Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Hva er det de som ikke forstår caset bør forstå?

Selskapet har en markedsverdi på 971 mNOK, og er ikke kjent for sin evne til å generere fri kontantstrøm siste 10 år. Verdien av et selskap skal være det selskapet vil generere i fri kontantstrøm fra nå - til dommedag, diskontert med en fornuftig rente (f. eks. 2x US AAA obligasjoner). Inntjeningen er også lite forutsigbar.

For et selskap som ikke genererer fri kontantstrøm så vil det være nærliggende å se på P/Sales som ligger rundt 6x, det er ikke billig.

Egen portefølje:

Jeg har økt beholdningen i Hunter under 3.20,- (emisjonen gikk på 3.20, Net Asset Value er området 3.5-3.7).

For langsiktige investeringer så er dette en sjekkliste alle kan benytte som en start på en fundamental analyse.

Ytd som du viser til her er jo fullstendig feil :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Det kan se slik ut.
Jeg hentet det kun fra Morningstar uten å dobbeltsjekke tallene.

Dette er fra årsrapportene:

EPS 2017: $0.02 - Utestående aksjer: 249,281,922
EPS 2016: $ -0.01 - Utestående aksjer: 92,208,134
EPS 2015: $-0.07 - Utestående aksjer: 8,458,073
EPS 2014: $-0.11 - Utestående aksjer: 8,030,154

Jeg har vanskelig å se hva som er attraktivt her. Men selskapet liker å bruke sine aksjonærer som “bank”.

1 Like

Nei for et spillselskap er jo pipeline og spillene de slipper viktig. Nå har jo Funcom gjort et massivt bytte av ledelse og de som følger selskapet + Funcom selv kaller det Funcom 2.0. Funcom 2.0 leverer jo rimelig grei kontantstrøm, spill som selger bra og en solid pipe med nye spill. Dette er jo ting som du i din post ikke har oppdaget, selv om alt er veldig tydelig klart i alle Q rapportene dems.

Alt før 2017 er lite spennende og egentlig blodrødt. 2017 og fremover er spennnede, nå er det jo bare en drøy måned til Q4 2018 kommer og kanskje selv du får deg en liten oppvåkning da.

2 Likes

Vi får jo Q4 2018 tallene snart, og noen av oss har jo estimater med mer eller mindre nøyaktighet som ikke spiller noen stor rolle.

Men jeg er interessert i din vurdering av hva “fornuftig” prissetting av ett selskap som Funcom bør være i henhold til noen kriterier. Dette er mine forutsetninger … er noen av dem helt feil etter din mening?

image

Aksjemarkedet handler om fremtiden, det er vi enige i. Jeg har ikke kommentert fremtidige spill leveranser, men Funcom som selskap fortsatt er friskt priset, basert på deres historiske utførelse og track-record…

Jeg kjenner heller ikke til den nye ledelsen, men de burde finnes bedre spillselskaper å investere i på langen. P/FCF i Activision Blizzard er rundt 20, som sannsynligvis er et mye bedre kjøp.

Jeg liker egentlig ikke spennende aksjer, og spesielt ikke selskaper som mest hyppig av alt lurer sine investorer med fancy uttrykk og masserte inntekter i sine presentasjoner, eller hyppige emisjoner som de har vært de siste årene. Det som teller i lengden er fri kontantstrøm, og hvor mye av det du kan reinvestere tilbake i bedriften med høy avkastning.

Fri kontantstrøm Q12018-Q3 2018: ca: $5.750.000. Jeg unnlater da å ta med Q4 2017. ATVI på vesentlig lavere multipler, virker mye mer attraktivt.

Denne tråden dreier seg om portefølje, og jeg kan dele litt av de typiske selskapene du finner i mitt investeringsunivers. Benytter også en sikkerhetsmargin på ROE/ROIC, P/B, og P/E litt avhengig av selskapet. Har selskapet høyere ROE, kan du tillate deg at P/B også er høyere. Gjør dette for å gjøre det enkelt for meg selv, og unngå gjøre dumme ting. Jeg bruker aldri stop-loss, og snitter alltid ned i selskaper jeg velger å gå inn i. Om det lar seg gjøre. Stoploss er noe jeg ikke forstår. Jeg kaller det tilbud. Om du har gjort en god fundamental analyse, og aksjemarkedet lar tilbudet bli bedre så kan jeg ikke fatte at man skal selge.

Apple, Disney, FB, og Goldman Sachs virker underpriset. Apple med P/E 12 er billig, spesielt gitt deres balanse med $130 milliarder, og sterke merkevare. Jeg blir ikke overrasket om Buffett har vektet økt sine posisjoner i Q4 i både Apple og GS. Goldman Sachs har noen utfordringer, men de er kanskje den beste investeringsbanken i US, og at den handles med rabatt på underliggende verdi er sannsynligvis helt feil.

