Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Jeg vet ikke. De vokser med hver nye kontrakt og er etablert med 3 kraftverk i sør afrika. Der er det nettounderskudd på kraft og det ventes nye kontrakter der. Etter å ha fått innpass i sør amerika også nå så er det muligheter for mange nye kontrakter fremover. Og hver kontrakt er penger inn på både topp- og bunnlinje :slight_smile:

2 Likes

Det virker som om scatec er aktive i land en kan si er risikable å gjøre business i, uten at jeg skal påstå at det er noe jeg har satt meg inn i.

Betaler de utbytte?

Har sterk tro på grønn energi på lang sikt, så det høres ut som en spennende aksje!

2 Likes

Jeg prøver meg nå med flere langsiktige case. Det er faktisk @Kronn som har “inspirert” meg her til å prøve en mer langsiktig strategi.

2 Likes

@Alex hvordan har @Kronn inspirert deg til en mer langsiktig strategi?

4 Likes

Jeg tror han har vært for kortsiktig med sin trading noen ganger. Hvis jeg var han ville jeg prøvd å ha sittet litt lengre i noen tilfeller. Bedre for helsa føles det allerede for min egen del. Funnet mer roen. Han “inspirerte” meg til å prøve det motsatte.

4 Likes

Jeg har også bestemt meg for å være mer langsiktig, prøve å unngå å kjøpe på topp å selge på bunn.
Tenker å sitte lenge i Axa, Hugo og Nano.
Muligens også Gig. Klarer jeg å sikre gevinst i Funcom så blir jeg gjerne sittende lenge med mer enn 50% av min andel av Fun. Har egentlig litt for mye i Funcom i dag.

Glad eg kan være inspirasjon :wink: ( eg ser litt ironien idet ja )

Eg har mangen ganger veldig korte trader, eg kan gå ut av en aksje veldig kort tid etter inngang, og gjerne flere gange for dagen.
Noen gange med litt pluss, andre ganger med litt tap.
Stort sett handler det om høyrisiko aksjer.
Men tro meg, eg har nok også aksjer eg sitter i lenge, men har tidliger hatt ett tidsperspektiv på maks 3mnd.

Aksjer eg har sittet lenger i, finnes det flere eksperter på.
Veidekke ca 6-7 år
Gig over ett år
Iox over ett år
Apcl over ett år

Hugs at det er kanskje ikke altid aksjene man " skriker " mest i, at man har den største troen / plasseringen.

Aksjernen som skriver om inn og utganger her, som nå Deep, Plsc, Prosafe m.fl er stort sett bare med mindre beløp og et handler om øretrilling.
( sikkert noen av dere som hugser Dolp traden min fra i fjor, med saftig gevinst, hadde også en stor gevinst i Bird, tidligere i hvor dreit eg meg ut på Itx og endte opp med å ta tap på ca 2mnd lønner, noe som svei litt )

Ett langsiktig bett for min del nå, er dei aksjene eg har gjennom emisjonen i Hugo

6 Likes

@Kronn det er lett å få feil inntrykk av hvordan du handler aksjer. Veidekke så ut som en “grei” aksje å sitte, er vel rundt 300% gevinst der? :slight_smile:

Det jeg har lært meg er at før jeg kjøper meg inn med noe beløp å snakke om, så må jeg nesten kjøpe meg en lyttepost. Før jeg har gjort det, så gidder jeg ikke helt å bruke tiden på å gå gjennom selskapet skikkelig. Da er det lettere å selge seg ut hvis ting går feil vei.

Jeg synes det er veldig interessant å se hvordan @Morti trader, hvor han legger inn kjøp på en kurs han mener er billig, for så å legge inn en salgsordre hvis han får aksjene til den prisen. Dette utnytter svingningene i mellomlange trender på alt opp til kanskje 6 uker (?) og gjør at han må ha gjort seg opp en mening om hva han kan få kjøpt aksjen for, og hva den er verdt på relativt kort sikt.

Strategien til @Morti kan jeg kombinere med min litt mer langsiktige strategi ved å bare være f.eks 75% langsiktig investert. Da hadde jeg kanskje klart å få med meg f.eks. dippen i Kitron 7. januar, en aksje jeg hadde god oversikt over hvor risikoen ved å øke burde være minimal.

