Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Hva med Natto? Ikke i voksenporteføljen…? Trodde det var en av de større postene dine.

1 Like

Natto er bare med i hovedporteføljen, men der er den også størst. Hovedporteføljen er også (foreløpig) mye større enn voksenporteføljen.

2 Likes

Satser på ny topp før jul :sunny:

7 Likes

Du tror det blir sell-on-news på onsdag? Jeg forventer jevn stigning mot Lugano og muligens noe sikring først på torsdag. Ant. vil kursen være såpass høyt oppe da at vi ikke skal langt ned.

1 Like

Jeg har lagd en ny kategori kalt Min Portefølje

Her kan du lage en tråd der du forteller om hvilke investeringer du gjør og hvorfor :slight_smile:

Kall gjerne tråden “Brukernavns portefølje” :slight_smile:

Det gjør det enklere for andre å følge dine handler og gir deg også en måte å dokumentere hvorfor du handlet som du gjorde.

@Larsen er allerede i gang!

2 Likes

Ut med 24k igår, inn med 24k igjen idag, 3 lapper til overs og snittet ned fra 3.97 til 3.82!

Kjør​:fire::fire:

6 Likes

Planen min var hele tiden å redusere i Nano før/etter Lugano. Nå sitter jeg med følgende papirer som jeg har tro på de neste 2-3 årene:

6 Likes

Sant :sweat_smile: og noen dager er det greit å være all in. Generelt ikke det som anbefales da, men det spørs jo på forutsetningene folk har. Jeg er all in fordi jeg vil vinne skikkelig stort, tror ikke på en potensiell 5-10 dobling med 8-10 aksjer. Og skulle min investering tryne helt, så lever jeg godt likevel :smiley:

Jeg er i ferd med å bygge opp en portefølje der jeg kjører 3 selskaper med 25% av portisen, mens jeg skal sitte på de resterende 25% som en traderportefølje. Har enda ikke bestemt meg for selskaper, annet enn at jeg tror at jeg vil ha Targovax der. Gikk inn på 20,90 i dag. Gikk også inn på 2.33 i NEL, men den tror jeg kanskje får vike.

Hva er snittet ditt i Photocure?

Veldig spent på hva som kommer fra PCIB ila de neste to ukene. Har økt litt der denne uken

PHO har jeg lyst inn i, men ikke før pappagutten er ute. PCIB vil jeg også kjøpe, men nå som finansieringsspøkelset er over for denne gang endte jeg på TRVX.

1 Like

@Oilimp / @holmes Hørte en podcast med en investor i dag (amerikaner) som pratet om hvorfor middelklassen aldri blir rik. Han mente at folk tok for lite sjangser når de først skulle investere. De eneste som tjener på dette er fondsforvaltere og meglere mente han. Nei, han var av den oppfatning at “once you commit to something, you go all in”. Han pekte på folk som Elon Musk og Richard Branson. Når de begynte, så satset de alt på EN ting. Så diversifiserte de når de ble rike. Hvis man har begrenset med kapital så er jeg enig i den tankegangen. Ellers ender man fort opp med “pensjonssparing” liksom.

Warren Buffet sier jo noe av det samme med “kjøp aksjer du er villig til å eie i 10 år”. Hvis man finner slike aksjer er det jo ingenting i veien med å gå all inn. Klart det svir på pungen når man opplever 10-20-30% fall, men det er en del av gamet :smile:

Some people wanna loose small. I wanna win big :sunglasses:

5 Likes

Tror også det er fordi at middelklassen lever fra paycheck til paycheck, fordi det er normalt?

Nja buffett sier at du skal satse skikkelig, men det betyr 5-6 aksjer og at du kanskje har 50% i den du tror på mest. Det er enforskjell fra å være all in, dessuten er nano binært så det betyr at det ikke er en gitt suksess å sitte langsiktig.

3 Likes

Middelklassen han omtalte var de som har white picket fence, decent job og 2.3 unger. Altså mann i gata som oss, som har litt til over å innvestere… :slight_smile:

I know. Dette er en lengre diskusjon som kanskje bør tas i en annen tråd, men det er to ulike strategier. Satse alt på en aksje og håpe det går bra, så diversifisere, eller diversifisere (spille det safere), og vente i lengre tid før man oppnår et evt. target.

Det er veldig mange gråsoner mellom der :slight_smile: Enig at det kanskje ikke passer inn her.

1 Like

Snittet er nå på 3.76 i Funcom porteføljen :grin: Fornøyd med å ha fått det fra 4.19 til 3.76, spent på om jeg får det videre ned :slight_smile:

Edit:
3.64, realisert litt tap og kjøpt tilbake på fall, vil ha ca 10k mer i verdi når jeg er tilbake på snittet mitt istedet for å være i 0.

2 Likes

Penger skaper penger. Jo mer du har, jo mer får du. Så får du 1% på 1 mrd, så tror jeg at du vil beholde den ene prosenten ganske stabilt og kanskje få den litt opp. Ergo, rike diverserer sine portfoljer. Men den ene prosenten ser jævelig sluskete ut hvis du har bare 100k.

Så her gjelder det å finne en måte å få kapitalen på. Daytrading ser jeg på ren gambling og dette er jeg helt ute av. Så nå ligger jeg an med 3 muligheter. Jeg kan putte alle egg i en kurv jeg tror på og håpe på det beste, jeg kan putte eggene mine i flere kurv med selskaper som har stor oppside, eller jeg kan putte eggene mine i kurv med stabile selskaper (bestemor sparing).

Hovedmålet er å dobble kapitalen kjappere enn 3.5år. (20% avkastning per år i fond f.eks).

Så hva gjor jeg da. Jo, jeg kan ikke gå inn i bestemor modus, diversere portfoljen min på 10-20 selskaper og fond også vente. Jeg har verken tid til å sette meg inn i alle selskaper og hvis jeg skulle gjort dette, ville fond vart bedre alternativ da de har mer informasjon enn meg.

Problemet med alle egg i en kurv strategi er “miss and you’re out”. Gå inn på feil tidspunkt, gå ned, få panikk, nerver osv. Går du inn med alle egg, og du gjor det bra, ingen fare. Men går det feil retning, kan jeg love deg at følelser tar overhånd.

Eneste måten å unngå følelser er å ha egg i flere kurv. Men ikke mange. Da snakker vi om par tre. Og du må vite hva du gjor. Hvis 2 av 3 ikke går bra, ja da gjor du noe galt.

Elon musk, Buffet, Branson, sitter i førersete. De går all inn i selskaper de driver. Jeg går all inn i selskapet jeg driver. Men hvis jeg ikke har styringa, så er jeg aldri sikker.

9 Likes

Blanda drops i dag