Eneste logiske forklaringen jeg finner er at spotratene er en del ned denne uken - men sektoren tjener penger som gress fortsatt. Når de fleste av selskapene har break even cost på mellom 20 og 30k dollar dagen, og ratene ligger mellom 75 og 100k - så sier det seg selv at det blir penger i kassa.
Nå leste jeg et annet sted at noen kommer til å bli skuffet over utbyttet i HUNT i Q4 - om det kommer noe utbytte allerede nå (jeg tror det) - men se litt frem i tid. IMO 2020 har ikke slått ut i full blomst enda. Enda en god del båter som må retro-fitte scrubbere og i tillegg så kan konflikter som den vi så sist uke blusse opp og skape press på kapasiteten.
Sist men ikke minst er antall nybygg som er bestilt til neste år og i år ekstremt lav. Kapasiteten i markedet kommer altså ikke til å øke på en god stund. Til å være en strektegner så føler jeg meg ikke bull når jeg ser på chartene, men jeg holder på aksjene pga. det fundamentale. Jeg gjør mao. et unntak for akkurat tankaksjer i denne omgang. Det er bare for enkel logikk å ikke gjøre det