3 Likes

Du oppsumerer det egentlig ganske greit med at du ikke kjenner til den nye ledelsen eller Funcom 2.0.

Og det synes jeg er det mest nyttige i det du skriver.

4 Likes

Angående ATVI så foregår det jo endel ting der som potensielt er ganske negativt for aksjekursen.

De mistet Destiny.

I tillegg er det mye rykter rundt at økonomene har overtatt styringen i selskapet og mye valg de gjør virker å understøtte dette.

De gjør rare valg når det kommer til utgivelser og det foregår vist et program for å kutte ansatte.

Når vi ser kontroversene rundt Diablo så er det tydelig at de har mistet kontakten med fansen. og ser vi til EA, så ser man hvor skjebnesvangert det kan være. Battlefield V har jo vært en katastrofe iforhold til potensialet når det kommer til salg.

4 Likes

Hvordan ville du likt om jeg skrev:
Du oppsummerer ganske greit at du ikke kan regne, når du ikke vet hva selskapet genererer av fri kontantstrøm. Du er tross alt investor i selskapet, og du bør vite det.

Det skrives forresten oppsummerer.

Jeg vil ikke si at det er helt feil, du er inne på mye riktig. Det som er vanskelig med verdsettelse er at hvert eneste selskap er forskjellige. Merkevare standing, marginer, konkurransefordeler, kapitalstruktur, ledelse og eierskap. Det er ingen fasit på hva et selskap nøyaktig er verdt, og derfor er det smart å operere med en sikkerhetsmargin, og den vil variere fra selskap til selskap.

Funcom har en tvilsom historikk, den nye ledelsen har en begrenset track-record og inntjeningen er høyst variabel. Det gjør det vanskelig å verdsette. Ser man på sjekklisten min ovenfor, så er det få bokser Funcom tikker av på. Jeg bruker generelt ikke EV/EBITDA, fordi det har en tendens til å forsvare høy verdsettelse, og det er masserte tall. Pensjonsforpliktelse, utsatt skatt og andre kostnader blir utelatt. Det er problematisk. Amortisering og nedskrivninger er også kostnader som blir utelatt, men det er intuitivt.

I eksempelet (selskapet er CST) under så er lønnsomheten sterkt fallene, samtidig som det gies inntrykk av at selskapet vokser. Her har selskapet strukturelle problemer, og EBITDA er verdiløst.
EBITDA og Adjusted EBITDA er også tall Funcom refererer til i de fleste av sine rapporter og bedriftspresentasjoner. Jeg liker det ikke og det betyr vanligvis i aksjemarkedet at selskapet ikke er opptatt av avkastning på investert kapital, noe de burde være mer opptatte av.

En veldig enkel manøver man kan benytte på større og etablerte bedrifter fra Security Analysis er å si at man ønsker en direkteavkastning på inntjeningen 2x AAA obligasjoner. Disse er i dag på 4% (Finner de her: https://fred.stlouisfed.org/series/AAA)

Apple: EPS: 12,15 Price: 156,82 - 12.15/156,82= 7.7% (Kravet er å kjøpe Apple på ca 150 - Da får du en avkastning på inntjeningen på 8%).

Estimert PE for 2018 ligger nå på 12 - 15. Ser du referer til Q3 tallene over uten å få med deg at funcom skriver at de ca 2 MUSD de har satt av i skatt i kvartalstallene mest sannsynlig ikke skal betales. For å være opptatt av regnskap og tall, synes jeg du burde lese kvartalsrapporten. Da slipper du å bli rettet på hele tiden. :wink:

Funcom har veldig gode vekstmuligheter sammenlignet med Apple, men risikoen er også større.

3 Likes

Det er jo bare å sette opp ett regnestykke når man får fasiten om 6 uker, så får man se hva de forskjellige metodene sier på det tidspunktet.

Estimatene er jo usikre av en grunn, vi mangler essensiell informasjon for å kunne si noe med sikkerhet angående Funcom i Q4 2018.

2 Likes

Jeg ser kun på selskapet fra overflaten, uten å sminke på resultatet. Det er forøvrig en ganske stor forskjell på feil, sammenliknet med å ikke legge til potensielle engangseffekter (sminke på resultatet).

EPS TTM: $0.08 / 0.68NOK P/E 19
EPS TTM $0.105 / 0.89NOK - P/E 14 - Om du legger til 2mUSD på resultat.

Selskapet er attraktivt på dette fora fordi at det har stort utfallsrom, som generelt på TI.

Apple ble kun nevnt fordi det er et enklere case å regne hjem. Selskapene er på ingen måte sammenliknbare.

