Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Haha, de fleste Insiderne er tungt lastet i pdx :joy::smile:

6 Likes

Jepp, små, månedlige avdrag for tilgang til Norges beste aksjeforum :slight_smile:

2 Likes

Eg har endret filosofi, eg har nesten lyst å til og si at eg har endret adferd, for eg setter filosofi endringen som ett resultat av flere endringer, utvikling av meg som person.
Der eg tidligere tok særs store risikoer, ( noen vil mene eg fortsatt tar stor risiko, noe eg gjør, men med langt mindre peng i hvert high risk case), har eg nå investeringer med større beløp, eller prosent av tiltenkt kapital, om det foretrekkes, i noen veldig få case, som eg mener eg kjenner godt og som eg har stor tro på, vil kunne lønne seg over tid.
Dvs at eg tåler å sitte i minus uten å være redd for at det går til helvette, noe som ville vert resultat av min tidligere filosofi.
Som eks kan eg nevne at eg tidligere kastet meg vilt etter aksjer som gikk bananas, noen ganger med hell, andre ganger med katastrofe.
Nå forsøker eg heller å kjøpe på nivåer der andre selger, og selger selv nå aksjen går i vifta, Ref som eks Hugo, Ele, Thin ( ikke solg enda) m.fl. ( eg har altid forsøkt det samme, men har lykkes bedre med mer erfaring og forståelse av spillereglene )

Så når eg har ett par case som eg setter langsiktig plasseringer i, så har eg en del av kapitalen som eg trader med, men da i high risk aksjer, men eg foretrekker også her å handle trade i papirer eg mener selv eg har en noe Lunde forståelse for, vertfall viktig å ha kunnskap om hvordan aksjene oppfører seg med volum på dagene utenom nyhets drevne prosenter.
Mangen aksjer med lav likviditet, oppfører seg som karuseller på dager med nyheter som gir ekstreme prosenter, da er det viktig, synst eg, av egne erfaringer, å nytte momentet til å selge seg ut tidsnok, uten å kjøpe inn igjen når en ser at man bommet på toppen.
Selger du traden din og ser at aksjen forsvinner videre opp, ikke løp etter, du er ferdi med aksjen,
Fin deg en ny « turbokandidat».
På denne måten med med high risk trading, med mindre beløp enn tidligere, tåler eg fint p sitte i minus som eg gjør i Funcom.

Av to eksempler eg for min del har lært mye av, så er det Iox plasseringen min ett par år tilbake, dei som har vert på forumet en stund, kjenner historien, så eg skal ikke repetere den enda en gang, men der gikk eg glipp av en stor gevinst pga at eg ble for grådig, istedenfor å sikre, kjøpte eg mer.

En anen, var Itx, som nå er ele, den kjørte eg nærmest på egenhånd opp noen sinnsyke prosenter, satt godt i pluss helt til eg forstod at eg nærmest handlet med meg selv, dvs lavt volum, å når salgsvolum presset på, evnet jo self ikke eg å stå imot, det ble ett tap som svei noe vanvittig, å holdt på å få fatale konsekvenser for meg, da deler av pengene eg handlet for, var på kreditt, bruke gjerne kreditt, men pass på andelen oppimot dine egne penger, å ikke minst hvilket papirer du nytter på belåning og gearing.

Litt enkel forståelse av TA, er en selvfølge for vellykket trading, eg er ikke god, men enkle hjelpemidler for helt enkel TA finnes lett tilgjengelig, bare teknisk analyse på netfonds og bruk av trendkanaler der, har eg hatt nytte av.

Viktigst av alt, ikke kjøp noe fordi alle skriker om det, da har du kjøpt for seint, kjøp noe du selv har tro på, å selg når folkefesten starte.

PS: det finnes noen nick her på forumet, det finnes også noen på Ho, som en kan plukke opp noen tips fra, det kan være lurt å gjøre seg «kjent i korridorene»

6 Likes

Veldig mange helt syk aggressive porteføljer her inne. :rofl:

2 Likes

Slår ikke index ved å eie folkeaksjer

2 Likes

Hvor har du det fra?

Selskaper som har høyere avkastning på egenkapitalen enn selve indeksen, vil slå den, over tid. I og med at det er to drivere til høyere aksjekurs. 1) Multippel ekspansjon 2) Høyere inntjening. - Det er intet mindre.

