Det at Spetalen kjøpte 2 VLCCer for henholdsvis 106/107musd, det er så bull at det skygger fredly som aksjonær i HUNT.
Når han kjøper på den priser så sier Norges beste investor at han har litt mer enn troa på en solid sykel.
Kjus sitt regnestykke på 100 er dermed defensivt og 30.000 dagen, kan man se i lys av 70.000 i snitt på Q4 og 130.000 dagen på Atla. Ganske så realistisk med andre ord, det selv i lavsesong. Tenk når ting nå virkelig begynner å snøre seg til i H2. Kona commiter seg også til kjøp av LNG og Crude… så, dette blir bare latterlig gøy!
Jeg vil absolutt påstå at jeg kan caset godt, og jeg har fulgt tankmarkedet tett siden jeg først investerte i Hunter for ett år siden. Jeg har vært, og er fremdeles, svært positiv til caset - det er simpelthen et par områder ved dette spesifikke regnestykket jeg synes blir litt vel enkelt.
Verdifallet på VLCCer er størst i ung alder - en fem år gammel VLCC går for tiden for rundt 30m USD mindre enn et nybygg med umiddelbar levering. I utgangspunktet har det derfor litt å si for verdien av et skip at det har vært ett år ekstra på vannet, men jeg er ellers helt enig med momentene @roblar trekker frem. Fullt klar over at det gjenstår levering på fire skip, men litt avhengig av nøyaktige leveringsdatoer, vil gjennomsnittlig alder på Hunters flåte likevel være helt i nærheten av ett år ved utgangen av 2020.
Ellers enig i at Kjus sine antagelser er forsiktige.
5 årlig VLCC til 30musd, ja da hadde jeg også kjøpt en! Rart Spetalen kjøpte på 106 og 107.
Nybygg Q4 prises vel til ca 93.5mill dollar nå. https://www.hellenicshippingnews.com/euronav-acquisition-of-three-vlccs-under-construction/
“mindre enn”
M/T “Astipalaia” 300,000/2001 Daewoo rapporteres solgt for USD 26.5 mill til MODEC. Ratene har (kortsiktig) gått ned, prisene går opp …
Hvilke falske påstander?
Tror du må lese litt grundigere hva han skrev; $30M mindre enn nybygg, ikke at den koster $30M…
Det er vel disse som har solgt unna voldsomt mye i det siste.
Ja det tror jeg du har rett i, de har solgt seg ned fra 11 millioner aksjer til 0 siden januar med en akselererende takt frem til siste aksjonærliste. Får håpe at aksjen hever seg litt og gjenspeiler NAV etter at de nå er ute
Hvem er det som har tatt i mot 11 millioner aksjer? Er det noen store eller er det jevnt fordelt. Noen som vet?
Synes du kan spare deg for de småfrekke kommentarene. Diskusjoner blir best om vi holder oss saklige og unngår å dra inn andre personers skolegang, blant annet. La andre få ha en annen mening enn deg😊
Hunter Group ASA - $220m post-delivery bank financing
Mye likes på denne, men er ikke så helt overbevist om at dette lånet faktisk blir godt mottatt i morgen. Skal bli spennende å se.
Potensiale for ± 10% en eller andre veien.
Er jo greit å geare opp for å rydde evt emisjonsspøkelse ryddet av veien i hvertfall… men utbyttemessig er det vel ikke så bull
Har du kjøpt deg inn igjen?
Sjølv har eg ein liten pot inne på 200 ma men slutter vi under i morgon er eg ute igjen.
Kan ikke selv se hvorfor dette ikke skal være annet enn bull, da vi nå er fullfinansiert istedenfor å hente egenkapital i markdet.
Også, tyder dette på at de nye 4 VLCCene er i rute, som er kanon!
Hvordan kan dette påvirke utbytte?
Billigere finansiering enn på de 3 første båtene, hvordan kan det tolkes negativt?
Nei, lot meg skremme av det store volumet som ble dumpet under 4.20kr så jeg har avventet.
Kjenner ikke sektoren godt nok til å kjøpe «billig»
Kjapt back-of-the-envelope estimat på initiell cash break-even på de fire siste båtene (dersom serielån):
Opex: 7,000 USD/dag
+G&A: 400 USD/dag
+Renter: 6,700 USD/dag [(0.017+0.0275)x55,000,000/365]
+Avdrag: 9,400 USD/dag [55,000,000/(16x365)]
=CBE: 23,500 USD/dag
Har vært godt kjent i markedet at gjenstående capex ville bli finansiert med gjeld eller sale-and-leaseback, så blir overrasket hvis vi ser en stor reaksjon den ene eller andre veien i morgen, men vi får se!