Har du regnet på estimert 2018 du også? Eller regner du på de tre første kvartalene?

Btw, cashmessig, så ser det ut til at funcom har mer cash i forhold til mcap enn Apple

Jeg har ikke kunnskaper om deres inntjening for Q4, så det begir jeg meg ikke ut på. Jeg kjenner ikke selskapet godt nok. Jeg bruker bare siste 12 mnd.

Jeg sitter mest med selskapene som er klippet ut fa excel arket ovenfor, samt shipping. Tank markedet har vært elendig i fire år, og det kan potensielt bli veldig interresant om Kina skal kjøpe US Oil.

Funcom har nå ingen rentebærende gjeld, men Apple sin balanse er ganske spennende. De har $130 mrd som skal allokeres.

Apple Mcap 740 mrd, 130 mrd cash, 5,5 i forholdstall.
Funcom 970/180, ca 5,5 nå, estimert 5 etter Q4. Dette skjer samtidig som funcom investerer tungt.

Btw, Q4 i fjor hadde revene på under 3 musd, forventet i år er ca 8 musd. Litt blåst opp av at funcom er publisher for MYZ, men forventer 1 - 2 MUSD på bunnlinjen.

Funcom driver å skalerer opp, men cash går ikke ned fordi de tjener svært bra på Conan exiles de kom med i 2017. Det ser også ut som Myz vil gjøre det ok og er rundt/litt over å være cash positive nå, så de neste årene er ren profitt.

Funcom har nok gjort lurt i å rydde opp på balansen. Det bidrar hvertfall til at risikoen blir lavere, spesielt i en bransje som er så konkurranseutsatt.

Apple har uttalt at de vil bli cash-nøytrale. De kunne betalt ut $25-27 i engangs utbytte om de hadde ønsket å gjøre det, men jeg tror de kommer til å foreta oppkjøp og kjøpe tilbake aksjer. Jeg er veldig for tilbakekjøp, gitt at aksjen er billig, hvilket den er. Jeg tror det kan vise seg å være vanskelig å tape penger på å kjøpe Apple under P/E 15.

Spørsmålet er hvor vil Apple gjøre oppkjøp? Det kan virke som de har investerer i FoU innenfor både bilbransjen, fintech (apple pay) og helse (apple watch).

Helt klart, det skjedde til hvis grad på bekostning av eksisterende eiere, og de har brent en ca en milliard på vei hit. Endringen i Funcom kom med Rui som CEO og en helt annen strategi og gjennomføringsevne. Veldig spennende å se hvordan ting ser ut i 2020 når de har en stor back catalogue av spill som generer inntekter

Hvis man kun ser på historikk/track-record så er det helt klart man burde holde seg langt borte fra funcom ( utenom trades :wink: ). Det er nok mange som fremdeles fokuserer mest på historikk men klarer Funcom å levere greit med de 2-3 neste spillene vil dette endre seg.

Synes den nye ledelsen har vært flink til å unngå de feilene som ble gjort til og med Lego minifigures . Den nye strategien med å satse på flere spill av forskjellig type/størrelse gjør at det i mine øyne er mye bedre risk/reward enn når de kun fokuserte på MMOs.

5 Likes

Det at de kjører ue4 reduserer risiko også, selv om det ikke bare er moro. Et viktig veivalg. Det andre er som du sier, fokuset på hvor lang utviklingstid de har max. Dette gjør at de kan treffe trender, noe de ikke har evnet tidligere. De kjører nok litt mildere på nyskaping, og mer på forbedringer.

2 Likes

Kursen har halvert seg, men du har helt rett i at det ikke ser rosenrødt ut. Selskapet flyr ut av min screening liste der. :slight_smile:

Destiny isolert utgjør ca $0.15 i EPS, men det er mye mer:

  • ATVI CFO left to Netflix.
  • Blizzard CFO left to Square.
  • Diablo Immortal fiasco. They hyped a diablo announcement and then pushed mobile app onto PC gamers as the next big thing, hence the question “Don’t you have mobiles”.
  • Cut bonus payouts for Blizz programmers (which was part of the pay package)
  • Most of Blizzards top designers/innovators have now been forced out. I believe all of the minds behind Diablo, Starcraft, and Warcraft are now gone. (I may have missed one or two but most were forced out)
  • Heroes of the Storm esports was halted abruptly with no communication to teams/players.
  • Starcraft 2 communication is drying up. SC2 esports impact next.
  • Ended partnership with Bungie/Destiny.
  • Internal focus has turned to cheap/mass produced mobile games.
  • Out of touch with fan/player base.
  • Can’t compete with Fortnite, which has generated a solid fan base.
  • Games should be developed by gamers ideas, not solely by a management team.
  • Future growth ravaged by management team decisions.