Diskusjon Triggere Porteføljer AksjonærlisterNy!

Hunter Group (HUNT)

Investeringer: #<Tag:0x00007f70d5b4f120>

NAV vil endres når det eventuelt kommer flere videresalg av skip. Utbyttene kommer først, og så skal alle ha skip som vil kunne presse prisene oppover.

Hadde en chat med en på et annet forum i går, og han mente det godt kunne komme et utbytte på 0,1 - 0,2 kr allerede nå ved neste kvartalspresentasjon. Merk at dette er grove estimater. Hunter børsmeldte i september (når ratene var 30k) at det var mulighet for utbytte allerede nå.

5 Likes

Noen tanker rundt dagens fall ? Var den oppdaterte analyse til PAS med kursmål 6,6 lavere en forventet ?

Eneste logiske forklaringen jeg finner er at spotratene er en del ned denne uken - men sektoren tjener penger som gress fortsatt. Når de fleste av selskapene har break even cost på mellom 20 og 30k dollar dagen, og ratene ligger mellom 75 og 100k - så sier det seg selv at det blir penger i kassa.

Nå leste jeg et annet sted at noen kommer til å bli skuffet over utbyttet i HUNT i Q4 - om det kommer noe utbytte allerede nå (jeg tror det) - men se litt frem i tid. IMO 2020 har ikke slått ut i full blomst enda. Enda en god del båter som må retro-fitte scrubbere og i tillegg så kan konflikter som den vi så sist uke blusse opp og skape press på kapasiteten.

Sist men ikke minst er antall nybygg som er bestilt til neste år og i år ekstremt lav. Kapasiteten i markedet kommer altså ikke til å øke på en god stund. Til å være en strektegner så føler jeg meg ikke bull når jeg ser på chartene, men jeg holder på aksjene pga. det fundamentale. Jeg gjør mao. et unntak for akkurat tankaksjer i denne omgang. Det er bare for enkel logikk å ikke gjøre det :slight_smile:

9 Likes

Helt enig. @Nocturne. Mtp at ratene er såpass ned så er det rimelig med en liten dipp. Mange har nok god papirgevinst her. Se på chartet så er sånne svingninger helt naturlig. Men i denne aksjen ligger så mye mer enn disse kortsiktige faktorene. Her er man ikke fanget i stål, men er endel av et fantastisk asset play med exitplanene klare. Bare å sitte på til det kommer bud på hele flåten og ta imot utbytter som bonus på veien.

3 Likes

Shippingaksjer er av natur svært volatile, og svinger i stor grad i takt med ratene. Ratene er vel ned nesten 50% siste uka, og da er det helt naturlig at kursen følger på ned. Vi ser det samme i andre shippingaksjer som for eksempel Frontline, så det er ikke enestående for Hunter. Shippingaksjer er ikke for de med dårlige nerver, så se heller på dette som en mulighet til å snitte deg opp.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Bra spilt av Fredly & co, med top-notch nye e-co /w scrubber skip!

1 Like


Tror ikke det!

Hva skjer hvis oljeprisen stiger betraktelig opp?

Hvis oljeprisen har holdt seg høy over tid, så har gjerne ratene gått ned pga mindre etterspørsel. Når det er sagt, så er det likevel andre faktorer som har større innvirkning på ratene, slik som nybygg osv som gir et over-tilbud i sektoren.

Spennende teknisk, falt tilbake på avtakende volum og vendte på støtte.

1 Like

Oppdatering fra Hannisdahl.

5f38c3_8eea15739e4a441ab502e06263db9a48.pdf (491,0 KB)

Som forventet faller ratene på denne årstiden, men legg også merke til kommentaren mot slutten.
Alle forventer sterke markeder fremover, så det er forventet at prisene på videresalg vil holde seg sterke og potensielt kunne dytte NAV oppover.

Skjermbilde 2020-01-17 kl. 07.50.55

107 mill $👍

4 Likes

Jeg hat blitt fortalt at NAV ikke har så mye å si for shippingselskaper, med mindre du bruker det til å sammenligne innenfor samme sektor. Så at FRO var opp over 6% i dag, hadde vært interessant å se om noen som er flinke på dette kunne ha laget en sammenligning mellom FRO og HUNT😊

1 Like

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg vil i si det er mye mer relevant for Hunter enn FRO. Å kjøpe Hunter er i stor grad et spill på høye skipsverdier (da Hunter er et selskap som eksisterer for profittere på IMO2020), i motsetning til frontline som skal fortsette å eksistere lenge etter effektene av IMO har roet seg.

Men har ikke Hunter allerede solgt flere av sine skip til SFL? Og dermed latt et annet selskap overta risikoen vedrørende skipsverdiene?

Slik jeg forstår det så har Hunter skipene på lease-back, men det ligger en avtale om mulighet for tilbakekjøp i bunnen. Dette er en finansieringsmetode som også Ocean Yield bedriver, hvis du kjenner til dem. Slik sett kan økte skipsverdier anses som gevinst for Hunter.

1 Like

Presise kommentarer fra Hannisdal her. Husk også at Hunter sine skip er i skrubberpoolen og tjener median skrubberrater. Og husk at spillet er satt opp mtp fremtidig estimerte inntjening høst 2020 og utover. Dette er sjukt. Ratene kan gå i bånn og Hunt vil fortsatt være godt over break even

1 Like

jeg har benyttet fallet til å øke litt på i hvertfall. Leste meg endel opp på IMO ifb Vistin når de satte opsjoner. Kom meg ut av den i pluss før de begynte å tape penger. Nå er vi i 2020 og traden de gjorde er i pluss. Kenneth Tveter sitter med samme trade i et annet hedgefond og Spetalen dumper minilageret sitt for å laste opp i VLCC med Skrubber.

1 Like