Ja, helt kanon. Nei, betalte 3.52.
I retrospektiv skulle jeg ha ventet noen dager til. Var litt trigger happy da den falt 5% på en dag, men det er umulig å forutse. Posisjonen tilsvarer 17% av den totale porteføljen, så begynner bli ett stort bet. Er dog merkverdig rolig ifht posisjonen. Snitt på 3.38. Fantastisk risk/reward.
17/06-2019 08:00:05: (HUNT.OAX) Hunter Group ASA - Memorandum of Agreement signed
17/06-2019 10:40:39: (HUNT.OAX) Mandatory notification of trade
Da ble det inngang. Den ble på 3,55. Prøvde egentlig å vente til lav 3,40 tallet, men fant ut at det blir bare dumt å skal skvise prosenter maksimalt på dette. Tror 3,55 er en god inngang. Time will show.
Veldig vanskelig å time det. Jeg har kjøpt litt rundt omkring på 3.1->3.5x, men har hele tiden prøvd å kjøpe de gangene den har falt tilbake.
En lærdom om akkurat det du nevner her finner man i Phil Fischers Common Stocks, Uncommon Profits. Dette er fantastisk bok!
“A little over twenty years ago, a gentleman who is most respects has demonstrated a higher order of investment ability wanted to buy one hundred shares of a stock listed on the New York Stock Exchange. On the day he decided to buy, the stock closed at 35 1/2 . On the following day it sold repeatedly at that price. But this gentleman would not pay 35 1/2 . He decided he might as well save fifty dollars. He put his order in at 35 . He refused to raise it. The stock never again sold at 35 . Today, almost twenty-five years later, the stock appears to have a particularly bright future. As a result of the stock dividends and splits that have occurred in the intervening years, it is now selling at over 500 .
In an attempt to save fifty dollars, this investor failed to make at least $46,500 …. if the stock seems the right one and the price seems reasonable attractive at current level, buy “at the market.” The extra eighth or quarter, or half point that may be paid is insignificant compared to the profit that will be missed if the stock is not obtained. Should the stock not have this sort of long-range potential, I believe the investor should not have decided to buy it in the first place…”
Takk for tipset! Skal se om jeg ikke plukker den opp som sommerlektyr
Litt merkelig at det har blitt mindre og mindre oppmerksomhet, desto nærmere IMO 2020 vi kommer. Her gjelder det å ikke kaste inn håndkle før det begynner å skje ting. Har man sittet til nå, ikke gi opp.
Dette er egentlig grafen som man må forstå:
Spreaden i dag er rundt $240, men dette vil forandre seg i tiden som kommer og det vil ikke spreade inn.
Det begynner så smått å dra seg til i tankmarkedet, selvfølgelig fyrt opp av uroen i midtøsten.
Magefølelsen sier vi kommer til å vake rundt emisjonsnivået til siste rest av finansiering er på plass.
Deretter tror jeg det kan bli en interessant høst for oss Hunter aksjonærer.
Markedet er også veldig mye sterkere i annet halvår, generelt. Raffineriene er nå snart tilbake i full sving og sannsynligvis er vedlikehold (forberedelse for IMO) vært en av faktorene som gjør at lager
trekkene har vært såpass lave. Dette kan potensielt begynne å endre seg nå, så følg lagertrekk nøye. https://oilprice.com/ er en god nettside å følge dette på. Jeg har kjøpt noe mer av Marathon Petroleum i det siste, som også ser ut til å være Viking Global’s spill på IMO 2020 og oljeprisen.
Ifølge skipsmeglerhuset Clarksons Platou er ratene nå oppe i 28.500 dollar dagen, et nivå som ikke er sett siden mars. På én uke har VLCC-ratene steget hele 77 prosent, mens fasiten den seneste måneden er en økning på 101 prosent
FRO har gått litt på dette, men Hunter har stått relativt stille, men den kommer sannsynligvis til å reagere når første to-tre båtene kommer på vannet i September / Oktober. Både second hand og nybygg vil trolig få et nytt løft til høsten gitt at markedet strammer seg til. Hunter burde vært handlet på ca. 4,- (verdijustert egenkapital / NAV er 4.5,- gitt $98 per båt /m scrubber).
Den helt nye VLCC-en «Irini N Lemos», som eies av det greske rederiet Enesel, skal ifølge meglere hanke inn rundt 43.500 dollar pr. dag.
Den raten vil potensielt være signifikant høyere om spreaden mellom HFO og VLSFO/MGO-Blend går ut, grunnet kompensasjonen på drivstoff man får i spotmarkedet som vil kunne overgå den reelle kostnaden.
De eneste som ikke bestiller scrubbere er redere uten penger.
Per dags dato sliter jeg med å identifisere hva som evt kan velte Hunter caset inn mot 2020.
Det fremstår gjennomtenkt, meget aksjonærvennlig og med liten potensiell nedside.
Caset har kun kjøpsanbefalinger, samt masse bjellesauer på lasset. Det fremstår som at alle er enige om at dette er gull. Samtidig går ikke aksjen, og det finnes stadig selgere, men det er nok som du sier. De første båtene må på vannet, før dette begynner å bevege på seg.
Herbjørn Hansson gunner på uten en eneste scrubber… Tror marginene til NAT skal få kjørt seg i løpet av 2020, men samtidig, blir ratene høye nok vil jo også han tjene ok med penger.
Det er et godt poeng, og det er ganske få momenter som kan ødelegge caset.
Global økonomi i revers er den absolutt største trusselen, og som vil resultere i lavere olje-etterspørsel.
Caset og oppsettet er timet, tilrettelagt og hittil veldig godt gjennomført. Jeg er ikke så opptatt av analytikerne, men jeg vil påstå at det ikke er en eneste aksje på OSE som har investorer med track-recorden som i Hunter. Når Fredly også setter rundt 1/3 av formuen i spill, så kan man anta at det er så nærme en no-brainer man kan komme.
