Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva bruker du til backtesting?

For dere som driver å backtester. Hvilke programvare bruker dere?

(Jeg skal utvide spørsmålet mitt når jeg får researchet mer)

Brukte Amibroker til dette, men det begynner å bli noen år siden :smile:

1 Like

TradingView funker bra til backtesting.
Må litt pine-scripting til, men mange gode tutorials og godt dokumentert script-språk.

1 Like

Har du noen gode linker til tutorials? (video)

Nei, har dessverre ikke noen spesielle anbefalinger.
Men sjekk ut her:
https://www.youtube.com/results?search_query=pinescript&sp=CAI%3D

Grunnen for at jeg har sortert etter utgivelsesdato er at nye versjon av pinescript (v.4) er litt annerledes enn v.3. Så mye av det man evt. lærer fra tutorials som er av v.3, så må man skrive om en del på scriptet for å få det til å funke. Man lærer mye av det, men da er det kanskje greit å kunne det grunnleggende først.

Heldigvis så får man veldig gode error-beskjeder i konsollen, som gjør at feilsøkingen blir som en lek :smiley:

1 Like

Leser postene til Korsar på HO

2 Likes

Korsar er nok en av de bedre på back trading.
Bar replay på tradingview fungerer veldig bra for meg. Ingen pinescripting nødvendig

@pdx AmiBroker er på checklisten min :+1: Grei pris og har walk forward testing som jeg anser som ett must. Du nevner “brukte”, er det andre verktøy du har tatt i bruk nå?

@Thomas85 Vet du tilfeldigvis om TradingView har mulighet for walk forward testing? Ønsker å unngå over-fitting.

Regner med det er det samme som bar replay. (så på amibroker og dette så mer ut som strategy pinescripting)

Bar replay er rett og slett å manuelt sette chartet tilbake i tid. Så kan du spole deg fremover i tid og manuelt teste indikatorene og strategiene dine.

Strategy testing (og da tror jeg du må pinescripte for å få til noe fornuftig iallefall) tester vel algoritmen din på hele datasettet. Og du får kjapt ut statistikken. Hadde lyst å prøve det, men noen forsøk fortalte meg raskt at uten å programmere inn risiko og moneymanagement er det fånyttes. Og risiko er forsåvidt greit, men moneymanagement gjør jeg nesten uten å tenke. Å programmere det inn er derimot en gigantisk mengde jobb

Men jeg ser ut som jeg har fått en liten ekstra edge bare med masse testing og bar replay. Og gjør hele trading jobben manuelt basert på indikatorene.

1 Like

Kanskje @arcone kan spesifisere om det er manuell backtesting eller mekanisk algo backtesting han tenker på? maskinlæring?

Min mening dette, men problemstillingen med curvefitting slipper du unna med om du bytter datasett :slight_smile: Må algo tunes hver 14 dag eller tilpasses andre datasett innen samme kategori så er algoen verdiløs. (imho, men det er vel gjerne slik at mange algoer blir justert ganske ofte)

Uansett hva du gjør, vær forsiktig når du starter forward testing på realtime data, det går aldri så bra som det gjør i backtest

Mange gode innspill her som jeg noterer meg :+1:
For å spesifisere så er jeg ute etter en programmerbar algo backtesting programvare. Og gjerne som tar i bruk maskinlæring. Supert om programmeringskunnskapene mine også kan komme til nytte på fritiden :slight_smile:

Python og R er de mest brukte og er det nærmeste du kommer en bransjestandard i dag.

Kjører du løpet med python så får du en behagelig hverdag uten hindringer!

Backtestere finner du an mass eller du kan vispe sammen en selv med noen få linjer kode.

Du finner et pletora av pakker som kaster glans over hverdagen som pandas, matplotlib, jupyter notebooks osv osv Har du feks et nvidia grafikkort med litt sus i så har du full tensorflow/cuda integrasjon osv osv

Ressurser kan du søke deg frem til på github.com, det er stort sett en eller annen som allerede både har tenkt på og gjort noe med akkurat det du har tenkt på.

Python har blitt helt vilt stort!

Og skal du drive maskinlæring så er for alle praktiske formål maskinlæring en backtester, dvs man benytter begrepet treningssett og valideringssett.

Oooog for å helle litt kaldt vann, maskinlæring er sinnsykt ressurskrevende og trolig vil du aldri få tilbake investert tid og kostnader, hvilket heller ikke de store klarer.

Mitt beste tips: keep it simple, but beautiful!

1 Like

Halve morroa er jo å prøve. Har han tid så må han prøve. men jeg er enig i at det er mye kaldt vann å finne :slight_smile:

For min egen del kom jeg fort til konklusjonen at en mekanisk algo er fordømt dårlig ift min egen trading på de samme indikatorene. Det er et litt av et kaninhull å legge på alle momentene du skal ta hensyn til.

Maskinlæring er utbredt, problemet som ofte oppstår er at de ikke klarer å tjene penger over tid, og må justeres og passes, markedet er alltid i endring. Veien er kort til å tape veldig mye penger på veldig kort tid.

Så er det alle de kjedelige tingene, som de fleste ikke tenker på engang. Likviditet, Initiell risiko, posisjons størrelse, slippage, moneymanagement av hele porteføljen sett under ett. Hvor/hvordan tar du exit, hvordan kommer du inn og ut av posisjon ift likviditeten. Takeprofit, flytting av hard stoploss)

Selv en dårlig indikator med godt utført risk og money management er bedre enn mange tror. Men, morroa er søken etter den perfekte indikatoren. Dessverre er det alle de andre tingene som er viktigst.

1 Like

Veldig mye å velge mellom der ute :exploding_head:
AmiBroker - Har forward testing, greit scripte-språk. Ikke dyrest i klassen
TradingView - Supert chart! Savner forward testing.
StrategyQuant - Virker som en kraftig maskinlæringsmetode for å finne strategier, backsteste dem og autogenerere kode som kan brukes i MetaTrader4
AlgoTrader - Ser ut til å ha mange gode features, men må sende inn henvendelse på pris… så bare det høres altfor dyrt ut :stuck_out_tongue_closed_eyes:

For øyeblikket virker AmiBroker til å passe best. Men finnes det ikke noe tilsvarende som ser litt nyere ut? :face_with_monocle:

1 Like

Går du for AmiBroker hadde det vært fin om du startet egen tråd for AmiBroker. Er nok mange som er interessert.

Er snart Black Friday (29.Nov?) så da kan du kanskje få AmiBroker litt billigere.
499 USD er jo ikkje heilt gratis.

image

1 Like

Starter med å prøve trial perioden nå. Er det stemning for egen amibroker tråd? Hvor mange som bruker dette verktøyet?

Nei, har ikke backtestet i det siste. Utarbeidet tradesystemer i ett års tid for lenge siden, men fant aldri noe som fungerte bra nok til å trade med ekte penger :slight_smile:

1 Like