Btw, så synes jeg det er interessant hva @nofun sa om hvor høyt investert han var i Kitron. Har man troen på et selskap med lav risiko, så er det lov å satse litt. Sånn i ettertid så ser jeg at jeg nok kunne vært tyngre lastet, spesielt etter at de begynte å levere.

@holmes har en strategi som tar for seg teknisk analyse og større trender i markedet, men jeg merker at han er et par trinn foran meg der. Jeg klarer ikke komme fram til de samme konklusjonene på egenhånd. Det er først i ettertid jeg ser at han har rett (stort sett). Mye å lære der tror jeg, men ikke noe jeg kan på det nåværende tidspunkt.

Strategi:

  • Bruk lytteposter på interessante selskaper.
  • Gjør grundig undersøkelser/beregninger før større kjøp.
  • Max 75% av tilgjengelig beløp investert langsiktig.
  • Korte/middelslange trader i selskaper hvor jeg er langsiktig.
  • Større investeringer kan gjøres i lav-risiko bransjer/selskaper
10 Likes

Eg har ikke så mangen aksjene igjen i vei, eg solgte noe på 80kr for å finansiere eiendom ( skulle hellet hatt aksjene ) så ble det solgt noe på 100kr.
Men skal kjøpe igjen meir i høst, jobber der og får mulighet til å kjøpe til rabaterte priser 1 gang i året.
Utbytte som kommer regelmessig i mai, har eg hver gang puttet inn i kjøp i aksjeordningen som alle ansatte får ta del i, eg nærmer meg 20 år som ansatt ( å nei, det mangler milevis på at eg er i nærheten av inside posisjon :slight_smile: ).

Det har visst seg å Være en god ordning, den laveste eg har handlet for var vel rundt 14kr mener eg

1 Like

det viktigste jeg har gjort i år er å holde meg til en håndfull aksjer, da lar jeg meg ikke friste til å hoppe på nye aksjer som jeg egentlig ikke vet nok om

Det er selvsagt mulig å bytte ut de selskapene jeg følger, men det blir et strategisk valg

2 Likes

Den strategien har jeg definitivt lånt fra deg, burde lagt den inn i strategi-listen.

Det er nok lurt å gjøre noen justeringer når et selskap begynner å nå det man mener potensialet er. Jeg solgte meg f.eks gradvis ut av Starbreeze (jeg startet litt for tidlig), men kjøpte meg opp i Kitron som har gitt tilsvarende avkastning.

3 Likes

Eg handler i mangen aksjer eg vet lite om, men prøver å gjøre kjappe søk på om der er emisjonsfare eller snakk om restrukturering o.l.

Ofte handler det om å gjøre kjappe trade når diverse smalcap går i vifta.
Det som litt for ofte skjer, er at eg da bli sittende for lenge og ikke for kort.
Men det er griskheten som tar over, derfor ender eg med å gå glipp av gevinster.

Aksjer som eg i utgangspunktet tar som lengre perspektiv er jo naturligvis gjort etter at eg har gjort grundig vurdering i forkant, hvordan kan man eller bestemme seg for å kjøpe en aksje for å sitte i over en lengtet periode ?!, det gjøres jo opp en. Mening rundt potensialet.

Som f.eks Apcl og Iox vil eg påstå at eg har lest det meste og også diskutert aksjene med andre via både tlf og mailer, dette med personer som eg etterhvert har møtt i div anledninger, også gjennom forumet på HO.

Eg har vert heldig stiftet noen verdifulle og hyggelige bekjentskaper som eg har lært mye av.

5 Likes

Kitron har jo vært utrolig bra etter de fikk på plass ny ledelse og så lenge de leverer slik de gjør nå så blir det morsomt framover også. Ser foresten at det kun er 2 aksjer ( starbreeze og funcom ) hvor jeg har gevinster som er større enn det jeg har fått i utbytte fra KIT :slight_smile:

3 Likes

Passer inn her.

Is greed still good?
august 24., 2016
«Greed is good!«, proklamerte rollerfiguren Gordon Gekko i filmen «Wall Street» som kom ut i 1987. Kort etter fikk vi et globalt børskrakk og Jappe-tiden var over.

Pengehungrige nykommere til aksjemarkedet «døde» som fluer og etterlot norske leasingselskaper med et voldsomt inventar av tyske og italienske sportsbiler. Dette skjedde samtidig med at banker og meglerhus konkurrerte om å selge lånefinansierte aksjer i desperate forsøk på å få dekket inn sine utestående.

