Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva bør jeg gjøre med 40k i mnd?

God morgen - her kommer et litt traust og kjedelig spørsmål på et investorforum :slight_smile:

Har rotet meg borti et oppdrag hvor jeg har mulighet til å spare minimum 40 000 i mnd de neste 12 månedene, minimum.

Har full BSU konto, 200 000 utenom, i tillegg til 200 000 i aksjer.

Jeg er ung og har akkurat solgt boligen min, og kjøper nok en ny når jeg kommer hjem fra dette oppdraget, derfor ønsker jeg ikke å eksponere pengene jeg har / sparer for mye risiko.

Nordax har en sparekonto med 2,3% rente, ikke all verdens, i tillegg har Nordea en slags “BSU 2.0” med 3,6% rente.

Det er disse to løsningene jeg vurderer, men lurer helt enkelt på om noen her inne har noen andre stalltips som ikke innebærer enkeltaksjer. Fond - muligens litt kort horisont, eller?

Mvh
JohnDavid

Litt usikker på hvordan du tenker her videre, om du bare skal “mellomlagre” pengene dette året for så å bruke de på feks bolig om ett år eller fortsette å spare. Børsene på all time high, og det snakkes mye om at det vil komme en korreksjon, men når er umulig å si. Jeg ville ikke spart i fond for ett år på nåværende nivåer. Da ville spart de på den kjedeligste måten som du nevner for via Bsu 2.0.

Edit: å ha “rotet” seg borti ett slikt oppdrag blir jo på en måte som å plukket vinneraksjen det neste året, om du på denne måten kan spare mye mer enn du normalt ville gjort, da ville jeg vært happy med dette :slightly_smiling_face:

Mange takk for svar!

Det stemmer, en slags mellomlagring før pengene brukes på ny bolig til neste sommer en gang. Det er fullt mulig avtalen forlenges men jeg tenker det lureste er å forholde seg til det som er avtalt per nå og ikke ta noen form for risiko.

Enig i siste avsnitt, “rotet borti” var ment litt ironisk.

1 Like

Så kommer det selvfølgelig an på hva din neste bolig koster og hvor mye egenkapital du trenger. Om du ikke trenger mer enn feks 20 av de 40 for å ha nok EK så kan du jo selvfølgelig bruke noe av det overskytende på sparing via aksjer om du, når du skal kjøpe bolig, ikke må ha alle pengene med en gang.

Om en korreksjon skulle være nærstående så har du i tillegg en mulighet å hver måned spare disse pengene i solide selskaper som eventuelt vil falle på en global nedgang. Men da igjen kan man jo måtte sitte lengre enn ett år for å gjøre noe kroner på det.

Forumet her har mye flinke folk, men risikovilligheten her er ganske høy blant mange :wink:

1 Like

Putt alt i biotek :rofl:

5 Likes

Han skrev risikovilligheten er høy, ikke astronomisk.

5 Likes

Hei

Velkommen til forumet!.

Jeg ville egentlig sagt at å kjøpe eiendom bør stå HØYT på listen. Hovedgrunnen er skattefordel ved lån. Som du mister når du leier.

Du sier du solgte boligen, hvorfor leide du den ikke ut mens du var borte?.

Børsene er rekordhøye og mange mener at det skal smelle, samtidig settes rentene ned som betyr at børsene skal enda litt mer opp. Er du risikovillig velger du noe fond. Vil du ha mindre risiko velger du rentefond.

Mange takk!
Leiligheten skulle selges uansett og jeg bor gratis nå.

Tror jeg går for BSU varianten + Nordax

1 Like

VIl du dog ha litt risiko, er det endel spenennde aksjer som følges her på forumet som nok er morsomme for 1års horisont

Er det ikke bare å begynne å lete etter hus til neste sommer da?

Støtter @kaei

Nå har du tid og muligheten til å vente ut drømmeboligen uten å forhaste deg

Jeg ville nok opprettet en fast spareavtale i et par indeksfond med fast trekk hver måned, dersom du ikke allerede gjør dette. Trenger ikke være det store beløpet du sette av til fond heller. 2000 kr i fond og resten bankkonto? Da har du kanskje nok cash på bankkonto til neste huskjøp, samtidig som du er eksponert mot børsmarkedet. Fondssparingen bør ha et langsiktig perspektiv (5år+). Lykke til!

Er ikke dette forordet i boken til joshua og tjostolv? :sweat_smile:

3 Likes

Enig i mange her at det viktigste for deg nå i et år er å beskytte egenkapitalen din i størst mulig grad, du har en unik sjanse til å skaffe deg en kjempefin bolig når du kommer ut på andre siden. :slight_smile:

25% ville jeg kanskje vurdert å eksponere i aksjemarkedet, siden du nå faktisk er er på forumet og tydeligvis har interessen.

Spørs jo hvor mye tid han har til å følge markedet når han er på oppdrag. Stop loss kan vel ikke settes mer enn en uke frem i tid på nordnet iværtfall?
Kjedelig å sitte i jungelen i Wakanda uten mobildekning også raser børsene over hele linja.

Takk til flere for gode tips. Er ikke et Moland og French-oppdrag.

Har allerede ca 200’ i aksjer, det er i grunn nok for min økonomi føler jeg.

1 Like

Du kan få 3,6% risikofritt og uten bruke av tid. Og kun 1 år til du skal ha dei.
Da hadde eg sett pengene i banken til 3,6%.

7 Likes

Dette er en veldig god risikofri rente

3,6 risikofritt er jo ganske sykt.

Siden du spør direkte om fond ville jeg vurdert å gå inn i et kryptofond, i så fall ville jeg valgt C20 eller C10 som har direkte buybacks. Eventuelt et som kan handles over børs. Ja jeg vet det er kontroversielt.

Uansett: få pengene bort fra din egen konto så fort som mulig, hvis ikke risikerer du at du øker forbruket og kaster bort mye av pengene.