Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Interessant, Blizzard fallt ca 50% fra toppen, Orkla ca 60% fra toppen.

Jeg tror det man burde være klar over er at aksjer faller i verdi når renten stiger. Når renten nå er på 2%, så er en aksje som gir 5% direkteavkastning ettertraktet selv uten vekst. Hvis renten hadde vært på 10%, så vil nok aksjen falle en god del, så den begynner å nærme seg 10% direkteavkastning. (dvs halvere seg i verdi)

1 Like

Jeg har ikke argumentert for å spesielt eie spillaksjer eller andre sektorer, men at ved et krakk så blir den fundamentale verdien ekstra viktig, ikke minst for din egen skyld og for å kunne klare å unngå å selge på bunnen. Den fundamentale verdien kan ingen ta fra deg, men så klart alle aksjer er relativt sett verdsatt mot andre og hvis snittet faller så faller også aksjen din relativt mot den utviklingen aksjen ellers ville ha hatt.

2 Likes

Ja der ser du, vill du eie ett selskap som taper -50% fordi du er bestemt på å eie ett spill selskap under en krasj, eller vill du eie McDonalds som steg +55% under siste store krasjen?

Jag synes valget er enkelt.

2 Likes

Jadå, kommenterte mest før diskusjonens skyld.

3 Likes

Jeg vil eie den aksjen som står høyest etter krasjen. Det selskapet som gikk -50% gikk 5x etterpå. MC D gikk 3x :wink:

Edit, FYI Mc gikk også ned i 2008

Der er fair enough. Du lær deg etterhvert når misstagen kommer. Lykke till :slight_smile:

1 Like

Takk, er forberedt på misstagen med 90% av porteføljen på P/E 7 og under 0.6 P/B :wink: 5% spill

Kanskje det beste rådet er å enten ha en strategi for å komme seg ut tidlig ved et eventuelt krakk (men unngå å selge seg ut på dippene, så det er svært vanskelig) eller handle aksjer som du er villig til å sitte med evt snitte ned i dersom markedet faller veldig mye. Slike krakk har historisk vært veldig gode kjøpsanledninger.

Yes, det er samme hva du eier eller hvilket P/E eller P/B selskapet har. Har ingen betydelse når markedet har panikk og alle vill ut. Men jag tenker de fleste lærer seg når man først opplever en. De beste investere jag kjenner till tapte alle 40-60% under 2008.

1 Like

Hva er din strategi i forhold til et eventuelt bear marked / børskrakk en eller annen gang i fremtiden?

  • Kjøper på tilbud har derfor allerede en grei pose penger klar
  • Er all in i aksjer, men får frem mer penger på en eller annen måte, øker boliglån osv.
  • Gjør som vanlig kjøper det jeg tror på, selger det jeg ikke tror på
  • Selger ut en del og venter til det ser lysere ut igjen
  • Selger alt på SL
  • Skal bli rik på det neste børsraset, filmen om meg vil hete the BIG Short 2

0 stemmegivere

1 Like

Nei, fordi nedsiden på lavere verdi er mindre og jeg vil ikke ut. Har erfart at jeg tjener mest på å sitte igjennom markedet når det er panikk.

De tapte fordi de solgte?

Jeg kommer til å selge en del, holde på mest, og fortsette å kjøpe og selge som jeg har troen.

Hvilke selskap er dette? :slight_smile:

1 Like

En av grunnene til at jeg solgte og også tok 400 000 ut av hele traderkontoen er forberedelse til det neste krakket. Den uka makser jeg flexilånet og kjøper for all oppspart kapital. Hadde for lite penger i finanskrisen og hadde minimal erfaring da. Bestemte meg da at jeg SKAL være klar til neste gang og det er jeg. Skjønt, jo lengre det går før krakket kommer jo mer har jeg å skyte inn.

En annen strategi jeg har er å alltid ha cash.

En annen er å være med på emisjoner, handle tegningsretter, derivater og gjøre alt mulig som er utenfor komfortsonen og gir ny læring.

Man blir eldre, men kun smartere hvis man trener. Ingen er god i bowling første gang de prøver heller. Selv om alle kan slå en strike på første forsøk også.

10 Likes

Har du “fysisk” flyttet penger fra kontoen til høyrente eller lignende? Det er da veldig til krisemaksimering…?

1 Like

Nei, jeg hadde opprinnelig gått inn i aksjemarkedet med 390 000. Da det passerte 1 million solgte jeg Funcom og tok 400 000 ut av traderkontoen og betalte ned på fleksilånet. Så alt jeg er inne med nå er ren profitt på tradingen min i aksjemarkedet. Det er vel rundt 750 000 nå.

Dette skjer altså mens jeg tok høy risiko i aksjemarkedet og hele markedet er på all time high. Så det å ta ut 400 000 er en måte å garantere profitt på, for meg, helt frem til krakket som kommer en dag.

På en måte så kan jeg ikke tape på denne strategien. Så hvorfor skal jeg ikke gjøre det da?

8 Likes

Ser den - sikkert smart. Skulle gjerne hatt 400’ i flexilån å ta av på et eller annet tidspunkt. Tror det er smart, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart å holde flexilånet unna porteføljen likevel :slight_smile: Håper det er lenge til krakket. Jeg synes utsiktene ser bra ut egentlig - med mindre vi er midt i krakket nå. Personlig føles det som at mange aksjer har falt ufortjent mye i det siste, og en del ikke stiger til tross for gode tall.

2 Likes

Er fortsatt Havyard! Ønsk meg lykke til før juni :slight_smile:

3 Likes

Veldig likt det jeg er i gang med, bare at tallene mine er vesentlig lavere enn dine.

1 Like

At du ikke kan tape med en slik strategi fordrer jo en “god start”. Ellers høres det veldig bra ut!