Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hunter Group (HUNT)

1 Like

Har du en kort oppdatering for oss som ikke har medlemskap her? Er det snakk om 1 skip fra Hunt? Eller to stk.?

Har dessverre ikke bruker på Tradewinds så jeg vet ikke. Vi får kanskje litt mer info i rapporten på torsdag.

Edit: har sett litt på flåten til Wah Kwong Ships, som er det andre firmaet som er involvert i saken over. Antageligvis står de for LR2-skipene, som er betydelig mindre. De har også få VLCC i flåten sin, og de to dem har er snart 10 år gamle. Dermed er det antageligvis Hunter som forsøker å selge 2 av sine skip til Adnoc, siden det er snakk om 2 VLCC med scrubbere.

Det ser for øvrig ut som det lønner seg mer og mer å ha montert scrubbere på skipene.
TANKERS: Only scrubber-fitted VLCCs are earnings positive as bunker prices spike - sources | S&P Global Platts

The narrow discount that HSFO enjoyed over LSFO for a part of last year, left many owners with second thoughts of installing scrubbers, while others were concerned they would not be able to recover the installation cost which ran into millions of dollars.

However, with LSFO prices in Singapore rising above the key psychological mark of $500/mt, this is changing and in many tanker segments, particularly VLCCs, only those with scrubbers installed are making money on key routes.

The high bunker fuel prices have hit the owners’ pockets and their earnings are negative, a source said. However, earnings of owners who have scrubber fitted ships is still positive, the source added. This is the case with ships that have either open loop, or closed loop scrubbers installed.

VLCCs using VLSFO have been losing anywhere between $2,400-$3,200/day when chartered out for spot voyages on the Persian Gulf-North Asia routes during the last two weeks, according to brokers’ estimates. However, those with scrubbers can use the cheaper HSFO and earn close to $5,000/day, the estimates showed.

OK. Ja det gir jo mening.

Jeg bare bekymrer meg litt for at man kvitter seg meg litt for mange skip litt for fort… men skal vente til jeg ser prisen. 2021 går fort og 2022 kan bli en ordentlig opptur, men det fordrer at man har noen båter å leie ut.

Flytt gevinsten over i Okeanis om det går for fort.

De skal også realisere skipsverdier, men senere i sykelen:)

Jeg sitter også i hunter og okeanis. Hvis Hunter blir avviklet og pengene blir utbetalt så kommer alt til å gå in i okeanis så fremt prisen fremdeles er på disse nivåene. :+1:

1 Like

Hunter Group ASA - Memorandum of Agreement

Hunter Group ASA - Fourth quarter results 2020

2 Likes

Sterkt dette.

De har vært veldig fremoverlente på tilbakekjøp av aksjer. Det kan man like. Slik jeg ser det har de kjøpt 7,7 mill aksjer med 1 kr i rabatt og 0,5 mill aksjer med 0,8 kr rabatt.

Er det bare meg eller er dagens nivå alt for lavt? Gitt salg av de 4 siste båtene med lik pris som Atla justert for gjeld - gjeld slettet etter Atla + cash i selskapet ville vi sittet igjen med 3,7 kroner per aksje? USD = 8,5 NOK.

På disse nivåene kan man argumentere med at man får 1 krone per 2,7 investert. Og prisene på båter vil som de påpeker i rapport av dagen antageligvis stige om ikke holde seg på dette nivået…

3 Likes

Hvis man følger den tankerekken kunne man tenkt at de brukte cash til å kjøpe aksjer og slette aksjer. De kunne lett kjøpt nesten 200 millioner aksjer og så slettet disse. I tenkt scenario over hvor markedet da faktisk tenderer mot rett kurs på 3,5-3,7 kroner per aksje ville man aksjonærene fått 1 krone gratis så og si.

Hører gjerne hva andre tenker, er jeg helt på jordet? Sletting av aksjer ville jo også forsåvidt hatt en positiv effekt isolert sett men. på disse nivåene virker det som det eneste virkelig fornuftige å gjøre for å maksimere verdien av kontantene?

1 Like

Pen oppgang så langt i dag på en ellers blodrød børs. Kan vel også ha en sammenheng med forventningene om at OPEC+ vil oppheve produksjonsbegrensningene på neste møte, men det burde jo ha gitt effekt for andre selskaper i sektoren…?

Endelig skjer det litt i denne. Har sittet med den siden i fjor høst og ventet på at noe skal skje. Blir ikke utbytte i den, men reinvesteringer i noe nytt for det siste båtsalget i følge FA/AF artikkel.

Ja endelig… :blush::+1: Ser forøvrig i FA at Fredly vil bruke inntektene fra siste salg til noe nytt, men artikkelen er bak betalingsmur. Noen med tilgang som kan gi et kort resymé av hva Fredly tenker?

Interessert i å vite dette selv. Er uansett bull til dette da de skaper merverdi for aksjonærene ved å finne alternative måter å bruke dette på enn å gjøre kontant utbetalinger til aksjonærene. Som tidligere nevnt håper jeg fortsatt at de kjøper egne aksjer på disse nivåene.

“Nytt forretningsområde innenfor shipping, (altså ikke VLCC.)
De har bygget opp kunnskap og erfaring som vil gi solid avkastning.”

Container, bulk, vindkraftservice og/eller grønne skip kanskje?

1 Like

Tjener mer enn konkurrentene Finansavisen.pdf (2,1 MB)

1 Like

Vet ikke helt med nyinvestering i skip, er litt vanskelig å vite hva som kommer av fremtidige reguleringer? Det er vel også grunnen til at de fleste sitter litt på gjerdet og lav ordreinngang på nye skip?

Fredly – Aksjen handles langt under slakteverdi Finansavisen.pdf (1,7 MB)

4 Likes

Er nok Cruiseskip med enerett til å seile på de CO2 frie fjordene på Vestlandet og Nord Norge fra 2025 er mitt tips. :rofl:

1 Like

Takk for utdrag! Enig med Fredly, folk skjønner ingenting av dette… men fint at han også er ute og poengterer det i media.

Apropos slakteverdi, hvis ikke markedet får opp øynene her og vi ligger i området 3,5 krone innen kort tid skal jeg ringe Arne og be han kjøpe meg ut med rabatt- for da fortjener han å få tilbake alle aksjene og gjøre gode penger på privaten. Maken til utakknemlig marked. Her står AF å lager 5-retters med dessert på kjøkkenet i mange timer også kommer middagsgjestene å bestiller Foodora ved langbordet.

5 Likes