Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Nå begynner det å nærme seg 01.01, og det er kun 6 hele måneder igjen til det smeller.
Bli ikke overrasket om markedet begynner å dra seg til nå, flere båter skal inn i tørrdock fra nå, og fremover for retrofitting. Det tar ca. 30 dager å montere per båt +/-.

I tillegg vil båter begynne å vaske tankene når vi kommer nærmere. Jeg antar at vasking og bruk/test av nytt drivstoff vil begynne å skje i månedsskifte September / Oktober.

Hunter har foreløpig solgt 1 skrog, og det kan tenkes at de bevarer dette som egentlig skulle vært solgt og heller kjører emisjon, som skal stemmes over på fredag 28 i EGM. Ref: https://newsweb.oslobors.no/message/479041

Om den går gjennom vil et plausibelt scenario være at Hunter vil la være å selge det siste skipet.
Da vil de sitte med 3 båter som blir levert i hhv September og Oktober.

Det er skrevet litt om dette på HO:

4 Likes

28/06-2019 11:31:18: (HUNT.OAX) Hunter Group ASA - Extraordinary General Meeting held on 28 June 2019

Ikke uventet ble det vedtatt å kunne hente penger i en eller flere emisjoner.
Hunter har tidligere signalisert at de ville selge to tankere, hvor av begge har vært meldt i markedet som solgt. Kun det ene skroget er bekreftet solgt.

Om Hunter øker aksjekapitalen vil det se slik ut:
Aksjekapital: NOK 356 250 000
Pålydende: 1,25
Nye Aksjer: 285.000.000

Om tegningskursen blir satt til 3,65 * 285 000 000 = 1040 000 000, altså 1 mrd NOK.

(Tror dette skal være riktig og viser til: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10)

Scenarioer:

Jeg kan faktisk ikke komme på mange scenarioer, men at de henter penger betyr utelukket at Fredly er sterk i troen.

Jeg tror Hunter velger å ikke selge tanker #2 og de vil sitte med 3 leveringer i hhv September og Oktober. Jeg tror ledelsen her er optimistiske på markedet og ser at det vil være bedre å hente penger for å sette skip i arbeid fremfor å selge det. Fredly har også sist uke i FA uttalt at han forventer at prisene på nybygg og annenhåndsmarkedet skal øke i tiden fremover.

3 Likes

Marine Money 2019:

Kepler Petter Haugen:
PDF: https://bit.ly/2X6ewYJ
Lyd: https://bit.ly/2X6ewYJ

2 Likes

Kan det tenkes at emisjonen er slik at Fredly skal få kommet inn med siste rest? Han hadde vel tanker om å gå inn med 1 milliard, men har vel ikke fått inn hele den summen enda. Mener å huske han sa det på HegnarTV, men mener også han sa at emisjoner ikke var aktuelt i samme intervju den gangen.

Regardless har jeg økt posisjonen min noe i HUNT, nå blir det seks spennende måneder tror jeg.

2 Likes

Jo det er en korrekt observasjon, jeg vil anta at han hadde kjøpt aksjer i markedet om selskapet hadde vært full-finansiert. Han hadde heller ikke hatt et ønske om å utvannet sine eksisterende aksjer.

Hunter mangler vel ca $40m USD om de ikke selger skrog #2.
Om selskapet har ombestemt seg, så gir det et klart signal om deres tro på markedet.
Selger de skrog #2 blir de over kapitalisert, da kunne de kjøpt tilbake aksjer så de ikke sitter med unødvendig kapital på bok, når det trades under NAV. Da ville de i såfall ikke kjørt noen emisjon.

Jeg er helt enig, det blir 6-10 måneder nå, hvor Fredly skal sørge for at vi kan forlate dette med en pose og sekk full av cash.

1 Like

Denne som ga både Hunter og Okeanis et godt dytt oppover nå?

Om Hunter:
Vi forventer NAV per aksje på NOK 11 om to år, og har ett års kursmål på NOK 7.8 , sier analysesjefen til Hegnar.no.

3 Likes

Jeg er usikker, men det kan tenkes. Det er uansett nå 6 mnd’er til disse endringene trer i kraft. Veldig typisk så skal aksjemarkedet ligge litt i forkant, så dette bør begynne å bli priset inn fremover. At aksjene handles med såpass kraftig verdsettelses avvik på NAV er rart. (FRO vs HUNT/OET).

