Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

Hunter Group ASA - Hunter Idun Delivered

Har du kilde? :slight_smile:

Hunters flåte er utstyrt med avansert teknologi

2 Likes

Jepp, dagens mail fra XtraInvestor

1 Like

Siste Fearnley weekly:

VLCC

After a couple of weeks of inactivity in the VLCC market, this week kicked off with a flurry of activity, and rates have soared up some 40%. Spurred by previous weeks’ decline charterers held back in order to propel things further down. However, delays in the East and increased ton-mile have taken its toll, slimming tonnage availability. When it became evident that a floor was established in the mid WS30’s MEG/eastbound, charterers entered the market en masse, creating a “ketchup-effect”. Owners quickly caught on and adjusted ideas upwards by the hour. All areas have contributed, and daily earnings have doubled. The jury is out whether the upward spiral will continue, some warning that Suezmaxes will come into play as an alternative soon. But the summer nevertheless looks much brighter now than it did a few days ago.

3 Likes

Noen som har regnet på p/e og p/b osv her?

1 Like

Vet ikke hvor oppdaterte disse tallene er så tar forbehold om at de er upresise

Her er PE i HUNT basert på visse estimater av hva som skjer med ratene.

Edit: Kilde er tatt bort av moderator.

3 Likes

Kan virke som bunnen er nådd.

Jeg har forsøkt og regnet litt på hva man kan forvente P/E for 2020 vil bli basert på offentlig tilgjengelig informasjon i kvartalsrapportene. Det virker som om “avg. dayrate covered” (fra Q1-rapporten side 3) er basert på antall dager skipene potensielt kan ha inntekt, og ikke seilingsdager (typisk har man kanskje 80 seilingsdager i løpet av et kvartal). Jeg har kalt dette for ‘revenue days’ i min modell. Ved å regne på revenue days kan jeg regne meg frem til 20,74 mUSD i revenue i Q1, mot 20,78 mUSD oppgitt i Q1-rapporten. Om jeg så plotter inn tallene fra Q1-rapporten for resten av året får jeg dette som resultat (se ellers regneark for de andre forutsetningene jeg har tatt):

Med andre ord så vil HUNT med 0-rater på “uncovered days” for resten av 2020 få en EPS på omlag 0,85, som tilsvarer en P/E rundt 3,9. 0-rater er selvsagt fullstendig utopi.

Dersom jeg så forutsetter gjennomsnittlige uncovered dayrates på 50 000 USD/dag for Q2, 40 000 USD/dag for Q3 og 30 000 USD/dag for Q4 får man følgende resultat:

50 000 USD/dag for de resterende dagene for Q2 er nok en smule konservativt, og det gjenstår å se hvor bra Q3 og Q4 blir for å si noe om hvorvidt 40 000 og 30 000 er passende eller ei. Uansett får jeg da en EPS for 2020 på 1,22, noe som gir oss en P/E for 2020E på 2,68. Det ser i alle fall ikke spesielt høyt ut sammenlignet med peers, og ellers vil daily CBE falle fra drøyt 23 500 USD/dag til ca. 20 500 USD/dag fra første kvartal 2021 om jeg husker riktig :slight_smile:

8 Likes

Angående P/B er det tilsynelatende i utgangspunktet relativt rett frem. MCAP per 13.07 var drøyt 1,88 milliarder NOK, mens bokført verdi på EK per 31.03.2020 var 223 millioner USD. Med dollarkurs 9,42 tilsvarer dette 2,1 milliarder NOK => P/B = 1,88 / 2,1 = 0,895 - dvs ca. 0,9. P/B fungerer fint om man mener bokført verdi (av eiendeler og gjeld) er nær markedsverdi, typisk tilfelle for banker hvor både eiendeler og gjeld typisk har vært bokført nær markedsverdi (mark-to-market accounting) og derfor har banker ofte vært priset rundt P/B = 1. For gjeld antar man ofte at den bokførte verdien er tilnærmet lik markedsverdien.

