Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Hvorfor passer de ikke inn?

Seamless fordi det ikke er en klar vei til god inntekter/lønnsomhet. De må nå en kritisk masse før de vil kunne tjene penger. Inntil da ser det ut til å koste for mye å skaffe nye kunder. Jeg vil heller ikke si jeg er en ekspert på teknologien de bruker eller på user aquisition som er veldig sentralt for selskapet.

NattoPharma er sånn halvveis innafor, de har jo en klar vei til god inntekter/lønnsomhet. Det er vel kanskje bransjen de er i som gjør at de er litt på siden. På den andre siden, jeg har jo lest meg opp en god del når det kommer til vitaminer…

Resten av aksjene er da industri, teknologi eller spillselskaper. Kitron kjenner jeg godt etter å ha fulgt dem i mange år. Fingerprint kjøpte jeg fordi de har kommet godt i gang med og bli et industrialisert teknologiselskap med mange innsidekjøp. Det er noe jeg har sett mange nok ganger til å ta sjansen, selv om de er litt mer tech enn industri. Spillselskapene er der fordi jeg har fulgt spillbransjen i mange år nå.

Så kort sagt, jo mindre jeg kjenner bransjen, jo mer sannsynlig at jeg brenner meg. Har kastet bort penger i både Photocure og Tanker Investments, og tror jeg vil fortsette å kaste bort penger hvis jeg går inn i selskaper jeg ikke helt skjønner hvor er på vei. For eksempel Seamless kan være på vei utfor et stup, og jeg vil ikke skjønne det før vi treffer bunn og det gjør vondt. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Når jeg ser porteføljen til enkelte…

“Too many unseasoned investors shoot for grand slams rather than consistent base hits.”

9 Likes

Derfor Storebrand og Scatec har blitt beholdt gjennom oppgangen. Den gradvise trinn for trinn oppgangen. Skulle bare beholdt Kitron også. Var nær inngang igjen der i dag, men handelen gikk ikke inn.

Min portefølje (Har Netfonds, så jeg klarer ikke å få til et slikt fint kakediagram):
24,15% SpareBank 1 SR-Bank
16,02% Skandiabanken
14,92% Stillfront Group AB
9,61% Kitron
6,88% Facebook, Inc. - …
5,97% Alphabet Inc Clas…
4,74% Microsoft Corpora…
3,77% NVIDIA Corporation
2,93% Vanguard S&P 500 ETF
2,41% Philly Shipyard
1,65% Marine Harvest
0,09% Funcom

6 Likes

Kun tre aksjer på meg nå.
Funcom kommer jeg til å gjøre mye penger på i 2017
Kitron er min skikkelig longaksje med fantastisk avkastning, nærmer meg firegangeren på denne nå. Om jeg trekker fra utbytte på inngangskursen :slight_smile:
En lyttepost i Star B
Noe kontanter som skal inn i :wink:
Edit: kitron har jo satt som mål 3 milliarder innen 2020, Så langt er de spott on målet de satte seg i 2014. Lurer på hva kursen er viss de når målet sitt.
Markedet er vel da nødt til å prise dem som ett vekstselskap med adskillig høyere P/E enn i dag.

3 Likes

Har ikke solgt noen ting i det siste, så skjøt inn litt fra ferie- og skattepenger som vi ikke skulle bruke på noe “fornuftig” allikevel og kjøpte mer Funcom og Kitron :slight_smile:

Livet uten bil går forresten lettere enn jeg hadde trodd. Sparer røffli 2400 kr i mnd på å busse til og fra jobb. En annen positiv konsekvens er at vi planlegger matvarehandel bedre og er sjeldnere innom butikken og sparer dermed oss også for unødvendige impulskjøp.

Edit: typos

9 Likes

Har vært noen brutale uker for sommerportoføljen. Først Nanokrakk etter Lugano og så APCL krakk sist uke. Men, men, satser på det henter seg inn igjen. Nytt tilskudd i portisen i dag: FUNCOM. Håper å få en avklaring i APCL innen måneden er omme slik at jeg kan vekte meg opp i Fun frem mot Xbox :slight_smile:

Nano: 87.9%
APCL: 8%
Funcom: 4%
Cash: 0.1%

7 Likes

Funcom
Ut med en post i går på 2.58, inn igjen med samme pott på 2.55 idag tidlig, hehe… Kjedelig å stå ute.
Snittet gikk fra 3.64-3.52

5 Likes

Ganske ny her:)

Sitter med en portefølje som jeg sitter temmelig long på i alle posisjoner.
I noen tilfeller fordi jeg er håpløst dårlig på å selge i pluss …

NANO 35 %
AXA 30 %
DNB 14 %
NAS 10 %
CSIQ 7 %
TSLA 3 %
GILD 1 %

Har ikke hatt et godt år hittil, men har tro på siste halvdel :wink:

4 Likes

Hmm… jeg sitter short i Tesla. Litt dumt i dag merker jeg, men tror den skal ned igjen.

NAS har jeg også troen på på litt lenger sikt, samme gjelder AXA, sikkert NANO også. Synes DnB har så mye feil i nettbank osv så er skeptisk - synes ikke DnB fortjener å stige…! Kjenner ikke de andre.

Vet ikke om du ville ha kommentarer - men jeg følte jeg i hvert fall måtte nevne shortingen i Tesla. Sissener sitter på en stor short i Tesla.

3 Likes

Jeg byttet ut 2/3 av min NOFI-post til fordel for et NAS-bet.

NAS slipper kvartalstall i morgen. Satser på at de blir bedre enn ventet.

NAS har en short-andel på 20% i dag, må kjapt dekkes inn om resultatene er bedre enn ventet. En side av meg tror den skal ned under 200, en annen mener den er billig i dag.

1 Like

Kjøpte noe AXA,her om dagen. skal ha mye i denne på litt sikt.

1 Like

Jeg solgte meg faktisk helt ut av AXA, fant ut at jeg ikke likte å “støtte” et selskap som driver med pengeinnkreving :slight_smile: Kall meg gjerne soft!

2 Likes

Reiner meg selv som en ganske tolerant fyr og men en stor posjon empati innabords. Men her synes jeg att det allikevel er ok å forsøke å tjene en slant.
Er så mange selskaper som gjør grep i sin økonomi hver eneste måned. Ikke fordi de absolutt må. For eks, reduserer arbeidstokken kraftig. De kunne latt være men gjennomfører allikevel selv om noen av dem som blir overflødige risikerer å miste hus og hjem. Hvorfor gjør selskapene dette, noen fordi de må, noen fordi de skal tjene ennå mere penger.
Noe som igjen kommer oss aksjonærer tilgode.
Mange utfordrende valg i en travel hverdag.

Sant nok. Har vel egentlig bestemt meg for at det er “lov” å trade i aksjen også, å sko seg på noen andre kyniske investorer er helt ok. Jeg tenker AXA er et bra langsiktig bet selv om jeg ikke vil sitte langsiktig i aksjen selv. Men trenden at forbruksbankene vokser (sikkert over hele verden siden marginene for tiden må være veldig attraktive) gjør jo at AXA sannsynligvis kommer til å tjene mye penger på sikt!

1 Like

Bruker du tradingprodukter? Eller shorter du på andre måter?

Jeg bruker Pareto, kan selge før jeg kjøper, like lett som jeg kan kjøpe før jeg selger. For å si det sånn: tradingprodukter…? Er interessert i å høre mer…!

Oja tenkte på dette http://www.netfonds.no/quotes/search.php?paper=&name=bear+tesla&isin=&exchange=&status=Y&sectype=

Synes personlig det er litt risky å shorte manuelt da tapet kan bli uendelig.

1 Like

Vil si at det er en bra dag når alle aksjene er i pluss eller i null:
(Selv om jeg godt kunne tenkt meg å ha gjennomført planen min om å selge Seamless på rundt 7 kr, når kursen var på rundt 7 kr).

5 Likes