Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva bør jeg gjøre med 40k i mnd?

Bare overfør pengene til min konto, så skal jeg ivareta dem etter beste evne.
Jeg lover både rente og utbytte, og garanterer psykologisk støtte om investeringen skulle gå tapt.

3 Likes

Jeg finner ikke noe om nordea’s “bsu 2.0” med 3,6% rente, noen som har en link?

Du må da være steingalen for å foreslå aksjer eller kryptofond på noen som trenger pengene om 8 måneder? :stuck_out_tongue:

7 Likes

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/boligsparekonto.html

Ser ut som du har god kontroll på økonomien, og med det du setter opp der, så har du da minst 950.000 i egenkapital om 12 måneder om du kun sparer på konto, og aksjer kommer da i tillegg.

Så er spørsmålet om du vil investere alt i ny bolig, eller om du skal ha andre aktiva fremover. Hvis du kan spare så mye per måned, hadde jeg nok vurdert å ha 80% i cash, og 20% i aksjer/aksjefond alt ettersom hva du har kunnskap og er komfortabel med. Mange muligheter hvis du tørr å ha litt horisont over 1 år.

(Alternativt 100% i aksjer første 1-2 månedene, og konto resten da jeg personlig tror at prisene på enkelte aksjer kan være høyere om ett år enn nå)

Hvis du skal investere alt i bolig om 12 måneder og ønsker null risiko, er det bare å finne beste sparekonto og ferdig med saken.

Det man kan si er at det er stort utfallsrom for aksjer i tiden fremover, både stor fallhøyde og potensial for videre oppgang. Da er aksjer et dårlig utgangspunkt om man ønsker forutsigbar avkastning som er slik jeg tolker trådstarter.

2 Likes

Om du trenger hele summen om kort tid høres det fornuftig ut med bankinnskudd. Sjekk kalkulatoren under for å finne beste betingelser akkurat nu.

Sant nok! Jeg skal jo selge leilighet selv og spytte inn en del av gevinsten i krypto :slight_smile:

2 Likes

Det må du ikke gjøre! Det er for stor gambling i mine øyne.

Jeg har nesten alle penger i bolig og hytte. Fantastisk sparing i å betale ned lån og få rentefradrag på renter + evnt verdistigning.

Det skrives mye om prisoppgang på bolig og et friskmeldt boligmarked. Sannheten er at i feks Rogaland er det fortsatt kjøpers marked - du kan fortsatt kjøpe bolig (ny og gammel) med rabatt.

2 Likes

Vel. Jeg har ett par gode charity kandidater som du kan gi penger til. Du sier du hadde rota deg borti noe så da er jo ikke pengene så viktig. Men noen av disse personene i organisasjonen ville ha satt stor pris på litt bidrag. 10-20% kanskje?

Jeg lever av boligutleie og vurderer det å selge en leilighet som en god ide for meg totalt sett. Yield på denne leiligheten er veldig lav, og min grunnleggende tro på kryptovaluta har blitt sterkere siden bullrun i 2017/18. Dessuten går en stor del av gevinsten til å nedbetale lån. Spennende tider. Eneste usikkerheten er at jeg bestemte meg for å selge da BTC lå rundt 3500$, men somlet med salget, og nå føles det veldig dyrt i forhold. En av årsakene til at jeg vil selge er også at jeg ikke er overbevist over finansmarkedene generelt, og sliter de kommer ringvirkninger og selv om eiendom er en trygg havn vil også eiendomsmarkedet merke disse ringvirkningene. Jeg tror krypto/btc blir en av vinnerne i en evt my nedgangsperiode. Uansett en god hedge i mine øyne :slight_smile:

1 Like