Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

For en lur idé!

Jeg liker denne strategien og kommer til å fokusere mer på dette framover.

Utført i praksis i dag ved at jeg solgte Stillfront på 55 og kjøpte Funcom på 1.29. Kommer til å flytte noe tilbake så snart Funcom har tatt et rykk (om alt går etter planen).

2 Likes

Passer vel bra for deg? Er det ikke dette som kalles swing-trading? :smiley:

4 Likes

Godt mulig! For å være ærlig så viste jeg ikke hva swing-trading var for noe før det ble kommentert her inne. Tilfeldigheter :smile:

5 Likes

Filosofien er å ha denne grafen i bakhodet hehe…

9 Likes

swingtrading er vel og bra, så lenge man har vet til å “hoppe av i rette svingen”, noe eg ofte glemmer, derfor har eg egentlig prøvdt å slutte med det

2 Likes

Blitt mange barn på deg etter hvert ? :slight_smile:

4 Likes

hehe, nei der har eg stort sett valgt rette svingene, men i markedet har det blitt mye grøftefyll med feil valg av sving :wink:

4 Likes

Det kan bli feil hvis man satser for mye i hver sving. Tanken min er ca 20% av posisjonen, men kan også bli litt mer i blant.

Har truffet bra i NEXT blant annet.

1 Like

Eg har etter hvert klart å justere meg inn, til og beløp på denne type trading, men det har vert en dyr vei

En liten oppdatering:

På fredag gjorde jeg en taktisk feil ved at jeg solgte Stillfront (for å kjøpe Funcom).

Kjøpet av Fun står jeg for. Feilen går ut på at kapitalen ble hentet ved at jeg solgte meg ut av SF, et selskap jeg tror på og i utgangspunktet hadde tenkt å sitte lenge i. Jeg var forberedt på å gå inn i SF igjen asap, men nå har jeg gått glipp av 7% ved å stå helt utenfor.

Burde heller finansiert Funcom ved å selge deler av min beholdning i Seamless. Jeg har fler aksjer i Seam enn jeg er komfortabel med, og det burde vært åpenbart for meg å vekte ned i denne på fredag. Problemet er den mentale utfordringen ved å være i minus på en aksje (er ned 20% i Seamless), og jeg merker at det er vanskelig å “ta tapet” ved å selge ut litt. Det føles som å erkjenne et nederlag - bittert. Det jeg opplever er at det er et like stort nederlag å stå utenfor finfin oppgang ved å at jeg i SF på en måte har kastet inn håndkleet rett før målstreken.

Hadde begge aksjene gått sidelengs ville jeg kanskje ikke rynket på nesen.

Jaja… Lesson learned. Forhåpentligvis :slight_smile:

Edit: Har for så vidt hatt en knall dag, og smiler bredt av den grunn! Hadde dog vært kjekt med enda en 10%-er på denne lista over dagens endringer.

2 Likes

I aksjemarkedet er det lett å være etterpåklok. I forventning ville det nok ha vært riktig å selge SF med den infoen du satt på da gitt forventet nyhetsflyt i funcom/SF. Nå ble ikke verden slik (i dag i alle fall). Og i aksjemarkedet vil man ta feil så mange ganger at det blir ren rutine å realisere litt tap. Det gjør jeg hele tida og jeg har ikke noe problem med å lempe ut mye, hvis jeg plutselig får bedre tro på noe annet.

4 Likes

Gjett hvem som har sittet i Tanker Investment fra 108kr ned til nå under 40kr. Jeg tror problemet er at jeg ikke har tenkt igjennom, og planlagt salg ved negativ utvikling før jeg kjøpte.

7 Likes

Absolutt. Enig. Kunne naturligvis ikke forutsett så rask oppgang i Stillfront. Etterpåklokheten kommer fra at jeg burde vektet ned i en aksje hvor jeg er høyt eksponert, for å skape bedre balanse i porteføljen.

2 Likes

Du kunne evt tatt litt fra hver :slight_smile:

Jeg har tidligere hatt litt for mye “all in” - “all out” strategi som jeg prøver å unngå nå.

4 Likes

Hvilken fremgangsmåte bruker du mest

  • Investigate, then invest
  • Invest, then investigate

0 stemmegivere

10 Likes

Jeg svarer her. Mitt hovedfokus er å være en langsiktig, men aktiv (hobby) investor og da eie aksjer i selskaper jeg tror på over tid, men så klart reagere på informasjon, f.eks ny informasjon som øker risiko eller gjør at mitt scenario og motivasjon for å eie aksjer faller bort. Da jeg gikk inn i Funcom var tanken at dette skulle være en slik posisjon, men jeg valgte likevel å kortsiktig selge meg ut da risikoen for emisjon ikke var avklart og kursen hadde gått mye. Jeg så på det som sannsynlig at oppsiden før emisjon var tatt ut og at jeg i hvert fall ikke ville tape noe særlig på å stå utenfor. Da emisjonen kom måtte jeg revurdere caset og bestemte meg for å vente til enten de ikke trenger å hente kapital for å overleve (noe de har vist at de ikke evner på en god måte), noe som vil være tilfellet dersom gjelden konverteres og Conan Exiles blir en stor suksess. Dette er også grunnen til at jeg følger caset såpass nøye. Under riktig forutsetninger ønsker jeg å være aksjonær her igjen.

I tillegg til den aktive langsiktige investeringsfilosofien, så har jeg takket være mange her på forumet forstått hvilken fin meravkastning man kan få ved å trade litt på bunner og topper. Som @Morti @Irathi @nofun og sikkert mange flere, men siden dette ikke er hovedfokus så har jeg min egen vri på dette: å flytte kapital mellom aksjer som jeg tror ligger nær en kortsiktig bunn og topp. Da handler jeg bare i de aksjene jeg har valgt å eie langsiktig og det gjelder en mindre del av posisjonen. Da slipper jeg å sitte all-in i noe som raser eller helt uten aksjer i et rally. Det kan også være at jeg flytter over til en aksje som bryter opp som i Stillfront økte jeg på 62 selv om den allerede da hadde gått en del.

11 Likes

Liker dette sitatet

6 Likes

Dette å flytte vekting mellom caser en tror på langsiktig høres ut som noe jeg kunne finne på å gjøre mer av i 2017.

2 Likes

Dette er et eksempel på risikoreduserende trading man kan gjøre. Her fra Starbreeze i 2015. Dette fungerer bare dersom det er god likviditet i aksjen.

Så brudd ned selg, men følg med på aksjen og ta tilbake ved brudd opp fra et teknisk nivå du følger med på. Her SMA50

Jeg tok “feil” to ganger, men resultatet ble likevel vellykket.

2 Likes