Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Jeg vil si 2 aksjer (eller andre plasseringer som råvarer eller renter) er et absolutt minimum, men helst rundt 6 aksjer og gjerne andre plasseringer i tillegg til dette som ikke er helt korrelert med aksjemarkedet (renter, råvarer, valuta osv) eller annen geografisk eksponering og andre sektorer via fond.

Jeg er ikke spesielt risikovillig.

Så, ja jeg har lest meg godt opp på aksjene jeg investerer i (i alle fall etter mine første famlende forsøk med småsummer)

Nei, jeg er ikke spesielt erfaren på aksjemarkedet. Men det betyr heller ikke at jeg er dum.

Murphy´s lov gjelder her inne også: “Anything you do in war can get you killed. Including nothing”

Ikke helt, lar du være å investere kan du ikke tape pengene :wink:

Tja, om man får en ny bankkrise med devaluering, eller en ekte krig, eller naturkatastrofe, så er det ikke bare penger du kan tape…

1 Like

Risikostyring, mange måter man kan senke risikoen på. Også utenfor børsen. Hvor mange dager har du mat for hjemme? Hva skjer om strømmen forsvinner, har du alternativ oppvarming.
Hva om staten stopper opp et par dager, kan du forsvare heimen?

Man trenger ikke være DoomsdayPrepper for å senke risiko på hjemmebane, og børs :=)

Det utsagnet matcher dårlig med porteføljen din. Jeg sier ikke at du har en dårlig portefølje, men svært høy risiko

6 Likes

Ekstremt høy risiko ville jeg faktisk sagt.

Å tape på børsen dreper meg ikke. Jeg har ikke mye mat hjemme nei, men jeg hadde nok klart meg en uke. Alternativ oppvarming har jeg faktisk. Evne til å forsvare heimen også. Godt råd: Ikke bryt deg inn hjemme hos meg om jeg fortsatt er der.

Når det gjelder børs, så må jeg først få samlet en formue. Akkurat nå er børsverdiene mine forsvinnende små i forhold til andre verdier og total gjeld. Så Det er rett og slett et forsøk på å bli rik. Enten blir jeg rik, eller så forblir jeg gjeldstynget, men ikke på bar bakke.

2 Likes

Risikovurdering er individuelt.

Klart at det er en risiko for at det går i dass.

En annen risiko er at jeg ikke blir rik.

Så kan man vurdere disse opp mot hverandre: Den harde hverdagen men uten et par tre ferier, eller gjeldfri og velstående?

Risiko sier noe om utfallsrommet, hvis du velger aksjer med binære utfallsrom og i tillegg har få aksjer så vil jeg si det objektivt sett er høy risiko. Men det kan jo være du har en svært liten del av egenkapitalen i aksjemarkedet og dersom du i tillegg har god cash flow hver måned så vil det gjøre en forskjell, det vil si selve porteføljen har høy risiko, men porteføljen er en liten del av din privatøkonomi.

Det er fullt mulig å bli gjeldfri og velstående selv uten å ta en så ekstrem risiko i porteføljen med tiden til hjelp. Det viktigste er å unngå de store tabbene.

7 Likes

Med tiden skal porteføljen diversifiseres. Men akkurat nå, så går det så det griner.

På et eller annet tidspunkt, så kommer jeg nok til å ta ut en gevinstsikring tilsvarende innsatsen, så får aksjen leve sitt eget liv etter det.

1 Like

Jeg kjøpte vel på 2,45 i Funcom dagen før Black Thursday…ikke så mye, men dog, hadde for meg mye aksjer i Funcom når det smalt.
Har mye aksjer i Funcom nå og, men snittet er nå 1,065 …

Greit å ha litt flere bein å stå på…går feks Nano åt skogen så er det sykt kjipt, men jeg overlever…

3 Likes

Redusert med 25% i Hugo idag, samtidig som eg plukket Nom.
Tror fortsatt Nom kan fåes billigere, samtidig som tiden går og Keliber notering er stadig nærmere.
Kan fort bli flere triggere i Nom, samtidig som eg er forberedt på nye runder med emisjoner, som eg evt ønsker å delta i.

Eg er i fred med å endre strategi, dvs å gå tilbake til mer kjøp / trading av aksjer eg kjenner godt til, og kan sees i litt lengre perspektiv, og mindre svingtrading i jalla aksjer.
Kortere sagt, eg ønsker ikke like stor risiko som eg har bedrevet med siste 1-2 åra.
Denne endringen startet eg med tidligere i sommer, foreløpig har det vert veldig riktig for min del.

Aksjen som gir meg mest hodebry om dagen, er Apcl, håper virkelig det kan løsne der etterhvert

6 Likes

Dressed for success

6 Likes

Ny liste fra størst til minst:
FUNCOM
STAR-B
PCIB
NANO
SF
PHO
SEAM
KIT
AXA
TRVX
NEXT
THIN
GIG
INDEX

NANO:der har jeg ikke økt, men aksjene er betydelig mer verdt enn når jeg kjøpte de. Det er mange her, men fra AXA og nedover er det lytteposter. Funcom er min største med ca 25% av porteføljen. INDEX er 1% av porteføljen sånn ca. Lyttepostene er det egentlig meningen ikke skal selges på årevis, men det er ikke alltid jeg klarer å følge den strategien. Jeg kan lett snitte opp eller ned disse postene.

5 Likes

Orker ikke å ramse opp nå, men i dag er Axa og Funcom like stor verdi :grinning:

Edit Nano er vel opp ca 130% fra 28 kr :+1:

2 Likes

Den nye er Avocet Mining? Har du gjort noen andre justeringer siden sist, eller er bare prosentene endret fordi kursene har endret seg?

1 Like

Ja, en liten posisjon i Avocet Mining for å få eksponering mot gullprisen.

Ellers er det snakk om å flytte noen prosenter fram og tilbake etter den nye strategien som jeg har skrevet om tidligere. Hadde undervekt Next og Natto i porteføljen da jeg har snittet meg ned i Seamless og Stillfront, og da disse steg litt og Next så ut til å bunne flyttet jeg litt tilbake og ligger nå nærmere den ideelle fordelingen i porteføljen (bortsett fra undervekt i gull mot det jeg egentlig ønsker).

Den mer kortsiktige strategien går ut på å alltid beholde hoveddelen i alle posisjoner, men ha undervekt eller overvekt ettersom kursen stiger og faller i et kortere perspektiv, på denne måten få meravkastning. Inspirert av andre her på forumet.

For å ta et konkret eksempel, jeg tror på Stillfront og Next like mye og ønsker å ha ca 12% eksponering i disse aksjene. Da Next steg til 170 og Stillfront sank til 52 så hadde jeg 15% Stillfront og 7% Next, men da Stillfront steg til 58 og Next falt til 158 og så ut til å bunne ut justerte jeg tilbake til den fordelingen som jeg ønsker mer langsiktig.

4 Likes

KOMP (min største post) kom med kvartalsrapport idag. Jeg synes det ser veldig bra ut, og vil anbefale kjøp her. Kanskje litt billigere om noen dager, men tror den skal opp på sikt.

2 Likes