Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Portis:

  • Apcl
  • Nano

Watchlist

  • WRL
  • Ots
  • Qec
  • Bgbio
  • Trvx
  • Gig
  • Oilserviceselskaper generelt når de er ferdige med Restruktureringen
  • Edit; liker også Sbulk
2 Likes

Håper på bra avkastning på disse som er de største i porteføljen (størst til minst):

NOFI
INSTA
PEN
DNO
APCL

  • diverse mindre poster:
    SBULK-ME
    INDUCT-ME
    PGS
    EMGS
    THIN
    REC

Funcom 80%
Kontanter 20%

2 Likes

Funcom 70%
Apcl 30%

2 Likes

Ny uke, ny liste fra størst til minst
PCIB
FUNCOM
NANO
SF
STAR-B
PHO
PDX
THQN-B
G5EN
GIG
SEAM
EPIS-B
----------Lytteposter--------------------
TRVX
GOMX
NATTO
KIT
NXTGMS
HUGO

Gjort hva siden sist:Vektet meg litt ned i Funcom og etter litt frem og tilbake litt tyngre i PHO pga fase 3-resultat forventes i slutten av denne måneden. Også økt i PCIB pga. konferanse-nyheter denne uka. En lyttepost i KIT er det og blitt plass til.

eidt:Glemte en mislykket-trade ifbm BGBIO børsnotering.

1 Like

INSTA
NOFI
PEN
DNO
APCL

diverse mindre poster:
INDUCT-ME
PGS
FUNCOM
EMGS
THIN
REC

(Solgte SBULK, kjøpte FUNCOM - må jo ha litt ekstra utbytte av forumet:)

2 Likes

Hvor mye er en typisk “lyttepost”? Generelt - trenger ikke å si dine faktiske nivå :slight_smile:

En typisk lyttepost hos meg er under 5% av porteføljen. De er egentlig ment å ha de langsiktig, enten snitte opp eller ned om det er behov for det og man fremdeles har tro på caset. NANO var en slik lyttepost for meg f.eks. og pga av NANOs himmelferd utgjør den betydelig mer av porteføljens verdi i dag enn den opprinnnelig gjorde. I kr og øre ligger de på 25-50 k kr. Det blir krydder for det meste og skulle de gå rett til helvete (som f.eks. med HUGO enn så lenge) betyr det ikke så mye og man kan trøste seg med at man var “klok” som ikke investerte mer…

1 Like

3,8% kontanter
8,5% BGBio
87,7% Funcom

1 Like

60% Funcom
40% Targovax

och hoppas blir jag millioner :slight_smile: till Q1 2018

2 Likes

Voksenporteføljen valgte jeg å bytte ut paradox mot note, note er billig på P/E tall og mulig oppkjøpskandidat (?), paradox hadde gått litt mye i forhold til sektorkollegaene som starbreeze, stillfront og funcom så valgte å ta hjem gevinsten der når mye annet er billig.

Edit: byttet også NOD ut mot Eolous vind. Så mer fokus på utbytte og stabile case og mindre på spekulativ vekst. NOD kanskje passer bedre i den andre porteføljen.

6 Likes

Jeg har prøvd å holde meg unna utenlandske aksjer men ser dere her inne har litt av hvert. Er det slik at så lenge aksjene/fond kjøpes på investeringskonto (zero feks) at man da får utsatt skatt, uavhengig av hvor aksjene er i verden? Det jeg aller minst vil er å fylle ut en omfattende selvangivelse… Utsatt skatt er selvsagt enda viktigere men likevel.

1 Like

Jeg er bosatt i Stockholm så det blir en del svenske aksjer på meg. Men har faktisk fortsatt mest norske i hovedporteføljen. Med zero kan du kjøpe utenlandske aksjer og få samme skattefordel, så den eneste ekstra kostnaden er spreaden når du veksler til sek. Med den nye aksjekontoen så er det en del begrensninger, tror du ikke kan handle på firsth north og aktietorget f.eks. det skal være notert på “regulert marked” tilsvarende en børs, og bare innenfor eøs området.

2 Likes

Lurer på det samme her, holder meg helst til norske aksjer foreløpig pga jeg er fersk og usikker på det du lurer på her. Greit med et “innkjøringsår” :smiley:

1 Like

Det er helt klart noen spennende norske aksjer, men mye av det er innenfor bransjer jeg ikke er interessert i som olje, gass, shipping, fisk osv. det er mye mer å velge mellom hvis du øker til norden.

2 Likes

Godt poeng - men jeg orker ikke selvangivelsen, om jeg må skrive opp hver bidige handel. Det en av årsakene til at jeg stort sett har sittet men lang tidsperspektiv, inntil jeg hørte om zero-konto.

Mener jeg har lest et sted at salg av utenlandske aksjer og fond skal føres på selvangivelsen - men det stemmer kanskje ikke når det er handlet på zero-konto?

1 Like

på zero slipper du det

2 Likes

$ Status uke 16.

  • Denne uken har jeg fylt på med flere INDUCT aksjer da jeg mener alt på 15-tallet er en god inngang.

  • Solgte alle mine aksjer i Storebrand etter en fin men sakte oppgang siden jeg gikk inn. Har ikke tålmodighet til å sitte lenge i en aksje hvor det skjer så lite, jeg trenger mer action.

  • Lettet noe kapital i Thin Film, men ikke av betydning.

  • Kjøpte bittelitt i WR for å fylle på.

3 Likes

Blir litt detaljert, for spesielt interesserte :wink: for det viser litt hvor uoversiktlig jeg har det. Har samme aksje på flere kontoer.

PEN (Panoro Energy) er min største post totalt sett etter dagens verdi.

ZERO-konto, her har jeg klart mest. Eneste konto jeg ønsker å handle på nå inntil aksjekontoen kommer på plass.

"Resterende består av NOFI, INDUCT og NANO (mini-post).


DNB-konto, nest største aksjekonto:
PEN: største aksjepost jeg har på papiret.
INSTA nest største; INSTApost i DnB og Nordnetkonto nummer 2 under er ca like store:
NOFI: tredje største post totalt sett.

PGS, EMGS, REC og THIN er små poster.


NORDET vanlig aksjekonto:

Planen var å kjøpe INSTA på zero-kontoen men det gikk ikke. Derfor er den posten delt mellom DnB og Nordnet.


SKANDIABANKEN fond1:

SKANDIABANKEN fond2:

SKANDIABANKEN små aksjeposter


Fond i DnB inkludert spareavtaler. Jeg har stor tro på mange mindre spareavtaler fremfor flere store. Da sparer man mye mer, det er mer tungvint å stanse betalingene osv, så man på en måte presses til å spare mer.

Det blir totalt sett ganske uoversiktlig. Jeg tenker å samle mer i aksjekontoer når de kommer, eller om man bare kan ha en aksjekonto samle alt med gevinst der, kanskje bortsett fra zer0-kontoen.

Går ikek så detaljert til verks igjen tror jeg :slight_smile:

5 Likes

Høres litt uoversiktlig ut ja, hvordan holder du orden på alt?