Vil bare påpeke at det du kommer med her ikke stemmer, du får likes på det og det er klart i og med at de fleste her har samme filosofi. (Det er fortsatt feil). Jeg ser porteføljene og en sky-høy risiko, og det er faktisk akkurat årsaken til at de aller fleste er inne ikke vil slå indeks, det kan jeg nesten garantere over de neste 10 årene. Du er smart, og jeg har rett, så dette vil du forstå om litt tid.

Anbefaler deg å se hele Fredly’s innlegg på investordagen 2017, men spesielt om unge NTNU studenter og andre lykkejegere på 03t:21m - https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/HegnarTV-i-dag-4-timers-julesending%200

For her satses det på selskaper som ikke har inntjening. Det man må være klar over er at en veldig liten andel av disse lykkes. Det er under 1% som lykkes og faktisk klarer å bli noe, resten går i 0 eller tilnærmet 0…

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/HegnarTV-i-dag-4-timers-julesending%20- 03t27m30s

5 Likes

Da tar du grundig feil kompis. Svært mange her inne som gjør det vannvittig bra

Når du har 1000 personer som alle kjøper "lotto"aksjer så vil en andel gjøre det godt. Jeg vil nesten garantere at ekstremt få her inne vil slå indeks over tid, da gjerne 10-15 år og mer. Du prøver altså fortelle at Fredly, som er Norges beste investor tar feil. Det er en ganske interresant teori, hva gjør at du kan dette så godt? Hvor har du tatt utdanning? Hva har du lest?

2 Likes

Hvordan kan du si at Freddy er orakelet alle skal høre på? Hva med Sissener, Spetalen, Stordalen, Fredriksen? Osv osv?

Jeg er en redneck med videregående utdanning som har både sterk og svakstrøm. Fagbrev som tavlemontør men driver et AS med bilpleie som geskjeft. Hva jeg har lest? Mye vi menn opp igjennom, liker ikke å lese bøker men kan vannvittig mye fordelt. Andre verdenskrig er mitt spesialfelt. Jeg er selvlært og har levd av dette noen år nå :slight_smile:

4 Likes

Man trenger vel strengt tatt ikke en utdanning for å trade/investere/tjene penger på børs… @Hakon m.fl har tjent masse penger ved å treffe på gode innganger

Er mye gratis kunnskap ute på nett nå… er ikke som i gamle dager…

2 Likes

Jeg henviste mest til uttalelsene til Fredly, som spesifikt snakket om dette med lotto aksjer. Du har altså ingen utdannelse innen økonomi, men sterke meninger om at man må velge lotto-aksjer for å slå indeks.

Sissener har Storebrand som sitt top-pick, den faller veldig fint inn i kategorien “folkeaksje”. Du kan også se på resten av hans portefølje på Canopus, han er long etablerte selskaper som genererer cashflow, og short selskaper som ikke genererer cashflow. Du motsier nettopp dette med at etablerte selskaper ikke vil kunne slå indeks over tid.

1 Like

Liker argumentasjonen din, men det går faktisk an å tjene penger på å kjenne hvordan andre mennesker handler aksjer også. Alle pengene folk som mange surrer bort på børs ender jo opp hos noen andre. :stuck_out_tongue:

Anyway, så er min beste aksje Kitron som jeg først kjøpte lavt på 2-tallet for tre år siden og nå står i over 10 kr. De har i mellomtiden betalt litt over en krone i utbytte. En “gørrkjedelig” aksje, men det er like greit. Lettere å sitte på en aksje som er permanent underpriset. :slight_smile:

4 Likes

H.L. Jeg prøver kun å fortelle at det er myte at man må kjøpe selskaper som har høy-risiko for å få slå indeks.

6 Likes

Jeg har ikke tid til sånt. Jeg skal ikke bare slå indeks, jeg skal tjene masse penger på kortest mulig tid. Til nå har jeg levd av aksjene og cash ut en sportsbil, betaler en leilighet nummer 3 i h1 2019. Alt dette uten økonomi utdannelse. Kun hardt målrettet arbeid. Når jeg er i mål med det jeg skal så skal risiko spres. Per nå så spres risiko mellom high risk. Jeg er ikke her for usle prosenter. Jeg er her for storeslem

1 Like

@aksjefokus man trenger ikke kjøpe høyrisk. Masse selskaper som er underpriset fordi markedet i Norge er dårlige på sektoren. Husk at mange av de store kun har som mål å slå indexen. De er alt rike, så de trenger ikke mer.

