Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

image

Sånn ser latmansportisen ut.

Foreløpig meget happy.

3 Likes

Jeg har nå all pensjon i Storebrand Fornybar, er helt vilt hva de går!
Opp rundt 50% siden desember. Hadde en dipp i begynnelsen av september men durer på videre!
Opp 7% siste måned.

5 Likes

Hissig risiko med pensjonspengene det, men foreløpig har det jo gått bra!

2 Likes

Det er jo fond da, er ikke en enkeltaksje.
Skulle jeg fulgt anbefalt profil hadde vel kun 50% vært i aksjer.
Kan fort få en brutal dipp, men det er bedre å få 30% dipp etter 50% oppgang enn 15% dipp etter 20% oppgang.
Når korona slo inn forduftet 3 måneders avkastning, men det tok ikke lang tid før den var oppe igjen.

1 Like

Er det din egenstyrte pensjonssparing du snakker om her, eller har du et spareprodukt du kan velge plassering på?

1 Like

Fantastisk bra tråd, takk for deling folkens. Det er kjempespennende og se hva andre gjør. Jeg har hatt enorm endring siste 2mnd pgr traff blink ned qfuel. (Kjøpte 45k aksjer for 2 år siden og solgte alt etter høydeskrekk på (70-83.9).
Nå har jeg tatt ut en del og reinvestere alt. Sitter i:
Hex
Qfuel (ja måtte kjøpe tilbakers etter fall)
Asa (atlanthic Sapphire)
Kahoot
Vow
Oht (nylig invester kom i går på Merkur)
Acc og aow (solgte her og for 4 dager siden og venter på inngang)

5 Likes

Det er via arbeidsgiver hvor jeg velger investering selv.

Tatt inn igjen soft, Redsense og Diamyd

PCIB 60%
Softox 10%
Redsense 10%
Diamyd 10%
Xbrane 10%

Gapwaves
Unibap
Realfiction
TalkPool
AAC Clyde Space
TIN Ny Teknik

Fikk heldigvis byttet ut Hexagon med Aker Carbon Capture for en ukes tid siden…:slightly_smiling_face:

1 Like


Slik ca ser dagens biotech portefølje ut. Nå skal jeg øke med 100k trenger pro/cons.

Ultimovax - mye nyheter innen kort tid, undisclosed BP er forlokkende.
AZT, var inne fra 27 til 57, fikk skrekken.
PHO - Angrer som en hund at jeg ikke handlet de rundt 50,- nærmer seg 100 og ser dønn stabile ut. Mtp dagens sammensetning så er det vel kun bergenbio som har bra med cash. PHO med europasatsningen og ett fantastisk produkt.
VACC-ME - potensialet er enormt. Men akkurat gått på børs, risiko for stor volatilitet og “nedside” i det korte bildet.

Hvilket(1-2) ville dere satset på i ett 1-3-5års perspektiv for disse 100k?

2 Likes

Jeg tror det viktigste er å spre seg i mange norske biotech. Vi kan snakke i evigheter om gullaksjen vår men faktum er at man ikke kan vite med sikkerhet hvilke som vil lykkes på børs. Da tenker jeg det er greit å legge eggene i mange kurver.
Jeg ville gått for noe litt mer trygt og en med mye mer risiko så valget faller på PHO og Ultimovax med samme begrunnelse som deg.

3 Likes

Porteføljen min :

VOW 8%
Quantafuel 6%
Aker Solutions 3%
Magnora 3%
Cloudberry 4%
Scatec Solar 6%
Shelf drilling 2%
PCIB 11%
Photocure 17 %
ArcticZymes 8%
BW LPG 4%
Avance Gas 4%
Frontline 4%
Zealand Pharma 8%
Bavarian Nordic 4%
Ambu 5%
Novo Nordisk 3%

3 Likes

Jeg har per nå ganske lik % av beholdningen min i PCIB som du har, pluss Photocure, ArcticZymes og Softox. Den jeg er mest bekymret for å ikke eie er Ultimovacs, men klarer ikke rive meg løs fra de aksjene jeg har og har ikke ekstra funds!

2 Likes

Ørsted
Vestas
Evolution gaming group
Kahoot
Bwe
Bwo
Okeanis eco tankers
Hunter group
Norwegian finans holding
Sparebanken vest
Kitron
Aker offshore wind

Så har jeg en miniportefølje hos Nordea med subsea 7, mowi, akerbp og yara.

1 Like

Hei!
Jeg lurte på hvilke verktøy/nettsider eller eventuelt apper dere bruker for fundamental analyse?
Bruker dere tjenester som gjør analysen for dere som for eks simplywallst? Og hvor nøyaktige er de? (spesielt med tanke på norske aksjer)
Eller bruker dere noe som for eksempel Yahoo finance eller morningstar for å samle finansielle tall, eller går dere etter informasjon fra Investor Relations til selskapet dere analyserer?
Jeg er relativt ny i markedet og vil gjerne vite hva dere bruker og hva dere kan anbefale videre. Kom gjerne med andre innspill og tips! Takker på forhånd for svar!

Kvartalsrapporter for tall og Outlook vs hva de har oppnådd. Cash flow og gjeld er spesielt viktig.

2 Likes

Börsdata!

1 Like

Jeg gjør egne analyser i excel basert på kvartalsrapporter siste 5 år, men ellers vil jeg anbefale borsdata.se som nevnt over.

Hvis du ikke har drevet med regnskap før vil jeg sterkt anbefale å prøve å gjøre noen enkle analyser selv i excel. Da vil du få en mye bedre intuitiv forståelse for hva tallene i regnskapene betyr.

3 Likes