Nå, nesten tre tiår senere – hvorav de fem siste år med aktivapriser kunstig inflatert av sentralbanker, settes det spørsmålstegn ved om «greed» virkelig er «good».

Financial Times skrev tidligere denne uken at Center for Applied Research hos State Street, nettopp har gjennomført en global studie over dette temaet.

State Street intervjuet investorer i over 20 land for å se om deres forhold til penger påvirket avkastningen.

Konklusjonen av studien var at jo større emosjonell tilknytning man har til penger, desto dårligere resultater oppnår man.

Studien var i stand til å avdekke tre typer av adferd som går igjen hos mennesker som elsker penger for pengenes skyld. Disse er:

Behovet for umiddelbar belønning. Dette er velkjent. Studier har vist at barn som er i stand til å vente med å spise godteri som blir satt foran dem gjør det bedre i livet.

Studier nylig utført og referert til i Dagens Næringsliv over lønnsbetingelser og bonussystemer er også inne på dette.

Eksempelvis viser det seg at meglere som mottar lav fastlønn men ha mulighet for høy bonus, er mindre lojale mot selskapet de jobber i og vil også være mindre opptatt av kundenes ve og vel.

Det hevdes at en av hovedårsakene til krisen i offshore-bransjen skyldes lite gjennomtenkte incentivmodeller. Modellene mange benyttet var en oppfordring til høy risikotaking (lav egenkapital/høy gjeld). Disse skal også være årsak til at restrukturering av selskapene er så vanskelig.

Investorer som ikke klarer å kontrollere behovet for å ta tidlig gevinst avkorter kort og godt sine inntektsmuligheter.

Hyperaktiv adferd. Muligheter for god avkastning er ikke jevnt fordelt over tid. Tålmodighet er således viktig, samt at man er tro mot sin strategi og plan.

Hyperaktive investorer søker spenning/underholdning mer enn avkastning. Investorene dette gjelder er som regel selv ikke klar over sin egen drivkraft. Underholdning koster som regel betale penger og finansmarkedene vil ikke være noe unntak om man søker det der.

Hvis du ikke kan la være å sjekke kurser kontinuerlig tilhører du sannsynligvis i denne gruppen.

Lettpåvirkelig. Dine investeringsbeslutninger påvirkes til stadighet av sensasjonelle eller fryktskapende overskrifter.

Disse gjør deg ute av stand til å følge din opprinnelige plan eller strategi. Følgene er at kjøper høyt og selger lavt.

Det er med andre ord din egen adferd som er det viktigste for din inntjening. Ikke analyser, anbefalinger eller noe annet. De er alle sekundære.

Har du ikke kontroll på deg selv er ikke de eksterne hjelpemidlene noe verdt.

Den gode nyheten er at adferd kan endres. Det er fullt mulig for deg å oppnå den fremgangen du savner. Det krever riktignok innsats og trening, men hvis du er villige til å gjøre jobben kan det bli du som tjener på andres grådighet.

Det er nemlig det de som tjener penger gjør.

http://www.peterwarren.no/

5 Likes

Generell betraktning etter å ha sett kursutvikling i PHO og PDX etter rapport: vurder å selge litt før rapport hvis aksjen har gått mye i forkant.

2 Likes

Min nye strategi om å flytte litt mellom posisjonene når de svinger i utakt fungerer utmerket, bortsett fra når alle aksjene er “billige” samtidig.

5 Likes

Jeg skal begynne å kjøpe når kursen er lav og selge når den er høy, blir helt konge.

7 Likes

Hvis du ikke har tatt patent på oppskrifta, så skal jeg også begynne med det.:grinning:

2 Likes

Altså det fungerer ikke med sånne raketter som bare stiger og stiger som du har i porteføljen :slight_smile:

Da er det bedre å klore seg fast og nyte turen, men frem til raketten tar av er det greit å kjøpe litt på dippene og selge toppene

Det er psykologisk vanskelig for de fleste siden følelsene gjerne svinger i takt med kursen og pessimismen stor på bunnen.

2 Likes

Word. Jeg kjenner faktisk på kroppen akkurat nå at jeg har strukket risk-strikken meget langt, har jo en finfin fortjeneste akkurat nå, men den er langt ute på tynne isen.

2 Likes