Hva så med eiendelene? For HUNT sin del er det da i hovedsak verdien av de 7 VLCCene som er interessant å se på. Hva er så disse verdt? Jeg synes i utgangspunktet at dette er noe vanskelig å gi et godt svar på, men jeg kan jo prøve å regne ut hva markedet mener VLCCene implisitt er verdt, som jeg har gjort i regnearket under.
image

Jeg kommer altså frem til at markedet implisitt verdsetter VLCCene til drøyt 82,7 mUSD stykket. I juni 2019 solgte HUNT ett av sine nybygg for 98 mUSD, og bokførte med det en netto salgsgevinst på omlag 12,3 mUSD. Denne ble solgt ved levering fra verft, slik at kostpris på denne var 85,7 mUSD (kostpris er nok den samme på resterende 7 VLCCer også).

I januar kjøpte Spetalen m.fl. en splitter ny VLCC til 106 mUSD. Nå har mye hendt i verden siden den gang, men jeg tror kanskje at markedet implisitt priser VLCCene noe lavt. Det har meg bekjent vært få (om noen?) transaksjoner av nyere VLCCer den siste tiden, men personlig tipper jeg at markedsverdien av en tilnærmet ny VLCC er en plass mellom 90 og 100 mUSD. Om jeg regner på NAV gitt VLCC-verdi på 93 mUSD får jeg følgende:
image

Jeg ender da opp med en NAV per aksje på 4,45, noe som gir P/NAV på 0,73. Om jeg forutsetter VLCC-verdi på 98 mUSD (beløpet de solgte for juni 2019) får man P/NAV på 0,65. Det finnes sikkert noen kloke(re) hoder her med bedre kunnskap enn undertegnede i hva markedsverdien til skipene er per nå :slight_smile:

9 Likes

Takk for gode innlegg! Har en følelse av at Hunter kan være underpriset med god oppside om den ikke blir alt for mye påvirket av covid🤔

Voldsom hype rundt denne i sosiale medier og ulike fora. Jeg er relativt ny i gamet selv og lurer.

Har solid økonomi og skal framlegge tall medio august. Er Hunter en kortsiktig doblingskandidat eller er 50/50-prosjekt over langen?

Masse hype på fintwitt, ca samtlige som hyper den ligger i minus.

Hunt var et veddemål på imo2020. Det feilet pga covid19.

Jeg tror det finnes mye mer spennende aksjer der ute du kan tjene bedre penger på. Hunter er ingen kortsiktig doblingskandidat. Nå kommer ny runde med covid og nedstengninger. og da synker forbruket av olje igjen. Kan være den er bra på laaaaaaaang sikt.

2 Likes

Om nå verden stenger ned igjen, ryker vel siste kortsiktige muligheter for Hunter?

Da kan ingen baljer skrapes pga stengte strender og verft, samtidig som årets høysesong kan ryke når flytende lagringsbaøjer er ferdige med sine oppdrag fortløpende. Etterspørselsprognoser etter olje i 2021-2023 vil vel da nedgraderes ytterligere, om så skjer.

fra FA : Ordreboken i VLCC-markedet har ikke vært lavere på over ti år.

Såe…

Man kan snart si, hva kommer først i Hunt, utbytte eller emmisjon.

1 Like

Men lovende finansiering er i boks, alle baljene på vannet innen KORT tid, lavere gjeld pga den nye finansieringen, og fremdeles ok backlog med lengre TC-er for en stund.

Høymoderne baljer og lav break even. Tror det skal bli god cashflow om verden manøvrerer seg elegant rundt coronaspøkelset.

Hunter trenger vel kun emittere ved flåteutvidelse?

sansynligvis ja, men disse utbyttene og dobling i kursen som enkelte twitter troll skriker om tror jeg man skal se laaaaangt etter.

2 Likes

Helt enig. Men jeg tror cashflowen relativt til aksjekurs kan bli solid.
En av grunnene til lave nybyggordre er jo også at redere ser hvor tøff den neste perioden kan bli, samt det vil ganske kjapt være negativt for skipsverdier. Alt annet likt.

Men det er på bunn man bør kjøpe i sykliske aksjer. Men bunnen kjenner man ikke til før etterpå. Nok om det.