Det trykkes bra i Hunter i dag også.
Teknisk venter vi på et ett brudd over 4 kr ish som vil indikere et trendskifte ut av tradingrange som har vært mellom 3 og 4 kroner siden Hunter ble ett spill på stortank

2 Likes

Har kjøpt meg inn med en mindre post her. Ønsker å øke etterhvert. Jeg har sans for Fredly, og syntes dette er et spennende bet.

2 Likes

The Tide has turned: https://www.cleaves.no/single-post/2019/07/06/Shipping-Quarterly-3Q19-The-Tide-Has-Turned

Jeg har lagt merke til kursmålene som er hårete. Shipping er en volatil bransje så faktisk bra at vi har en som tørr å ta litt sats. Vil anbefale å lese analysen, og se på kursmål til slutt.

3 Likes

«Apollo Asset, som er eid av primærinnsider og styremedlem Arne Fredly, har tegnet seg for og blitt tildelt 63 millioner aksjer i Hunter Groups rettede emisjon, går det frem av en børsmelding.

Med tegningskurs 3,65 kroner har Fredly dermed kjøpt aksjer for 230 millioner kroner.

Etter dette er Apollo oppe i 166.500.000 aksjer, som utgjør rundt 29 prosent av aksjekapitalen i selskapet.

Dermed har Fredly økt sin eierandel fra rundt 26,9 prosent før emisjonen.»
//

Syntes dette er et veldig sterkt tegn fra Fredly. Han hadde et kjøp på 1 million aksjer i etterkant også. Sett Hegnar videoen 3-4 ganger nå, og jeg blir ikke mindre interessert akkurat.

https://soundcloud.com/hegnarpodden/arne-fredly-om-hunter-shipping-dyre-biler-marked-og-aksjer

Blir spennende å se hva som skjer med skip nr 2, og uavhengig av salg/ikke salg tipper jeg de har god kontroll. Fredly virker å ha satt av en god del mer penger til dette, og interessen i forrige emisjon forstod jeg var stor. «The Private Placement was significantly oversubscribed with high participation from existing shareholders.»

3 Likes

Største usikkerheten nå tenker jeg er makro. Hvis ikke alt går nedenom bør dette være et bra case.

1 Like

Min portefølje er ekstremt tiltet mot IMO 2020 med både Hunter og Marathon Petroleum og en dæsj med Okeanis Eco Tankers.

Man skal huske på hvem de store investorene her er.
Sundt AS eksempelvis har hatt stolte ambisjoner i shipping i en årrekke, og Hunter Group sitter i samme lokaler på Dronningen på Bygdøy. I tillegg er også Arne Blystad med som er en shippingmann. De kommer til å støtte en emisjon til om de beholder skip #2.

Signalene er klokkeklare, spesielt også når det settes av 1/3 av formuen når du allerede er finansielt uavhengig. Det er også overraskende at ikke flere fond er på “ballen” her, men dette er litt “nisje” og det krever en viss kunnskap om shipping, eller tid for å sette seg inn i caset.

Legg spesielt merke til dette med kompensasjon i world scale på nytt drivstoff. Det er selve nøkkelen til at det kan bli veldig profitabelt.

Det står også om dette her:

Det eneste som kan stoppe dette caset er at verdensøkonomien går i revers.

Lavere oljepris er tosidig.

1. Oppsiden blir noe begrenset fordi en ikke vil se en skikkelig spreadutang mellom HFO og MGO/LSFO. En spread på $600-100 vil gjøre mye harme. Eldre og nyere skip vil ubrukelig uten scrubber, og eldre skip går på skraphaugen. Oljepris på $70-80 er nok ganske optimalt.

Februar 2020 HFO: $319.775
Februar 2020 LSFO: $604.25
Spread: $284

1. Om exporten øker fra USA vil det være kun positivt for tankemarkedet.

Edit:

Var gjennom aksjonærlistene og du finner både Thorbjørn Kjus og Kenneth Tveter med privat eksponering der, disse var de to som strukturerte IMO traden til Vistin Pharma…

7 Likes

Du skriver veldig mye bra Aksjefokus! Takker for dine bidrag. Fredly mener at 9 av 10 parametre stemmer veldig godt. Den ene som man ikke kan forutse er en kraftig resesjon/handelskrig, men shipping for å sitere Fredly “det er syklisk, så det har en tendens til å alltid komme tilbake, da det i perioder med elendig inntjening vil forekomme skraping osv”.

