Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Krise å ha vært i denne aksjen så lenge :hushed:
Har kunnet solgt hvertfall to ganger med fet gevinst…

Nå er ihvertfall snittet på 1.49 og antallet bortimot 3 doblet siden den tid… Så får vi se hva nissen legger under treet i år :smirk:

10 Likes

Mange aksjer i den porteføljen…

Jeg tror @Alex muligens har investert mer enn snittet her på forumet. :stuck_out_tongue:

5 Likes

er større fisker her :wink:

3 Likes

Inne på sidene til Netfonds kan jeg se avkastningen min portefølje har hatt hittil i år. Det har vært mye opp og ned, men i løpet av de siste 12 dagene har en klar trend gjort seg gjeldende. Ved å bruke det jeg kan om teknisk analyse kan jeg nå lett se hvordan avkastningen vil utvikle seg i nærmeste framtid: se blå kurve til høyre i grafen.

16 Likes

Vil du overta min portefølje også? :joy:

1 Like

Nano
Biotech
Funcom
Weifa

Sitter med pluss i Funcom og Nano, tap i de to andre. Skal kvitte meg med Weifa og øke i de andre når jeg går break even.

1 Like

NANO (87%):smiling_imp:
TRVX (13%)

2 Likes

50% Funcom
50% Kitron

Er veldig ny på dette, men hvor mange kroner gjennomsnittlig har dere på hver aksje om dere f.eks har 4 stykk i porteføljen deres?

Er bare veldig usikker på hvor mye jeg faktisk skal kjøpe for her.

Startet med aksjer for ett år siden, og det første jeg gjorde var og sette inn 30 000kr på Dolphin. Dette gikk jo selvsagt rett vest ettersom det gikk konkurs.

5 Likes

Så mye som du kan tåle å tape.

2 Likes

Hvor mange kroner pr. aksje varierer nok veldig ift. disponible midler og risikoprofil, men en bør alltid ha kurtasje i bakhodet. (Kjøper du for mindre beløp vil kurtasjen utgjøre en større prosent av beløpet du betaler som gjør at aksjen må stige mere for å gå i null)
Noen nyttige tråder å lese gjennom her for gode tips er disse:

https://beta.tekinvestor.no/t/hva-er-din-investeringsfilosofi?source_topic_id=337
https://beta.tekinvestor.no/t/ukens-sporsmal-2-hva-er-ditt-beste-investeringsrad?source_topic_id=337
https://beta.tekinvestor.no/t/trenger-hjelp-til-a-komme-igang-med-aksjehandel?source_topic_id=337

1 Like

Personlig prøver jeg å holde meg på rundt 50k pr selskap, rett og slett for å holde kurtasje utgiften lav. Men pleier alltid ha et hovedselskap som har større investering. som akkuratt nå er funcom.

2 Likes

“Alle” sier man skal diversifisere aksjene sine for å redusere risiko.

Men ikke dermed sagt at du derfor skal kjøpe aksjer i 12 forskjellige aksjer samtidig.

Jeg lekte litt i begynnelsen, men så gikk jeg all in med så mye jeg turde i NANO (akkurat nå burde jeg nok ha turt en del til)

Tanken jeg har er at en grei strategi for å få en diversifisert portefølje kan være å bygge opp en og en aksje. I alle fall sparer man mye i kurtasje på det.

1 Like

Helt til bomba smeller og den ene aksjen faller :wink:

JEg gikk ALL inn i funcom under både AoC og TSW. Gikk knallbra.

Men jeg gikk heldigvis ikke all inn i Clavis, eller bionor. Meget glad for dette idag.

2 Likes

En ting er å spre risiko, et annet moment er hvis du har mange case med stor oppside. Da kan det være greit å spre seg i flere. Det er vanskelig å analysere seg frem til den aksjen som vil gå mest oppover. Alle mine aksjer har minst en oppside på 50% i løpet av et års tid (tror jeg). Hvis ikke, gidder jeg ikke…

Og er du all in i en aksje som går rett til helvete med fall 90% eller mer, da er du ute av aksje-markedet i lang tid.

4 Likes

Om du tenker kortsiktig, ja.

Men kjøper du så mye du tør i en aksje, for deretter å begynne på neste, og så jobbe seg videre, så har du plutselig 7-8 aksjer, og når du har “investert ferdig” har du kanskje tapt litt på noen, men neppe mer enn om du hadde bygget alle opp parallellt , samt at du har spart en hel del kurtasje…

Med mindre aksje 1 feiler, da er du satt tilbake en god stund :=)

Jeg driver porteføljen min som et lite fond. sitter på forskjellige aksjer, tar noen ut når de har gått det jeg tror/ sunket for mye, og erstatter dem med nye aksjer. Mye sunnere og mindre risiko. Har forsatt vinn eller forsvinn aksjer. Men nå taper jeg ikke 90% av verdien om det skulle gå galt.

4 Likes

Selvfølgelig. Det kommer helt an på filosofien din. Har du mer penger inne i aksjemarkedet enn du faktisk tåler å tape, så er det en bra måte å gjøre det på.

Jeg har ikke så mye penger ennå, men jeg har mer enn fordoblet innsatsen min. På sikt vil jeg nok drifte porteføljen min som et fond, men for øyeblikket er det “get rich quick” som teller.

1 Like

Men: Slik jeg bygger meg opp nå, så er det “billige” aksjer med stor potensiell oppside som teller. Og så sitte på disse så lenge jeg tør.

1 Like

Tror heller det hander om erfaring :wink:

Jeg er vel en av de mest risikovillige her inne. Og har vært inne en drøss med legemiddelselskaper og andre galskap aksjer. Men jeg har også gått på en smell. Og get rich or die trying, ender ofte i sistnevnte. Det finnes ingen gratis lunch og man kan gjerne ha flaks en gang eller to, for å så gå på en skikkelig smell. Det viktigste er faktisk å forstå risikoen i aksjen. og ikke gå etter magefølelse. “Så lenge jeg tørr” er en filosofi som tilsier at du faktisk ikke har lest deg opp på aksjen, og da kan lotto eller V75 være vel så gode måter å prøve å bli rik på.

Les,Lær og evt følg andre, så pleier man å tjene penger tilslutt. Evt kjør latmans varianten og putt alt i et legemiddel fond, finnes også fond som spesialiserer seg på høyrisiko legemiddel studie selskaper.

2 Likes