Takk for det.
“Alt som er syklisk kommer tilbake”
Årsaken er ganske banal, det bygges ut kapasitet i gode tider og når det er dårlige så er ingen interessert. Vi ser tildels det samme i Subsea 7 som prises på 0.6x av boken og er gjeldfrie. Dette er deep-value og denne type prising gjør at oppsiden når markedet kommer tilbake er 50% bare på verdsettelse alene. Jeg er noe usikker på Fredly sin sjekkliste, men får prøve å spørre han i neste samtale. Subsea 7 har uansett ett av hans parametere: Innsidekjøp og Innvannende tilbakekjøp og sletting av aksjer på veldig lave nivåer.
Fondene er bryr seg ikke, hedgefond og utlendinger skyr det som pesten. På Marine Money nå i Juni var det ingen hedgefond tilstedet, for første gang på mange år. Folk går lei når det er dårlig over lengre perioder.
Hunter er på sett og vis også deep value, fordi at det er “rabatt på rabatt” i form av at det rabatt på eiendelene i Hunter med 20%. I tillegg så handles VLCCer på $93m per båt, mens snitt siste 25 år er $133m. Tror man på reversion to the mean, så blir det hyggelig, særlig med den finansielle giringen på 60%.
Mens vi er inne på stålverdier så ligger jeg inne med følgende grove beregninger i mitt excel ark:
Hunter har 7+1 nybygg PT. (Det ene er solgt for $98 /m scrubber, så endrer ikke verdien på dette). Dette er forøvrig grove estimater, for å bare gi et visst anslag.
Snittverdien siste 20 år er $125m. - Dette er et veldig plausibelt scenario…
NAV: NOK 7,7,-
1.3x: NOK: 10,1,- Om Frontline skal kjøpe Hunter så skal de matche NAV. Det er veldig typisk at transkaksjoner i shipping skjer NAV til NAV.
Snittverdien 92-2018: $133m
NAV: 8,6
1.3x: 11,2
$150:
NAV: 10,3
La oss si markedet går langt over snittet siste 20 årene og det blir veldig god syklus: $175m
NAV: 13,-