Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Mangler Apcl og litt Reno så snakker vi ekte risikosport :slight_smile:

Har du sett omsetningen i Induct? :wink: Er nesten så jeg pisser i buksa, men jeg har en sinsykt god følelse i magen! Jeg kunne ikke solgt alle mine aksjer på en gang for å si det slik, må spre det over flere dager eventuelt :stuck_out_tongue:

2 Likes

haha. Jeg som trodde Havyard hadde lav omsetning, 1000 aksjer og de var dine? :smiley:

Jeg kjøpte de idag ja for å fylle på, men jeg har en god del flere aksjer totalt. Tør nesten ikke si hvor mye :wink: men som sagt, alle kjøpsordre som har ligget inne idag hadde ikke dekket alle mine aksjer…

1 Like

Portefølje
Bolig/eiendom 75%
Aksjer 21%
Kontanter 4%

Finansiert med
Egenkapital 84%
Gjeld 16%

Mål: Boring rich

9 Likes

Med den porteføljen din kunne du fint hatt 50% krypto.

Hvorfor så lite lån? Jeg har også ganske lite lån i forhold til EK men det er fordi jeg ikke får mer lån.

100% Funcom nå med snitt 2,56

1 Like

Btw, ser ut til at Nordnet Markets kommer til å ha opp til 15x gearing på enkeltaksjer. Det kan bli heftig før xbox launch om Funcom legges til der :wink:

2 Likes

Norge begynner jo å nærme seg “max gearet”, med utrolig mye gjeld. Jeg har også prioritert nedbetaling av gjeld framfor investeringer (og noe på høyrentekonto med 0,2% dårligere rente enn huslånet). Kanskje ikke så lurt, men det er veldig mye mindre stressende. Så har jeg heller litt ledig kapital hvis ting går dritt.

4 Likes

Noen grunner

  • Som du kan se har jeg ingen obligasjoner, som @Christian nevner er nedbetaling av gjeld et alternativ til rentesparing, men en ganske høy risikofri rente målt mot “risikofrie” statsobligasjoner f.eks.

  • Tenker at det er lurt å ha lite gjeld i gode tide så har man flere muligheter hvis det mot formodning skulle komme regnværsdager på børsen, man har da mulighet til å øke eksponeringen.

  • Lite i prosent (men fortsatt en del kroner) siden egenkapital har økt samtidig som aktivaprisene har steget. Markedsverdi på bolig har doblet seg i forhold til kjøpsprisen, og aksjer og andre plasseringer har også steget i verdi / pris.

  • Planen er å flytte til noe større om “noen år” og da ta opp mer lån.

4 Likes

Norge er ikke så galt på gjeld pga husene vi eier her. Men om boligprisene skulle falle 30% blir ting fort drastisk styggere.

Behagelig situasjon med så lite gjeld. Men hvorfor ikke øke gjelden til si 25% for å så putte det på børsen. Med “gratis” penger og mye spennende aksjer er vel muligheten for avkastning ganske stor?

3 Likes

Hvis boligprisene falt med 30 % så hadde jeg blitt glad. Kjipt å stå uttafor når toget bare går fortere og fortere. : )

Realprisen kommer nok til å gå ned. Om den faktiske prisen går ned fra der den er i dag er jeg mer usikker på.

1 Like

Så lenge renta forblir lav ser jeg ingen grunn til boligprisene skal krakke. Nå tar jo økonomien seg opp igjen også, og befolkningsvekst til byene øker. Her er det bærre lekkert :slight_smile:

1 Like

Det er dette jeg prøver å balansere, så utfallet blir OK alle kombinasjoner av høye og lave aksjekurser og boligpriser, en høy en lav eller begge høye, begge lave. Målet er at alle deler av utfallsrommet skal bli OK, noen utfall blir selvsagt bedre enn andre, men det blir “aldrig” veldig dårlig, men noen blir veldig bra.

1 Like

4 Likes

Litt salg av APCL og DNO, kjøpt opp i Funcom og litt i Stillfront.
I DnB er PEN fortsatt største post, INSTA nest størst og NOFI på tredjeplass.
Det er en magnetisk virkning fra aksjemarkedet på min kontantebeholdning så tradisjonen tro er det sjelden noe særlig cashbeholdning mer enn et kvarters tid.

5 Likes

Nå er det Funcom og Gig som gjelder, sitter på noe ledig cash, så vil se om eg finner ett case som eg kan bruke tid på å sette meg godt inn i.
Tar imot tips, alt utenom pharma greier

2 Likes