Vil tro at klubben med 50%++ avkastning i året her innne er ganske stor etterhvert

2 Likes

Det finnes ikke mange veldig billige aksjer på OSE nå. Prisingen begynner å bevege seg mot overprising med P/B på 1.9-2.0 på OSEBX. Det er det ikke veldig mange billige selskaper med positiv inntjening og en business modell som fungerer som er billige nå, hvert fall ikke meg bekjent. Kunne du nevnt noen av de du oppfatter som billige?

Jeg kjenner til OLT hvor regnestykket er veldig simpelt: (Flytter denne fra den andre tråden).
Det er P/E på 5 på siste 12 måneders inntjening, og P/B 0.6. Nedsiden er veldig begrenset med denne type prising, og særlig for en etablert aktør. Du har en oppside på ca 40-50%, helt enkelt fortalt uten inntjeningsvekst. Du får 40% rabatt på underliggende og inntjening gratis på kjøpet. Det er ting som folk burde fatte interesse for selv de som ønsker å bli rike i en “fei”.

Det er veldig riktig at man ikke trenger å kjøpe høy-risk på grunn av feilprising som OLT ovenfor er et godt eksempel på nettopp det. Du har tidligere uttalt at man ikke blir rik på folkeaksjer: Det er selvfølgelig helt feil fordi feilprisingen skjer typisk i de kjedelige selskapene som ikke blir diskutert her.

1 Like

Appropo lottoaksjer og risiko i portofølje, i følge nordnet har du 20+ % av portoføljen din i NAS :smiley:

1 Like

Jeg vil si at NAS skiller seg ut blant lotto-aksjer, basert på flere elementer. For den som leser nyhets-overskrifter uten å ha foretatt noen analyse, og ikke stiller spørsmål så vil NAS helt klart fremstå som en “lotto-aksje”. Jeg skal nevne noen av årsakene til at det ikke er en “lotto-aksje”. Man må kunne tenke selv.
Det er nå engang slik at NAS har verdens nyeste flyflåte. som er ettertraktet av andre aktører. NAS fremstår som veldig risikabelt om du ser på gjeld og svingninger isolert sett, men assets i bunn som er ettertraktet er en trygghet. Dette fly markedet er ekstremt likvid, og det er en rabatt på underliggende verdi i selskapet. I tillegg er det slik at flybransjen har vært i endring i noen år, hvor nå alle de store flyselskapene har veldig mye penger på bok. (Ryanair, IAG, Delta++) I tillegg så er reising i en mega-trend, det nye statussymbolene er å dele reiseopplevelser på sosiale medier.
P/NAV er ca 0.8-0.9, men ved oppkjøp så vil assets sannsynligvis gå for 1.5-2.0. og alle vet at interessentene er på banen, og at Kjos nærmer seg pensjonsalder, dette selskapet går ikke i arv.

La oss ta ett tenkt eksempel veldig simplifisert:
Om du anser sjansene for at NAS lykkes med 50% - Og du vil få en gevinst på 300% på 5 år.
NAS feiler 50% (og blir solgt for 120.-)

Gevinst: 300% i halvparten av tilfellene = 150%
Tap: 50% tap i halvparten av tilfellene = -25%

I tillegg så har NAS kun tapt penger to av de siste ti årene, og ledelsen bak har en veldig god track-record. Det er klart at om du leser norske aviser med en politisk agenda at du vil få et helt annet inntrykk, spesielt i DN som har en politisk agenda. Det er et ganske stort skille mellom NAS og eksempelvis andre “lotto-aksjer”. som aldri har hatt positiv inntjening. NAS er en opsjon med fallskjerm, men du er avhengig av å komme inn på lave kurser for volatiliteten er helt ekstrem.

Jeg har ca 20% av shareville porteføljen i NAS, men relativt lite aksjer totalt. Jeg finner rett og slett ikke så mange attraktive case.

Edit: Kom akkurat en melding og der ser vi akkurat en av disse faktorene som gjør at nedsiden er veldig begrenset. “I meldingen gjentas det at selskapet har mottatt henvendelser fra flere parter som har uttrykt indikativ og foreløpig interesse i aksjekjøp, fusjoner, strukturelle transaksjoner, finansiering av selskapet og ulike former for operasjonelt og økonomisk samarbeid.”

1 Like

Hvilken avkastning sikter du på å klare i året? og hva er strategien din for å klare det?