Helt enig. @Nocturne. Mtp at ratene er såpass ned så er det rimelig med en liten dipp. Mange har nok god papirgevinst her. Se på chartet så er sånne svingninger helt naturlig. Men i denne aksjen ligger så mye mer enn disse kortsiktige faktorene. Her er man ikke fanget i stål, men er endel av et fantastisk asset play med exitplanene klare. Bare å sitte på til det kommer bud på hele flåten og ta imot utbytter som bonus på veien.
Shippingaksjer er av natur svært volatile, og svinger i stor grad i takt med ratene. Ratene er vel ned nesten 50% siste uka, og da er det helt naturlig at kursen følger på ned. Vi ser det samme i andre shippingaksjer som for eksempel Frontline, så det er ikke enestående for Hunter. Shippingaksjer er ikke for de med dårlige nerver, så se heller på dette som en mulighet til å snitte deg opp.
Bra spilt av Fredly & co, med top-notch nye e-co /w scrubber skip!
Hva skjer hvis oljeprisen stiger betraktelig opp?
Hvis oljeprisen har holdt seg høy over tid, så har gjerne ratene gått ned pga mindre etterspørsel. Når det er sagt, så er det likevel andre faktorer som har større innvirkning på ratene, slik som nybygg osv som gir et over-tilbud i sektoren.
Oppdatering fra Hannisdahl.
5f38c3_8eea15739e4a441ab502e06263db9a48.pdf (491,0 KB)
Som forventet faller ratene på denne årstiden, men legg også merke til kommentaren mot slutten.
Alle forventer sterke markeder fremover, så det er forventet at prisene på videresalg vil holde seg sterke og potensielt kunne dytte NAV oppover.
Jeg hat blitt fortalt at NAV ikke har så mye å si for shippingselskaper, med mindre du bruker det til å sammenligne innenfor samme sektor. Så at FRO var opp over 6% i dag, hadde vært interessant å se om noen som er flinke på dette kunne ha laget en sammenligning mellom FRO og HUNT😊
Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg vil i si det er mye mer relevant for Hunter enn FRO. Å kjøpe Hunter er i stor grad et spill på høye skipsverdier (da Hunter er et selskap som eksisterer for profittere på IMO2020), i motsetning til frontline som skal fortsette å eksistere lenge etter effektene av IMO har roet seg.
Men har ikke Hunter allerede solgt flere av sine skip til SFL? Og dermed latt et annet selskap overta risikoen vedrørende skipsverdiene?
Slik jeg forstår det så har Hunter skipene på lease-back, men det ligger en avtale om mulighet for tilbakekjøp i bunnen. Dette er en finansieringsmetode som også Ocean Yield bedriver, hvis du kjenner til dem. Slik sett kan økte skipsverdier anses som gevinst for Hunter.
Presise kommentarer fra Hannisdal her. Husk også at Hunter sine skip er i skrubberpoolen og tjener median skrubberrater. Og husk at spillet er satt opp mtp fremtidig estimerte inntjening høst 2020 og utover. Dette er sjukt. Ratene kan gå i bånn og Hunt vil fortsatt være godt over break even
jeg har benyttet fallet til å øke litt på i hvertfall. Leste meg endel opp på IMO ifb Vistin når de satte opsjoner. Kom meg ut av den i pluss før de begynte å tape penger. Nå er vi i 2020 og Kenneth Tveter sitter med samme trade i et annet hedgefond og Spetalen dumper minilageret sitt for å laste opp i VLCC med Skrubber.
En fersk aksjonærliste for HUNT er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis
Topp 50 benyttet kursoppgangen forrige uke til å reduserte med nesten 11mill aksjer a` ca 2,5% av beholdningen.
Byttes aksjene fra sterke til svakere hender nå mon tro.
Teknisk ser den fortsatt sprek ut imo
Hunter Atla ser også ut til å være på vei over atlanteren (Bahamas). Jakte spreke rater?
Gevinstsikring blant de største ja, som forventet. Sånn har det jo vært hele veien oppover.