NAT er et av rederiene som har betalt ut for mye utbytte…
Fulford Smith (en anerkjent shipping analytiker) er en av de som aller mest bullish på scrubber hypotesen. Om dette materialiserer seg så går Hunter i 10,- i løpet av våren 2020. Jeg er ikke så optimistisk, men er helt åpen for at dette er et av scenarioene som kan utspille seg.
Tjaaaa, skip med scrubbere er nå ikke så hot som alle skal ha det til. Les den siste linken som kun er få dager gammel. Høgh på sin side kommer ikke til å gå for scrubber løsning.
Godt mulig at det HUNT er ett bra bet på imo2020, men det finnes også en del som taler for det motsatte. Når det er sagt så snakker vel Hegnar i morgendagens avis om at Fredriksen kanskje kan være sulten på Hunt.
https://shippingwatch.com/secure/carriers/article11447783.ece
Du må gjerne være tvilende, men sørg nå for at du forstår argumentasjonen.
Ved å benytte to snevre artikler som grunnlag, så kan du risikere å miste hele poenget. Man er nødt til å være i stand til å vekte viktigheten av de artiklene. Det er ikke slik at et negativt og et positivt argument gir et poeng hver for seg…
Havne argumentet er en finte, hvor man potensielt blir sendt rett i pølseboden etter første dragning: Skip brenner drivstoff når de seiler, og brenner minimalt i havn. I tillegg er det relativt få havner globalt hvor dette er et problem. - Hunter har også mindre dieseltanker de kan benytte i slike havner, om dette skulle bli en utfordring, uten noen nevneverdige økonomiske konsekvenser.
Hunter prises med en rabatt på NAV på 20%, så det er faktisk ikke så hot i markedet i det hele tatt.
Jeg synes derimot det er hot, spesielt under emisjonskursen på 3,65,- (Okeanis prises også med en liknende NAV rabatt).
Hot blir det først når hedgefondene oppdager dette. Noen HF i US har posisjonert seg i raffineriene (MPC, Valero, HFC, PBF), som også er et spill i samme retning…
Caset:
Jeg kan med 99.99% sikkerhet si at HFO 380 vs MGO-Blend / VLSFO kommer til å spreade ut.
Om du sammenlikner HFO 380 med MGO-Blend / VLSFO f. eks 01.02.2020, så vil du se at det har spreadet ut, spørsmålet er bare hvor mye.
Spread HFO 380 vs MGO - 21.06.2019: $238,5
Snittpris for HFO 380 i 20 globale havner ligger rundt $392.50. Denne kan potensielt falle helt ned i $100, om raffineriene får lagringsproblemer.
Den andre tekniske finessen som er viktig å forstå er kompensasjonen i world scale.
Dette er viktig:
Om Hunter Group opererer nye eco skip i spot, og får kompensert for MGO til $750-$1000, mens de brenner HFO som koster f. eks $250, så blir det en veldig hyggelig kompensasjon som drar ned break-even cost drastisk, og de vil tjene penger på rater helt nede på $6-8000.
X- Factor:
Det kan potensielt bli slik at raffineriene kaster HFO etter rederne. Årsaken til det er at raffineriene kan få problemer med lagring av HFO, siden dette er avfall fra destilleringsprosessen. I tillegg er lagrings mulighetene begrenset. Etterspørselen etter HFO kommer til å falle med ca. 70% nærmest over natt. (ca. 70% av handelsflåten skal over på MGO-Blend/VLSFO)…
Med dagens spread så tjener Hunter inn scrubberen på mellom 1-2 år, avhengig av drivstoff forbruk.
Forsiden i FA:
Det finnes faktisk noen kloke hoder på HO (Ole86 og Reserven) som har argumentert godt nok for at bruken av scrubbere ikke er miljø-fientlig, snarere tvert i mot.
Empiriske studier støtter også oppunder det samme, og det er ingen studier som taler i mot bruken av scrubbere. Det er ingen studier gjort som taler for at scrubbere er miljøfiendtlige på noen som helst måte.
(Jeg er klar over at dette er HO, men alt kan fakta-sjekkes)…
Jeg skal overlate resten av det tekniske til @ole-johan86, som har veldig god innsikt i nettopp dette.
Godt sagt over!
At noen havner forbyr scrubber discharge har i praksis ingen betydning for lønnsomheten av å ha scrubber ombord. Jeg har regnet litt på dette og gitt at en VLCC kun seiler til havner med med scrubberforbud så betyr det at de vil bruke under 1% MGO.
At ikke Høegh går for scrubbere har vel sin naturlige forklaring i at LNG flåten kan seile på LNG og at snittalderen på Autoliner-flåten er litt gammel. I tillegg til dette så betaler ofte bilfabrikkene fuelkosten direkte og ønsker ikke å risikere å havne i en VW situasjon der de blir beskyldt for å jukse.
Ved start tidspunktet i linken så lufter Hamish Norton sine tanker om forbud ved havn. Dette er fra SBLK som er et tørrlast rederi, men prinsippet er det samme gjeldene scrubbere.
Ratene på VLCC med scrub + ECO opp mot 43 000 $ dagen.
HUNT sin “gamle” båt på 5 års charter til 38 000 $.
Ja, mellom linjene betyr disse ratene at befraktere og redere forventer høyere rater i spotmarkedet tiden som kommer.
Denne er forøvrig anbefalt å lese:
https://macro-ops.com/investing-in-shipping-stocks-lessons-from-walter-schloss/
Ja, tror du har postet den tidligere. Lett lest, men full av innsikt. Skal pløye gjennom på nytt.