en aksje som i lang tid har gått d årlig mens markedet har bullet videre.

3 Likes

Skjønner ikke at dere orker bruker energi på dette/Hunter. En skriver han har kjøpt en aksje han har tro på, en annen skriver at den suger. Ok? Ja, det har helt klart vært tendenser på ekko-kammer blant eierne på Twitter, men det har jammen meg vært her inne på flere ulike tråder også.
Så ser ikke hva som må diskuteres, foruten om noens trang til å kvitte seg på dårlig egen-energi på denne tråden, skjult som barmhjertige råd.

1 Like

Nå tjener jo fortsatt rederiene som har de installert gode penger på det. Scrubbere har gått fra å være et drømmecase (ROI på 3-6 mnd) til å være et helt greit case (ROI på 2-3 år).

Forwardkurven på MGO-HFO har aldri vært riktig om man legger store hendelser til grunn. Man ser aldri ekstreme utslag der. Er ingen grunn til å tro at ikke differansen vil stige når man legger covid bak seg.

Utover dette så er det faktafeil i artikkelen rundt kostnaden av et scrubbersystem.

Denne artikkelen blir litt som å idioterklære alle som gjorde investeringer som nå er påvirket av covid. Blir en veldig lang liste.

4 Likes

Enig. Caset er fortsatt ok.

Problemet er man må se på caset i forhold til andre aksjer. Særlig etter man så hvor sammkjørte Opec ble,men er lett å sitte hær å være etterpåklok.

Man har jo gått glipp tidenes bull eventyr i enkelte sektorer. Kunne såklart vært værre.

Hadde ikke Fed og sentralbankene vært på ballen, hadde nok rentecaset i HUNT vært nice?

1 Like

Her tenker jeg på scrubber-caset, ikke Hunt-caset.