Kan anbefale videoen under som “oppfriskning” for eksisterende aksjonærer, eller for de som “sitter på gjerdet”. Han sier veldig mye bra. Skulle gjerne laget en oppsummering, men har ikke tid til det akkurat nå, men kanskje til uka.
Video:

Podcast:
https://soundcloud.com/hegnarpodden/arne-fredly-om-hunter-shipping-dyre-biler-marked-og-aksjer

Edit. I ettertid at dette, er det verdt å nevne at han har gått inn med ca ytterligere 234 millioner kroner. Mai/Juni.

3 Likes

Takk for det.

“Alt som er syklisk kommer tilbake”

Årsaken er ganske banal, det bygges ut kapasitet i gode tider og når det er dårlige så er ingen interessert. Vi ser tildels det samme i Subsea 7 som prises på 0.6x av boken og er gjeldfrie. Dette er deep-value og denne type prising gjør at oppsiden når markedet kommer tilbake er 50% bare på verdsettelse alene. Jeg er noe usikker på Fredly sin sjekkliste, men får prøve å spørre han i neste samtale. Subsea 7 har uansett ett av hans parametere: Innsidekjøp og Innvannende tilbakekjøp og sletting av aksjer på veldig lave nivåer.

Fondene er bryr seg ikke, hedgefond og utlendinger skyr det som pesten. På Marine Money nå i Juni var det ingen hedgefond tilstedet, for første gang på mange år. Folk går lei når det er dårlig over lengre perioder.

Hunter er på sett og vis også deep value, fordi at det er “rabatt på rabatt” i form av at det rabatt på eiendelene i Hunter med 20%. I tillegg så handles VLCCer på $93m per båt, mens snitt siste 25 år er $133m. Tror man på reversion to the mean, så blir det hyggelig, særlig med den finansielle giringen på 60%.

Mens vi er inne på stålverdier så ligger jeg inne med følgende grove beregninger i mitt excel ark:

Hunter har 7+1 nybygg PT. (Det ene er solgt for $98 /m scrubber, så endrer ikke verdien på dette). Dette er forøvrig grove estimater, for å bare gi et visst anslag.

Snittverdien siste 20 år er $125m. - Dette er et veldig plausibelt scenario…
NAV: NOK 7,7,-
1.3x: NOK: 10,1,- Om Frontline skal kjøpe Hunter så skal de matche NAV. Det er veldig typisk at transkaksjoner i shipping skjer NAV til NAV.

Snittverdien 92-2018: $133m
NAV: 8,6
1.3x: 11,2

$150:
NAV: 10,3

La oss si markedet går langt over snittet siste 20 årene og det blir veldig god syklus: $175m
NAV: 13,-

6 Likes

Tror nok det forventes at et oppkjøp vil ha en innvannende effekt for Frontlines aksjonærer. Selv har jeg begge aksjene i porteføljen og ser gjerne at Fro kjøper opp Hunt heller før enn siden. Får jeg froaksje for hver 15 huntaksje i morgen hadde jeg slått til.

Noen som har litt teknisk innsikt å dele gjeldende Hunter? Hvordan ser det ut teknisk?
Takker for eventuelle svar!

«En av dem som var meget sentrale da Arne Fredly sikret seg de fire første skipene, var oljeguru Torbjørn Kjus, nå Akers sjeføkonom. Han har selv investert i rederiet og mener det er et voldsomt potensial.

– Den er så kul, den aksjen. Det er nesten ikke nedsidepotensial og så er det mye oppsidepotensial. Det er sjelden du ser så skjev risiko, sa Kjus til DN forrige uke.

Han mener prisen på skipene var så lav at stålverdien på nybygde skip må falle betraktelig før man eventuelt kommer til å tape penger på investeringen.

3 Likes

Ignorer det… Med all respekt å melde… :slight_smile:

Tegning, form og farge holdt de på med i barnehagen.

4 Likes