Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Slike scenarier kaller vi maks uflaks :stuck_out_tongue:

Nano kan gjerne gå ned til 80-85 en snartur imorra, venter inn cash da på handlekontoen :laughing::+1:

1 Like

Er Havyard et såkalt safe bet på lang sikt forresten? Tenkte jeg skal investere noe i en relativt trygg aksje og, har bare Nano og fond nå.

Hyard er vel en ganske spekulativ høyrisiko aksje?

Den eneste aksjen som har vært diskutert her noe særlig som ikke er en spekulativ høyrisikoaksje er vel kanskje Kitron? Den er langt der nede i medium-risiko-land! :stuck_out_tongue:

… jeg bare elsker det når folk her inne nevner “sikker” og “biotek” i samme setning. Det er som om de helt har glemt hvilken bransje yndlingsfirmaet deres er i.

3 Likes

Kan du begrunne det? I mine øyne er Havyard en vesentlig tryggere aksje enn hva som helst av biotech. Det er et selskap i vekst, med ledende teknologi, en ledelse som vet å omstille seg, og ikke minst tjener de penger og kutter kostnader der de kan

Utfordrende marked 2017
Negativt resultat i Q4 på -65 MNOK

Jeg sier ikke at det er en dårlig investering, men ikke det jeg ser på som lav risiko. Men ja tryggere enn forskningselskaper innen biotek i tidlig fase er det nok.

1 Like

@Oilimp - Jeg tror mannen du bør spørre er @Janno - han har fulgt selskapet lengst her på forumet sammen med @Mr.Bee tror jeg. Jeg har fulgt aksjen i ca. 1 måned, og på den tiden har kursen gått til 15 kr og ned igjen nå på under 13. Prismessig er mcap ekstremt lavt ifht. inntjening, men selskapet selv venter ikke veldig stor bedring i år ifht. i fjor. 2018 og 2019 derimot, tror jeg blir knallår for selskapet, om man sitter så lenge da. Som sagt, kan fort bli utålmodig i en aksje som Havyard, og omsetningen er heller ikke veldig høy. Jeg sitter med en grei post, og ønsker ikke å selge på disse nivåene. Har selv kursmål 20 kr innen året, om jeg selger før den tid gjenstår å se :slight_smile:

1 Like

Ja, på grunn av nedskrivinger. Men 4/5 av forretningsområdene deres gikk i pluss. Jeg har spesielt stor tro på Havyard MMC som leverer utstyr til oppdrettsbransjen. Kapasiteten er sprengt og de forventer stor vekst fremover. Men riktig at 2017 vil bli utfordrende.

Huh? Negativt resultat? De leverte 25.1mnok EBIT for Q4 2016.
De leverte EBIT på 112mnok og omsatte for 2 mrd. for året som helhet.

Bedriften tjener en god sum penger, bare noen dårlige offshore investeringer som ble nedskrevet til en verdi på 0. P/E for 2017 er ca 5 akkurat nå.

Vil si den største risken er Per sævik som eier, han skremmer meg. Men heldigvis har de en grei egenkapital vs gjeld.

2 Likes

Wrl er fin og sikker fremover. I alle fall hvis en ser på hva snittet her på tek investerer i…
Ganske sønderskutt de siste årene, men nå øker produksjonen raskt fremover og wrl står klare med gass til leveransen.
Wrl er forventet å bli tatt opp på the bucket list og dette vil gjøre at de får svært mye pulisitet og garrantert mange nye investorer.

Langsikt som i 5-10 år +? Nei. Nå har vi alle forskjellige definisjon på safebet, men ser på Orkla, veidekke, Axa(litt høyere) som bedre safebets

3 Likes

EBIT og resultat er ikke samme tall. :wink:

EBIT er Earnings before interest, tax. Resultat er Earnings - interest - tax.

Jeg forstår ikke helt hvordan de kan få så stor forskjell på EBIT og resultat før skatt i Q4.

EDIT: hintet er vel i teksten jeg selv skrev over. Interest. Store låneutgifter av noe slag?

1 Like

Sorry, jeg som ble litt ivrig der. Du har selvfølgelig helt rett @Christian :slight_smile:

Kan det ha noe med nedskrivningene som @Janno nevner lenger oppe?

Nei, forskjellen på EBIT og EBITDA er avskrivninger. Som jeg skrev i ninja-editen min, det må være Interest.

1 Like

Takk @Nocturne og @Janno 8g alle for hint etc. Har ca max 2 års perspektiv totalt på all handel nå, da det går en del penger ut i den tida. Så trenger å bygge opp mest mulig til da :full_moon_with_face:

Jeg har ikke noe negativt syn på selskapet, jeg bare ville ikke plassert de i kategorien “lav risiko”. Det er mye høy risiko som er verdt å eie.

[quote]Nedskrivning av finansielle eiendeler relatert til skipsinvesteringer
på totalt NOK 40 millioner i fjerde kvartal
2016, samt underskudd i skipseiende tilknyttede selskap
på totalt NOK 51 millioner i 2016.[/quote]

2 Likes

@Christian hvis du tenkte på meg angående blitek og safe investeringer, så har jeg jo Nano, og vil følgelig balansere litt med noe relativt safe og da. Ikke Statoilsafe, men noe bra innen offshore. Får gruble litt på det.

Offshore er jo rimelig spekulativt for tida? Alt er lavt priset, men har kjempepotensiale. Det er på mange måter som å investere i et annet biotek-selskap? Nå har jeg ikke sett på Havyard nok til å vite hvor de er på risk-skalaen. :slight_smile: