Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

@VargVemund

Voksenporteføljen er noe jeg begynte med i år og fortsatt ikke helt definert, men slik tenker jeg

  • skal gå i pluss
  • ikke alt for høy p/e
  • helst utbytte
  • mange aksjer med ca like stor vekt, vokse i bredde, ikke i høyden

Et annet prinsipp jeg har sagt er at jeg skal matche avkastningen i porteføljen med friske penger inn.

3 Likes

Bra @holmes !

Har faktisk begynt med en #boringrich portofølje selv, til barna :slight_smile:

Satte denne i gang i januar i år. Planen er å tilføre månedlige sparebeløp.
Foreløpig bare to fond inne, men grei avkastning på begge ifht. at dette er langsiktig (10+ år).

Har lyst å utvide med 2-3 fond til. Hvis noen har tips til noen gode fond mottas det med takk!

1 Like

SEAFOOD DNM ETF - Alle sjømat selskap på Oslo børs

Satser på 150-200% i år :smiley::+1:

2 Likes

1 Like

Hvilke fond har du begynt med?

Akkurat nå har jeg Delphi Nordic og UBS (Lux) EF Biotech (USD). Sistnevnte er et bioteknologi fond med hovedvekt på amerikanske aksjer (big pharma primært). Her er de 5 største posisjonene deres:

2 Likes

@Kronn, North kommer med Q1 presentasjon 10.mai, der bør det etter alle solemerker være gode tall. Kan være verdt et lodd :slight_smile: . Jeg er fullastet i afrikabrevet og får ikke kapital ledig.
Kursen på North er under 2kr.

Takk for tips @Sunhome! Prøver et lodd :slight_smile:

Edit: ja, her var det lett å kjøpe seg 50k :slight_smile:

Hehe - vi får håpe porteføljen ikke tar av da! Hvis den gjør det må du låne penger :smiley:

Jeg tenker vel egentlig litt som deg bortsett fra at det skal vokse i bredden ikke i høyden. Ja vokse i bredden men gjerne i høyden og. Jeg er nok litt for impulsiv av meg, og ikke minst risikovillig, så jeg bærer risken i å satse på aksjer som faller mye. Men jeg vil påstå at de fleste av aksjene mine er kjøpt med en eller annen riktig grunntanke - noen med høyere risk enn andre, men mange med konkrete utsikter til vesentlig inntjening utover dagens nivå, eller med inntjening som langt overstiger prisen i markedet (som Fingerprint). Uansett: takk for svar :slight_smile:

1 Like

Tar inn Railcare i voksenporteføljen, P/E 16, Utbytte 2.67%

4 Likes

Jeg har jo en mer spekulativ portefølje som er mer konsentrert og en helt annen strategi (denne er også mye større), så det skal være komplement til denne. Voksenporteføljen skal vokse langsomt over mange år. Tror det kan være lurt å bygge opp flere strategier og så sluse pengene til de strategiene som fungerer.

2 Likes

Variansen vil jo være mye høyere på den spekulative, så hvordan du skal kunne se om det er flaks/uflaks som gjør at den gjør det bedre/dårligere enn voksenporteføljen er vel nesten umulig?

Jeg må si jeg er klar for langsiktig utbytteportefølje, min trading blir fort å kaste penger ut av vinduet.
Hva med å ha flere selskaper, gjerne 10-12 og fordele noenlunde slik:
25% biotek
25% spill
17% bygg og anlegg
17% forbruk som Xxl, Orkla og diverse
16% fisk
Mulig det er like greit med ineksfond, men det er litt for kjedelig kanskje?

2 Likes

Jeg sammenligner ikke så direkte, men hver strategi starter med et lite beløp og vokser både gjennom avkastning og friske penger inn. Den spekulative begynte også med mindre beløp, men der har jeg en litt annen strategi for å sette inn penger, skal svinge oppover men setter inn på bunnene på veien oppover

1 Like

Jeg holder på å bygge opp en slik portis til barna, men da med fokus på fond som er bransjespesifikke.

Har nå et biotekfond (amerikansk) og et nordisk industri-fond. Tenker å kjøpe sjømatsektor indeks også. Å bygge en slik portis på egenhånd blir for mye arbeid for min del :smile:

1 Like

100% Funcom hos meg med snitt 2,36

5 Likes

Jeg har nå 50% Funcom etter at jeg kjøpte 20k på 2.41 i går.

5 Likes

Er resten 50% cash?

Nei 50% av investert. Har vel ca 20% cash totalt. Men kan alltids fylle på med mer.